Reklama

Most przez Wisłę w Krakowie w ciągu LK E30

Koncepcja mostu przez Wisłę

Przed przebudową przez Wisłę przebiegał 6-przęsłowy nitowany i spawany most z trzema podporami nurtowymi. W 2016 r. została zaprojektowana cała linia E30 wraz z mostami przez Wisłę. Projekt zakładał budowę nowych linii oraz remont mostu łączącego wewnętrzne tory. Nowe mosty miały być pięcioprzęsłowe z łukiem w przęśle środkowym. PKP ogłosiły przetarg w formule „projektuj i buduj”, która umożliwiała wykonawcy modyfikację rozwiązań znajdujących się w dokumentacji przetargowej, co pozwoliło na zmianę wstępnej koncepcji na nową.

W trakcie prac projektowych rząd przyjął „Założenia do planu rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce w latach 2016-2020 z perspektywą do 2030 r.”, które zakładały przywrócenie komunikacji rzecznej w rejonie Krakowa (Górna Wisła) poprzez podwyższenie klasy żeglowności Wisły. Rada Ministrów przyjęła także „Plan zarządzania ryzykiem powodziowym dla obszaru dorzecza Wisły”, który zakładał minimalizację czynników warunkujących wystąpienie powodzi, w tym zmniejszenie ryzyka zwiększonego poboru wody występujące w przypadku posadowienia podpór w korycie rzeki. Zgodnie z uchwałami Rady Ministrów konieczne było przesunięcie podpór głównych przęseł poza koryto rzeki. Dodatkowo w ramach optymalizacji zakładanej konstrukcji przęsła przejściowe zostały zastąpione łukami jednoprzęsłowymi (inicjatywa dyrektora Południowego Oddziału Obiektów Mostowych Bogusława Pilujskiego – autora koncepcji projektowej). Takie rozwiązanie pozwoliło na zminimalizowanie ingerencji obiektu w pobliską infrastrukturę drogową i teletechniczną, a także uzyskanie bardzo korzystnego aspektu wizualnego. Podsumowując, ostateczny projekt zakłada trzy niezależne, równoległe obiekty o szerokościach 6,5 m dla konstrukcji jednotorowej i 12,32 m dla konstrukcji dwutorowej.

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.