Obwodnica Sośnicowic coraz bliżej ukończenia
Budowa obwodnicy Sośnicowic wkracza w decydującą fazę. Nowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 408 o długości 6,75 km ma zostać ukończony do końca 2025 roku. To jedna z kluczowych inwestycji komunikacyjnych w zachodniej części województwa śląskiego. Jej celem jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta i poprawa bezpieczeństwa mieszkańców.

Obecnie trwa formowanie nasypów oraz wykopów, montaż geosyntetyków, humusowanie skarp, a także układanie kolejnych warstw konstrukcyjnych podbudowy. Prowadzone są także prace brukarskie na dwóch rondach – przy DP 2991S i DW 408 – oraz roboty związane z oświetleniem i instalacjami technicznymi. Prace toczą się również na obiektach inżynieryjnych, takich jak wiadukty WD-2 i WD-3 oraz przejazd gospodarczy PG-1.
Przywrócono już ruch na jednym z kluczowych fragmentów – zachodniej łącznicy autostrady A4 „Gliwice Ostropa”. To istotny etap, świadczący o dużym zaawansowaniu inwestycji, która zgodnie z harmonogramem powinna zakończyć się w IV kwartale 2025 roku. Wykonawcą robót jest konsorcjum Eurovia Polska S.A. i PRUiM S.A. z Gliwic.
Koszt całej inwestycji wynosi około 113,6 mln zł, z czego 81 mln zł stanowi dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Umowę na dofinansowanie podpisano w listopadzie 2022 roku, a same prace rozpoczęły się jeszcze w tym samym roku.
Obwodnica została zaprojektowana w standardzie drogi klasy „G” – z jedną jezdnią i dwoma pasami ruchu (po jednym w każdym kierunku), z dopuszczalną prędkością do 70 km/h. Trasa będzie wyposażona w ciągi pieszo-rowerowe, urządzenia ochrony środowiska, zjazdy, zatoki autobusowe oraz infrastrukturę poprawiającą odwodnienie i bezpieczeństwo ruchu.
W związku z zakresem prac obowiązują utrudnienia w ruchu na drogach: DW 408, DP 2991S, DP 2966S, DP 2965S oraz w rejonie węzła A4 „Gliwice Ostropa”. Tymczasowa organizacja ruchu wymaga od kierowców zachowania szczególnej ostrożności i śledzenia oznakowania. Ograniczenia mogą potrwać do III kwartału 2025 roku.
Projekt przyniesie długofalowe korzyści zarówno mieszkańcom Sośnicowic, jak i wszystkim użytkownikom drogi wojewódzkiej 408. Przede wszystkim nastąpi redukcja ruchu ciężarowego w centrum miasta, co zmniejszy hałas, drgania i zanieczyszczenie powietrza. Zwiększy się bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, poprawi się płynność ruchu i czas dojazdu do autostrady A4. Ponadto inwestycja zwiększy atrakcyjność terenów pod działalność gospodarczą oraz przyczyni się do zrównoważonego rozwoju regionu.
źródło i fot. ZDW Katowice
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...