Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku
W 1939 roku w Zaleceniach do odbioru nawierzchni betonowych umieszczono wymóg równości nawierzchni pod 4 m łatą (∆ H ≤ 4 mm), który pozostał niezmieniony do dzisiaj [5].
Na pewnych odcinkach autostrad stosowano zbrojenie w ilości 2,5 kg/m2. Pielęgnacja była wykonywana przez przykrycie nawierzchni „zwilżoną ziemią, spoistym piaskiem, słomą, sianem lub trzciną” i polewanie go przez długi czas, minimum 10 dni, a zalecano 3-4 tygodnie [6] (Fot. 6).
Autostrada RAB 9 łączyła Berlin z Wrocławiem, Opolem oraz dalej z okręgiem górnośląskim (wówczas w granicach III Rzeszy). Miała ona znaczenie strategiczne. Oprócz klasycznego drogowego ruchu cywilnego była wykorzystywana do celów wojskowych: przejazdy kolumn wojskowych, transporty zaopatrzenia dla wojsk na froncie, ćwiczenia itp.
Śródtytuł: Właściwości materiałów oraz badania
Pobieranie oraz przygotowanie próbek
W niniejszej części poddano próbie określenie właściwości nawierzchni betonowej w dzisiejszych czasach, która była w ciągłym użytkowaniu przez ponad 80 lat.
W celu określenia właściwości nawierzchni betonowej próbki do badań pobierano z istniejących fragmentów jezdni jako odwierty rdzeniowe (fot. 7.) oraz masywne fragmenty nawierzchni betonowej (fot. 8.). Do badań zostały również pobrane próbki kruszywa z recyklingu nawierzchni betonowej. Obiekty do badań pochodziły z odcinka oddanego do użytku w 1937 roku. Przed badaniami próbki były odpowiednio kondycjonowane.
Pobranie masywnych fragmentów nawierzchni pozwoliło również na odzyskanie kruszywa ze stwardniałego betonu. Metoda odzyskiwania kruszywa polegała na rozdzieleniu górnej i dolnej warstwy betonowej oraz wygrzewaniu ich w temperaturze 650°C przez około 60 min w celu zainicjowania reakcji rozkładu wodorotlenku wapnia oraz węglanu wapnia (fot. 9).
Tak przygotowane próbki zostały następnie poddane obróbce mechanicznej w bębnie, poprzez ocieranie się kruszywa z matrycą cementową o siebie, co skutkowało odzyskaniem kruszywa mineralnego (fot. 10) [7]. Dodatkowo zostały wykonane badania kruszyw bazowych składających się na skład mieszanki betonowej, do której będą przyrównywane kolejne badania.
Badania stwardniałego betonu
Próbki betonu zostały przygotowane do przeprowadzania badań wg poniższych norm badawczych:
- PKN-CEN/TS 12390-9:2017-07 p.5 Odporność na zamrażanie i rozmrażanie w obecności soli odladzających [8],
- PN-EN 480-11:2008 Oznaczanie charakterystyki porów powietrznych w stwardniałym betonie [9],
- PN-B-06250:1988 Nasiąkliwość [10],
- PN-B-06250:1988 Odporność na działanie mrozu [10],
- PN-B-06250:1988 Przepuszczalność wody przez beton [10],
- PN-EN 12390-6:2011 Wytrzymałość na rozciąganie przy rozłupywaniu próbek do badań [11],
- PN-EN 12504-1:2019 Badania betonu w konstrukcjach – Część 1: Próbki rdzeniowe – Pobieranie, ocena i badanie wytrzymałości na ściskanie [12],
- PN-EN 13791:2019-12 Ocena wytrzymałości betonu na ściskanie w konstrukcjach i prefabrykowanych wyrobach betonowych [13].
Badania kruszyw
Próbki materiałów zostały przygotowane do przeprowadzania badań wg poniższych norm badawczych:
- PN-EN 932-3:1999/A1:2004 Badanie podstawowych właściwości kruszyw – Arkusz 3: Procedura i terminologia uproszczonego opisu petrograficznego [14],
- PN-EN 933-1:2012 Badania geometrycznych właściwości kruszyw – część 1: Oznaczanie składu ziarnowego – Metoda przesiewania [15],
- PN-EN 1097-2:2020-09 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 2: Metody oznaczania odporności na rozdrabnianie [16],
- PN-EN 1097-1:2011 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 1: Oznaczanie odporności na ścieranie (mikro-Deval) [17],
- PN-EN 1097-6:2013-11 Badania mechanicznych i fizycznych właściwości kruszyw. Część 6: Oznaczanie gęstości ziaren i nasiąkliwości [18],
- PN-EN 1367-1:2007 Badania właściwości cieplnych i odporności na działanie czynników atmosferycznych – Część 1: Oznaczanie mrozoodporności [19].
Wyniki badań
Wyniki badań stwardniałego betonu
Badania wytrzymałości na ściskanie [12; 13] oraz wytrzymałości na rozciąganie przy rozłupywaniu [11] zostały wykonane przez Laboratorium Polowe Budimex w Żelaznym Moście, wyniki badań przedstawia tab. 1. Pozostałe badania wykonano w Laboratorium Centralnym Budimex w Pruszkowie.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Realizacja ambitnej polityki energetycznej w kraju ma szeroki związek z unijną polityką energetyczną. Głównymi celami tej polityki są: zahamowanie zmian klimatycznych, promowanie czystej energii, zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju i UE, dywersyfikacja źródeł energii oraz konkurencyjność dostaw. Dodatkowym czynnikiem, który należy brać pod uwagę przy realizacji energooszczędnych przenośników taśmowych, jest ciągły wzrost kosztu energii. Tendencje wzrostu tych kosztów w UE w latach...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Znaczącym potencjałem użycia kruszyw alternatywnych jest drogownictwo. Zgodnie z Wymaganiami Technicznymi WT-4 [7] materiały ziarniste różnego pochodzenia mogą być wykorzystane na warstwy ulepszonego podłoża gruntowego, podbudowy czy nawierzchnie kruszywowe (fot. 1 i 2). Dopuszcza się stosowanie mieszanek o kontrolowanym składzie, klasyfikowanych jako [7]: a) mieszanka z betonu przekruszonego, b) mieszanka z przekruszonego muru, c) mieszanka z przekruszonego betonu i muru, d) przekruszone ma...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
Wyniki badań mieszanki SMA z dodatkiem granulatu asfaltowego Do wykonania warstwy ścieralnej nawierzchni drogi ekspresowej S3 na omawianym odcinku wybrano mieszankę SMA 11, w której użyto asfaltu modyfikowanego polimerem 45/80-55 z rafinerii w Gdańsku. Kruszywo grube w postaci grysów szarogłazowych o uziarnieniu 2/5, 5/8 i 8/11 pochodziło z zakładu produkcyjnego Bernbruch w Niemczech. Natomiast kruszywo drobne stanowiła mieszanina piasku łamanego szarogłazowego i granitowego z kopalni Siedlim...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...