Historyczny rozwój konstrukcji mostowych, cz. I

Artykuł przedstawia ewolucję mostów od prostych drewnianych i kamiennych konstrukcji po nowoczesne mosty inżynieryjne. Pierwsza część artykułu omawia początki i rozwój mostów od prymitywnych konstrukcji do starożytnych inżynierii, ewolucję mostów od średniowiecza, a także wpływ wojen na rozwój technologii mostowej.

Historia pierwszych mostów zaczyna się od najprostszych konstrukcji stworzonych przez człowieka pierwotnego. Potrzeba przekroczenia lub ominięcia przeszkody pchnęła ludzi do pierwszych budowli. Tak powstawały pierwsze położone nad rzeką kładki drewniane lub płyty kamienne. Duży wpływ na rozwój technologii miały też wojny toczone na całym świecie. Przykładem tego mogą być liczne pomysły wykorzystania mostów pontonowych do przeprawy przez rzekę, pierwsze wzmianki nt. takich mostów pochodzą już z VI w p.n.e. Następny duży rozkwit inżynierii i architektury mostowej to czasy starożytnego Rzymu. Rzymianie w celu zwiększenia długości przepraw jako pierwsi zaczęli projektować kamienne mosty łukowe, kozłowe, dokładnie opisując technologię wykonania i określając warunki konieczne do spełnienia, aby pomyślnie ukończyć budowę. Dzięki specjalnym technikom, np. osadzania podpór w przygotowanych wysuszonych grodziach, niektóre z tych konstrukcji przetrwały już ponad 2000 lat. Kolejnym dużym skokiem technologicznym były mosty żelazne z czasów rewolucji przemysłowej. Wszystkie dotychczasowe projekty mostów, choć rozwijane i udoskonalane, opierały się na prostej konstrukcji i dalej przypominały przęsła wykorzystywane przez starożytnych Rzymian. Nowy materiał, jakim było żelazo, otworzył nowe możliwości konstruktorom, inżynierom i architektom. Pojawiły się pierwsze mosty wiszące o sztywnym dźwigarze głównym oraz inne bardziej zaawansowane rozwiązania konstrukcyjne.

Wstęp

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa

Dr hab. inż. Janusz Bohatkiewicz, prof. IBDiM, w rozmowie z „Magazynem Autostrady” przedstawia swoje cele jako dyrektor Instytutu Badawczego Dróg i Mostów. Skupia się na rozwoju IBDiM jako nowoczesnej jednostki badawczo-wdrożeniowej, innowacyjności, współpracy z instytucjami oraz adaptacji infrastruktury do zmian klimatycznych. Zwraca też uwagę ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.