Reklama

Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży

Miasteczko ruchu drogowego – co to takiego?

Rys. 1. Przykładowy plan sytuacyjny podstawowego miasteczka ruchu drogowego

W Polsce brak jest aktów prawnych jednoznacznie regulujących definicję miasteczka ruchu drogowego, a także zasad ich tworzenia i projektowania.

W sposób ogólny miasteczko ruchu drogowego (MRD) można scharakteryzować jako wydzielony obszar terenu nieposiadający połączenia z siecią dróg kołowych publicznych i wewnętrznych, posiadający wyposażenie imitujące prawdziwe warunku ruchu kołowego, rowerowego i pieszego, uwzględniający występowanie obowiązującego oznakowania pionowego i poziomego, ciągów (jezdni) dla pojazdów kołowych, ciągów pieszych i rowerowych lub pieszo-rowerowych wraz z różnymi formami skrzyżowań tych ciągów oraz urządzeń BRD służących do praktycznego i bezpiecznego szkolenia dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie obowiązujących przepisów ruchu drogowego.

Nadrzędnym celem budowania miasteczek ruchu drogowego i ich aktywnego wykorzystywania jest zapoznanie i utrwalanie zasad panujących na drodze. Praktyczna forma poznawania zasad poruszania się w ruchu drogowym w izolowanych warunkach, tj. bez udziału rzeczywistego ruchu kołowego czy szynowego, ma ogromną wartość, szczególnie w świetle projektu ROSE 25 prowadzonego w latach 2003–2005 przez Europejską Komisję Transportu i Energii [5]. We wnioskach tego projektu zaznaczono, iż w wielu krajach europejskich brakuje miejsc do praktycznej nauki poruszania się w ruchu drogowym, a idealną odpowiedzią na taką potrzebę byłaby budowa MRD. W perspektywie długofalowej budowa, utrzymanie i korzystanie z prawidłowo zaprojektowanych i wykonanych miasteczek ruchu drogowego przynosi wymierne korzyści w postaci zmniejszającej się liczby wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów, a przede wszystkim zwiększa umiejętności, wiedzę i świadomość młodych uczestników ruchu drogowego.

MRD- źródłem wiedzy i doświadczenia

Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie korzystania z MRD mogą być solidną bazą do egzaminów na uprawnienia dotyczące kierowania pojazdami mechanicznymi czy też przyczynić się do lepszego zrozumienia pozycji pieszego i rowerzysty w ruchu kołowym jako niechronionych uczestników ruchu.

Miasteczka ruchu drogowego są również wykorzystywane poza zajęciami szkolnymi w formie zawodów, warsztatów, konkursów i zorganizowanych akcji szkoleniowych prowadzonych często przez samorządy, lokalnych i regionalnych zarządców dróg czy Wydziały Ruchu Drogowego Policji. Taka forma wykorzystania MRD jako pomocy dydaktycznej może jeszcze bardziej zachęcić dzieci, młodzież, a także dorosłych do korzystania z tego typu infrastruktury, która w formie dobrej zabawy pomoże utrwalić obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Najważniejsze z nich dotyczą zasady prawej dłoni, rozróżniania przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów, skrzyżowań, przejazdów kolejowych, a także sygnalizacji świetlnej i innych znaków drogowych.

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.