Most średnicowy w Warszawie. Koncepcja przebudowy

Most ukończono w 1931 r. Ostatecznie cała Trasa Średnicowa została otwarta 2 września 1933 r.

Zniszczony w trakcie II wojny światowej most odbudowano po jej zakończeniu. W rezultacie dyskusji postanowiono wybudować konstrukcję z jazdą górą. Rozważano trzy warianty (rys. 2). Ostatecznie wybrano wariant kratownicy o zmiennej wysokości (rys. 1 i fot. 2). Zaprojektowano wówczas konstrukcję kratownicową o zmiennej wysokości. Projektantem był prof. Franciszek Szelągowski. Ostatecznie Trasa Średnicowa została przywrócona dla ruchu kolejowego 23 czerwca 1949 r.

W latach 60. postanowiono rozbudować Trasę Średnicową o dwa kolejne tory. W ramach inwestycji wybudowano kolejne przęsła Mostu Średnicowego. Była to konstrukcja podobna do poprzedniej. Projektantem był inż. Bronisław Kędzierski. Ostatecznie cała Trasa Średnicowa została uruchomiona 12 marca 1967 r.

Obecnie Most Średnicowy to obiekt pięcioprzęsłowy w układzie belki kratownicowej ciągłej z jazdą górą. Jego funkcją jest przeniesienie linii kolejowej nr 448 i 002 nad rzeką Wisła w Warszawie. Most opiera się na przyczółkach i podporach betonowych obłożonych kamieniem. Przęsła stanowią cztery dwudźwigarowe konstrukcje stalowe oparte na wspólnych podporach. Na każdych dwóch dźwigarach, połączonych stężeniami wykonanymi z kątowników, ułożony jest jeden tor kolejowy (rys. 3). Dozwolona prędkość maksymalna na obiekcie wynosi 60 km/h. Obiekt podlega ochronie konserwatorskiej. Został wpisany do gminnej ewidencji zabytków m.st. Warszawy.

MOSTY_2_24_Krz...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami

Gdyby mogła Pani wymienić, to jakie wartości są dla Pani najważniejsze przy kierowaniu tą instytucją? Małgorzata Ostrowska: Przede wszystkim liczą się te wartości, które mają realny wpływ na skuteczność działań i jakość infrastruktury. Podstawą jest odpowiedzialność – zarządzanie środkami publicznymi w sposób przemyślany, zgodny z prawem i zawsz...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.