Miasteczka ruchu drogowego jako aktywny element polityki poprawy bezpieczeństwa w ruchu kołowym wśród dzieci i młodzieży
Miasteczko ruchu drogowego – co to takiego?
W Polsce brak jest aktów prawnych jednoznacznie regulujących definicję miasteczka ruchu drogowego, a także zasad ich tworzenia i projektowania.
W sposób ogólny miasteczko ruchu drogowego (MRD) można scharakteryzować jako wydzielony obszar terenu nieposiadający połączenia z siecią dróg kołowych publicznych i wewnętrznych, posiadający wyposażenie imitujące prawdziwe warunku ruchu kołowego, rowerowego i pieszego, uwzględniający występowanie obowiązującego oznakowania pionowego i poziomego, ciągów (jezdni) dla pojazdów kołowych, ciągów pieszych i rowerowych lub pieszo-rowerowych wraz z różnymi formami skrzyżowań tych ciągów oraz urządzeń BRD służących do praktycznego i bezpiecznego szkolenia dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
Nadrzędnym celem budowania miasteczek ruchu drogowego i ich aktywnego wykorzystywania jest zapoznanie i utrwalanie zasad panujących na drodze. Praktyczna forma poznawania zasad poruszania się w ruchu drogowym w izolowanych warunkach, tj. bez udziału rzeczywistego ruchu kołowego czy szynowego, ma ogromną wartość, szczególnie w świetle projektu ROSE 25 prowadzonego w latach 2003–2005 przez Europejską Komisję Transportu i Energii [5]. We wnioskach tego projektu zaznaczono, iż w wielu krajach europejskich brakuje miejsc do praktycznej nauki poruszania się w ruchu drogowym, a idealną odpowiedzią na taką potrzebę byłaby budowa MRD. W perspektywie długofalowej budowa, utrzymanie i korzystanie z prawidłowo zaprojektowanych i wykonanych miasteczek ruchu drogowego przynosi wymierne korzyści w postaci zmniejszającej się liczby wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów, a przede wszystkim zwiększa umiejętności, wiedzę i świadomość młodych uczestników ruchu drogowego.
MRD- źródłem wiedzy i doświadczenia
Wiedza i doświadczenie zdobyte w trakcie korzystania z MRD mogą być solidną bazą do egzaminów na uprawnienia dotyczące kierowania pojazdami mechanicznymi czy też przyczynić się do lepszego zrozumienia pozycji pieszego i rowerzysty w ruchu kołowym jako niechronionych uczestników ruchu.
Miasteczka ruchu drogowego są również wykorzystywane poza zajęciami szkolnymi w formie zawodów, warsztatów, konkursów i zorganizowanych akcji szkoleniowych prowadzonych często przez samorządy, lokalnych i regionalnych zarządców dróg czy Wydziały Ruchu Drogowego Policji. Taka forma wykorzystania MRD jako pomocy dydaktycznej może jeszcze bardziej zachęcić dzieci, młodzież, a także dorosłych do korzystania z tego typu infrastruktury, która w formie dobrej zabawy pomoże utrwalić obowiązujące przepisy ruchu drogowego. Najważniejsze z nich dotyczą zasady prawej dłoni, rozróżniania przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerów, skrzyżowań, przejazdów kolejowych, a także sygnalizacji świetlnej i innych znaków drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...