Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku
Badanie wytrzymałości na ściskanie oraz rozciąganie przy rozłupywaniu
Próbki do badań wytrzymałościowych reprezentowały dwie warstwy nawierzchni GWN oraz DWN. Wyniki przedstawione w tab. 1. dla każdego badania są średnią z trzech odwiertów.
Badania wytrzymałości betonu | Wartość średnia | MPa |
Wytrzymałość na ściskanie | 63,1 | |
Wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu | 5,9 |
Odporność na zamrażanie i rozmrażanie w obecności soli odladzających
Zgodnie z wymaganiami normy [8] próbki przez 56 cykli były poddawane na przemian zamrażaniu i rozmrażaniu z udziałem środka odladzającego (3% NaCl). Zdjęcia próbek po badaniach przedstawiono na fot. 7,zdjęciu (Fot. 11), natomiast wyniki badań przedstawiono w tab. 2 i 3
Oznaczany parametr | j.m. | Średnia | Wyniki dla poszczególnych próbek | |||
S7 | [kg/m2] | 0,02 | 0,02 | 0,03 | 0,01 | |
S14 | [kg/m2] | 0,05 | 0,05 | 0,06 | 0,03 | |
S28 | [kg/m2] | 0,07 | 0,08 | 0,10 | 0,02 | |
S42 | [kg/m2] | 0,09 | 0,07 | 0,15 | 0,05 | |
S56 | [kg/m2] | 0,12 | 0,10 | 0,19 | 0,06 |
Oznaczany parametr | j.m. | Średnia | Wyniki dla poszczególnych próbek | |||
S7 | [kg/m2] | 0,14 | 0,16 | 0,13 | 0,14 | |
S14 | [kg/m2] | 0,28 | 0,30 | 0,24 | 0,29 | |
S28 | [kg/m2] | 0,65 | 0,64 | 0,69 | 0,59 | |
S42 | [kg/m2] | – | – | – | – | |
S56 | [kg/m2] | – | – | – | – |
Oznaczenie charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie
W celu oznaczenia charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie badanie przeprowadzono na aparacie „RapidAir 457” będącym w zasobach Laboratorium Centralnego Budimex (fot. 12) na dwóch odwiertach. Badanie przeprowadzono zgodnie z wymaganiami normy oraz procedurą badawczą GDDKiA [9; 20]. Wyniki badań przedstawiono w tab. 4 i 5
Badany parametr | Górna warstwa nawierzchni betonowej | Dolna warstwa nawierzchni betonowej | Wartość średnia | ||
Próbka 1 | Próbka 2 | Próbka 1 | Górna warstwa nawierzchni betonowej | Dolna warstwa nawierzchni betonowej | |
Całkowita zawartość powietrza, A [%] | 7,71 | 9,07 | 7,44 | 8,39 | 7,45 |
Powierzchnia właściwa systemu porów, α [mm¯¹] | 16,20 | 21,14 | 22,89 | 18,67 | 22,89 |
Wskaźnik rozmieszczenia porów , [mm] | 0,201 | 0,137 | 0,154 | 0,173 | 0,157 |
Zawartość mikroporów, A300 [%] | 1,29 | 1,77 | 2,45 | 1,53 | 2,45 |
Tab. 4. Wyniki badań odwiertu nr 1 dla charakterystyki porów powietrznych
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Korekta niwelety w trakcie realizacji inwestycji Jak już wspomniano przy opisie odwodnienia, w trakcie realizacji inwestycji, w fazie początkowej, na etapie rozbiórki istniejącej konstrukcji drogi i korytowania pod nową konstrukcję, doszło do znacznych górniczych osiadań terenu, konieczna była korekta niwelety drogi. Na pewnym krótkim odcinku pogłębiono korytowanie, aby zapewnić właściwe spadki podłużne, na innych odcinkach nieznacznie podniesiono niweletę, zasypując kamieniem kopalnianym (łu...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...