Generalny Pomiar Ruchu 2025 – GDDKiA ogłosiła przetarg na wybór podmiotu opracowującego wyniki pomiaru
Pomiary wideo zostaną przeprowadzone z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych, a GDDKiA nie wymaga rejestrowania nagrań o wysokiej jakości (umożliwiających odczyt numerów rejestracyjnych) – istotna jest przede wszystkim możliwość jednoznacznego rozpoznania sylwetek wszystkich pojazdów przejeżdżających przez przekrój pomiarowy. W procesie analizy nagrań z pomiarów wideo dopuszczalne będzie wykorzystanie systemów opartych na sztucznej inteligencji.
Metodyka realizacji GPR zakłada zliczanie wszystkich pojazdów przejeżdżających przez przekrój odcinka pomiarowego w ciągu całego roku lub w wybranych dniach pomiarowych. Tego typu informacji nie można uzyskać z systemów flotowych czy nawigacyjnych, ani od operatorów telefonii komórkowej. Takie systemy dostarczają informacji tylko o pewnej próbie pojazdów lub użytkowników dróg i konieczne jest następnie ich rozszerzanie, które może być obarczone istotnym błędem. Niewątpliwie jednak tego typu dane oferują ogromną wartość, w kontekście budowy macierzy podróży użytkowników dróg czy też analiz prędkości pojazdów na sieci drogowej w ujęciu odcinkowym, a nie punktowym.
Najważniejsze zmiany w metodzie pomiarowej
Każdy kolejny GPR jest inny od poprzedniego. Podstawowym założeniem metody GPR jest zachowanie jak największej porównywalności wyników. Jednak ze względu na zmiany zachodzące w technologii pomiarowej oraz te w układzie dróg, a także w związku z bieżącymi potrzebami GDDKiA i innych użytkowników wyników pomiarów, wprowadzane są modyfikacje w metodzie pomiarowej.
Najważniejsze zmiany w metodzie pomiarowej GPR 2025, w stosunku do poprzedniego pomiaru generalnego:
- Szersze wykorzystanie danych ze Stacji Ciągłych Pomiarów Ruchu drogowego GDDKiA jako źródła danych do pomiaru automatycznego – możliwe dzięki poprawie jakości danych z takich urządzeń;
- Całkowita rezygnacja z pomiarów ręcznych – już w GPR 2020/21 na drogach krajowych nie było żadnego takiego punktu, ale dopuszczalne było jeszcze stosowanie tej metody pomiarowej;
- Skrócenie kalendarza pomiaru dla odcinków z pomiarem półautomatycznym, z 9 dni pomiarowych do 5 dni pomiarowych;
- Zwiększenie liczby odcinków pomiarowych typu E, na których pomiary realizowane są w ograniczonym zakresie. W ten sposób możliwe było zwiększenie ogólnej liczby odcinków pomiarowych GPR 2025 bez zwiększenia sumarycznej liczby godzin pomiarowych. Pozwoli to objąć pomiarem nawet krótkie odcinki pomiarowe na przejściach przez miejscowości, które do tej pory były pomijane ze względu na koszty;
- Możliwości wykorzystania jako źródła nagrań do pomiarów ruchu kamer wykorzystywanych przez GDDKiA na cele monitorowania pasa ruchu drogowego i systemów zarządzania ruchem;
- Zmiana godzin rozpoczęcia i zakończenia pomiarów krótkotrwałych, w dostosowaniu do możliwości oferowanych przez technologię wideo oraz dla poprawy dokładności zbieranych danych;
- Zmiana kalendarza pomiaru, dotycząca przeniesienia pomiaru niedzielnego z listopada na październik, co przyniesie istotne korzyści organizacyjne, bez większego wpływu na dokładność wyników;
- Modyfikacja wzorów obliczeniowych, uwzględniająca możliwość stosowania współczynników przeliczeniowych dla poniedziałków, a także zmiany w sposobie obliczania ruchu nocnego oraz w niedziele. Należy przy tym zaznaczyć, że dzięki lepszej jakości i dostępności danych z SCPR, praca nad wzorami obliczeniowymi GPR będzie prowadzona również w okresie realizacji pomiarów, tak by jak najlepiej odwzorować faktyczne wielkości ruchu na sieci w roku pomiarowym;
- Realizacja potrzeb innych użytkowników wyników GPR, w tym wyodrębnienie w pomiarze podstawowym dodatkowej kategorii mikrobusów (liczba osób w pojeździe od 10 do 24, łącznie z kierowcą), określenie uśrednionej struktury kierunkowej dla każdego odcinka pomiarowego, zwiększenie liczby odcinków objętych pomiarem rozszerzonym.
Kiedy będą gotowe wyniki pomiaru
Pierwsze podstawowe zestawienia wyników powinny być dostępne już w II kw. 2026 r. Natomiast ostateczne podsumowanie, obejmujące też ewentualne pomiary uzupełniające w roku 2026, jest planowane na III lub IV kw. 2026 r.
Najbliższe działania związane z GPR 2025
Oprócz postępowania przetargowego na wybór podmiotu opracowującego wyniki pomiaru, w ciągu najbliższych dwóch miesięcy zaplanowano uruchomienie postępowania przetargowe na wybór wykonawców pomiarów ruchu w poszczególnych Oddziałach GDDKiA. Ponadto, obecnie trwają też konsultacje dotyczące prac nad wytycznymi organizacji i przeprowadzenia GPR 2025 na drogach wojewódzkich.
źródło GDDKiA
fot. iStock
Przeczytaj również: Rail Baltica – postępują prace na wiaduktach w Ełku
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
Zmiany w przepisach W 2021 r. z inicjatywy autora niniejszej publikacji zostały wprowadzone Wytyczne wykonywania badań drogowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem (WR-M_23) [18], będące częścią Wzorców i standardów rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu. Najbardziej istotne elementy zmian dotyczące zagadnień technicznych to zmniejszenie zakresu obowiązkowych badań odbiorczych oraz zmniejszenie wartości sił wewnętrznych wywoływanych podczas badań odbiorczych pod obci...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...