GDDKiA kończy budowę obudowy tuneli na S1
W październiku zakończy się betonowanie ostatniego segmentu sklepienia obudowy zasadniczej w tunelu prowadzącym w kierunku Żywca, zlokalizowanym bliżej Zwardonia. Tym samych GDDKiA ukończy wykonywane obudowy zasadniczej w tunelach na budowanej drodze ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką.

W tunelu położnym bliżej Żywca (TD1), wydrążonym w masywie Barania, o długości ok. 830 m, zakończono wykonywanie obudowy zasadniczej w maju tego roku, a układanie nawierzchni betonowej zakończyło się w sierpniu. W obu nawach trwa już montaż instalacji związanych z bezpieczeństwem i monitorowaniem ruchu. Niebawem skończy się również budowa i zabezpieczenie portalu południowego tunelu. W tej chwili GDDKiA jest też w połowie zabezpieczania portalu północnego.
Do wykonania obudowy zasadniczej tuneli zlokalizowanych bliżej Zwardonia (TD2), wydrążonych w masywie Białożyński Groń, o długości ok. 1000 m, pozostały cztery segmenty (łącznie około 48 m) w nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Żywca.
W nawie tunelu w kierunku Zwardonia betonowanie sklepienia zakończono we wrześniu. Układanie konstrukcji nawierzchni w tej nawie planuje się zakończyć w grudniu tego roku. Dla tunelu w kierunku przeciwnym – w kierunku Żywca – zakończenie układania konstrukcji jezdni powinno nastąpić na początku przyszłego roku.
Materiały na tunel
Na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tys. m³ betonu oraz 7 700 ton stali zbrojeniowej, oraz ułożono ponad 100 tys. m² hydroizolacji. Na zabezpieczenie tymczasowe górotworu (obudowa wstępna) tuneli wykorzystano 4 500 ton stali oraz 120 tys. m³ betonu. Podczas drążenia tuneli wywieziono ponad 650 tys. ton urobku, a do obudowy wstępnej i zasadniczej wykorzystano 12 200 ton stali i 190 tys. m³ betonu.
Jezdnia w tunelu
Powstanie z materiału niepalnego – betonu cementowego. Przekrój jezdni w tunelach będzie się składał z dwóch pasów ruchu o szerokości 3,5 m każdy oraz opasek o łącznej szerokości 1,2 m. W tunelu, po obu stronach jezdni, zlokalizowane będą też chodniki techniczne o szerokości 1 m.
Prace coraz bliżej ukończenia całości budowy
Blisko 87 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Prace mostowe są na finiszu. Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 98 proc. Jeszcze tylko na dwóch z dziesięciu obiektów kończą się prace wykończeniowe i montaż wyposażenia.
Zakończyła się już budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych. Spośród 677 m ekranów akustycznych większość stanowią ekrany przejrzyste (585 m) zamontowane na estakadzie nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona w Węgierskiej Górce. Pozostałe to panele akustyczne typu zielona ściana zamontowane na trasie głównej (92 m). Kończą się też roboty branżowe. Tu również osiągnęto zaawansowanie ponad 98 proc. GDDKiA zakończyła prace przy przebudowie kolizji z instalacjami energetycznymi. Prace przy przebudowie pozostałej kolidującej infrastruktury (wodociągowej, teletechnicznej, sanitarnej) osiągnęły zaawansowanie około 86 proc.
Na ukończeniu są też prace związane z budową odwodnienia drogi. Niewiele ponad 4 proc. zakresu prac zostało do zakończenia budowy zbiorników retencyjnych. Również mocno zaawansowana jest budowa kanalizacji deszczowej (ponad 91 proc.) oraz przebudowa i regulacja cieków (84 proc.).
Drogi
Cała inwestycja ma długość 8,5 km. Drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,3 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. Do 17 października ułożono 89 proc. podbudowy bitumicznej i ponad 85 proc. warstwy wiążącej. Rozpoczęto także układanie warstwy ścieranej SMA, po której będzie odbywał się ruch (zaawansowanie na poziomie 42 proc.). Całość prac asfaltowych, za wyjątkiem krótkich odcinków portalowych, powinna zostać zrealizowana w tym roku (przy sprzyjających warunkach atmosferycznych).
Umowa
Umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld zł podpisano 10 października 2019 r. Dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 przewidywane jest pod koniec 2025 r.
Korzyści z budowy
Droga ekspresowa S1 na odcinku Przybędza – Milówka poprawi dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami. Zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji, usprawniając transport towarów. Nowoczesna infrastruktura drogowa podniesie bezpieczeństwo ruchu, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków. Mieszkańcy zaś zyskają lepszy łatwiejszy dostęp do usług, edukacji i opieki zdrowotnej. Szybszy dojazd zachęci turystów do zwiedzania i korzystania z uroków turystycznych miejscowości położnych wzdłuż tej trasy, wspierając lokalny sektor turystyczny.
źródło: GDDKiA
fot. Paweł Klarecki/ GDDKiA
Przeczytaj również: Udział Młodych Mostowców Dolnośląskich w konferencji InfraDAYS w Krakowie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...