VI Konferencja Drogowo-Mostowa
5-7 października br. odbyła się VI edycja Konferencji Drogowo-Mostowej „Warunki gruntowe a projektowanie oraz budowa dróg i mostów”. Wydarzenie zorganizowała redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Mosty”.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Marszałek Województwa Śląskiego, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach oraz Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej.
Podczas trzech dni uczestnicy Konferencji mieli możliwość wzięcia udziału zarówno w sesjach merytorycznych, jak i w wycieczce regionalnej do Centrum Wolności i Solidarności w Katowicach. Ponadto plan wydarzenia zakładał także debatę poświęconą wpływowi obecnej sytuacji prawno-gospodarczej na realizację inwestycji drogowo-mostowych.
Projektowanie oraz budowa dróg i mostów a warunki gruntowe
Pierwszą sesję merytoryczną rozpoczęło wystąpienie dr hab. inż. Krzysztofa Trojnara (prof. PRz, Politechnika Rzeszowska), który zaprezentował doświadczenia i dobre praktyki innowacyjnego wykonywania pali fundamentowych z uwzględnieniem zmienności warunków geotechnicznych podłoża. Następnie dr hab. inż. Arkadiusz Madaj (prof. PP, Politechnika Poznańska) podjął temat dotyczący zapewnienia zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska jako ważnych kryteriów oceny inwestycji drogowej. W dalszej części dr inż. Karol Rzepa (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) zapoznał słuchaczy z zagadnieniem trwałości wybranych kruszyw wapiennych w warunkach oddziaływania środowiska alkalicznego. Na koniec sesji mgr inż. Piotr Rychlewski (Instytut Badawczy Dróg i Mostów) przedstawił zastosowanie technologii Trenchmixing do posadawiania obiektów inżynierskich i realizacji konstrukcji oporowych.
Wzmacnianie podłoża i stabilizacja gruntów – sprawdzone materiały i technologie
Podczas drugiej sesji dr inż. Grzegorz Horodecki (Politechnika Gdańska) omówił przygotowanie inwestycji infrastrukturalnych w zakresie geotechniki w formule Buduj i Projektuj i Buduj. Jako drugi głos zabrał Piotr Mazurowski (Tensar Polska), prezentując najnowszy produkt firmy Tensar InterAx – najnowszą generację georusztów do stabilizacji kruszywa. Na koniec sesji Radosław Włodarski (Leca Polska) wygłosił referat pt.: „Leca® KERAMZYT jako rozwiązanie problemu posadowienia na słabonośnych gruntach”.
Uwarunkowania geotechniczne w budownictwie infrastrukturalnym
W tej części wydarzenia jako pierwszy wystąpił dr hab. inż. Tomasz Godlewski (prof. ITB, Instytut techniki Budowlanej), omawiając wykorzystanie zależności lokalnych w interpretacji badań podłoża jako dobrą praktykę wyznaczania parametrów do projektowania. Kolejno Marcin Itczak (Keller Polska) przytoczył przykład wykorzystania zabezpieczenia skarp dla potrzeb wykonania portali tunelowych na budowie drogi ekspresowej S1 (obejście Węgierskiej Górki). Następnie dr inż. Dariusz Sobala (Strabag) zaprezentował mosty i wiadukty kolejowe typu network arch w Krakowie. Na koniec sesji Łukasz Jarno (JD Engineering Łukasz Jarno) zreferował parametryczne modelowanie obiektów mostowych i wyniki prac badawczo-rozwojowych w tym zakresie.
Budownictwo mostowe i tunelowe w Polsce – stan obecny i perspektywy
Sesja czwarta rozpoczęła się od omówienia aktualnych problemów budownictwa tunelowego w Polsce – temat przedstawił prof. dr hab. inż. Marek Cała (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie). Następnie głos zabrał prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska), omawiając wytyczne oceny nośności istniejących mostów drogowych. Sesję zakończył referat prof. dr. hab. inż. Marka Salamaka (Politechnika Śląsk) dotyczący cyfryzacji procesów w zakresie realizacji i utrzymania obiektów mostowych.
Wykład specjalny – Narodowa zimowa wyprawa na K2
Na zakończenie dnia uczestnicy mieli możliwość wysłuchania wykładu specjalnego przygotowanego przez Piotra Tomalę – polskiego podróżnika, taternika, alpinisty oraz himalaisty, który opowiedział o narodowej zimowej wyprawie na szczyt K2. Podczas wykładu uczestnicy mieli możliwość zobaczenia autorskich zdjęć wykonanych podczas wyprawy przez Piotra.
Ekspert drogowo-mostowy
Jak co roku, podczas uroczystego bankietu organizatorzy przyznali autorskie wyróżnienie „Ekspert drogowo-mostowy”. Nagroda ta przyznawana jest osobom, które swoim zaangażowaniem wyróżniają się w branży oraz swoją codzienną pracą wpływają na jego zmiany. Tytuł podczas tegorocznego wydarzenia odebrali Michał Gołos (Tensar Polska), Waldemar Królikowski (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie) oraz Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska).
Debata tematyczna
Drugiego dnia odbyła się niezwykle ciekawa debata poświęcona wpływowi obecnej sytuacji prawno-gospodarczej na realizację inwestycji drogowo-mostowych, a także dostępność oraz cenę produktów i usług. Jej moderatorem był Konrad Wyrwas, dyrektor ds. strategii rozwoju Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. Uczestnikami debaty byli specjaliści ściśle związani z branżą: Barbara Dzieciuchowicz (prezes zarządu, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa), Piotr Miąso (dyrektor, Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie), Grzegorz Senftleben (członek zarządu, Zaberd) oraz Jan Styliński (prezes zarządu, Polski Związek Pracodawców Budownictwa).
Nawierzchnie drogowo-mostowe – rozwiązania materiałowe i technologiczne
Ostatnią sesję rozpoczął inż.nżiż.hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska), omawiając nowy katalog typowych nawierzchni drogowych obiektów mostowych. Następnie Michał Gołos (Tensar Polska) zaprezentował techniczne i środowiskowe korzyści zbrojenia nakładek asfaltowych kompozytem strukturalnym. W dalszinż.nżiż. prof. dr hab. inż. Piotr Radziszewski (Politechnika Warszawska) wy„łosił referat pt.: „Trwałość zmęczeniowa modyfikowanych kompozytów mineralno-asfaltowych”. Kończąc merytoryczną część spotkania wystąpił Zbigniew Pilch (Stowarzyszenie Producentów Cementu), omawiając kwestie dotyczące nawierzchni betonowych oraz ich wymagań technicznych.
Podsumowanie
Redakcja „Magazynu Autostrady” i czasopisma „Mosty” dziękuje uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom i opiekunom sesji – za wsparcie merytoryczne. Natomiast sponsorom i partnerom – za zaangażowanie, życzliwość, a także wsparcie działań związanych z organizacją wydarzenia. Już dziś zapraszamy Państwa na VII edycję konferencji, która odbędzie się 4-6 października 2023 r.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...