Sympozjum IABSE Wrocław 2020
7-9 października 2020 roku we Wrocławiu, w formie zdalnej, odbyło się Sympozjum IABSE Wrocław 2020.
IABSE (International Association for Bridge and Structural Engineering) to jedno z najważniejszych Stowarzyszeń zrzeszających inżynierów z obszaru budownictwa lądowego na całym świecie. Zostało założone w 1929 roku. Dzięki staraniom obecnego przewodniczącego Polskiej Grupy IABSE, prof. Jana Bienia, Stowarzyszenie powierzyło Politechnice Wrocławskiej organizację wiosennego Sympozjum w 2020 roku. Z uwagi na pandemię COVID-19 wydarzenie zostało przeniesione z planowanego terminu w maju na październik. Konferencja odbyła się w trybie online.
Wysoki poziom naukowo-techniczny wystąpień
Wszystkie prace przedstawione w czasie Sympozjum (w sumie 122 prezentacje) dotyczyły bardzo istotnych zagadnień i charakteryzowały się wysokim poziomem naukowo-technicznym. Znalazło to swój wyraz w ocenach Komitetu Naukowego oraz pozytywnych opiniach uczestników Sympozjum wyrażanych w trakcie dyskusji. W materiałach konferencji IABSE Symposium Wrocław 2020. Synergy of Culture and Civil Engineering – History and Challenges (red.: Jan Bień, Jan Biliszczuk, Paweł Hawryszków, Maciej Hildebrand, Marta Knawa-Hawryszków, Krzysztof Sadowski; Wrocław, 7-9 października 2020; raport IABSE, Zurych, Szwajcaria) umieszczono 134 prace autorów z całego świata, w tym 8 referatów kluczowych, które dotyczyły aktualnych zagadnień historii inżynierii, problemów utrzymania obiektów uważanych za ikony inżynierii XX wieku oraz konstrukcji przyszłościowych. Należy podkreślić, że 4 z 8 referatów kluczowych były przygotowane i zaprezentowane przez polskich autorów. Podkreślmy, że organizatorzy z przyjemnością odnotowali aktywny udział w Sympozjum prezydenta IABSE, prof. Yaojun Ge z Chin i innych wybitnych specjalistów z wielu krajów.
Odbiór Konferencji
Konferencja została wysoko oceniona jako „top of the top” przez obserwatora jej przebiegu, prof. Enzo Siviero, rektora e-Uniwersytetu Novedrate Como we Włoszech. O sukcesie Sympozjum zadecydowały m.in.: kreatywne podejście organizacyjne, determinacja i entuzjazm zespołu w stawieniu czoła wyzwaniu oraz udział przedstawicieli różnych pokoleń w składzie Komitetu Organizacyjnego, kierowanego przez prof. Jana Biliszczuka (przewodniczącego) i dr. inż. Pawła Hawryszkowa (przewodniczącego wykonawczego, sekretarza Polskiej Grupy IABSE). Na szczególne podkreślenie i podziękowanie zasługuje także efektywna współpraca z pracownikami Sekretariatu IABSE. Sympozjum IABSE Wrocław 2020 było dobrą promocją polskiej inżynierii i udaną próbą przeniesienia tradycyjnej konferencji do świata wirtualnego oraz stworzenia atmosfery realnego Sympozjum. W sumie odbyło się 26 sesji obejmujących 9 grup tematycznych. Miały miejsce także Wieczór Młodych Inżynierów „Spotkanie Generacji” wraz z konkursem „Mosty Wirtualne”. Uczestnicy wzięli także udział w wirtualnej Gala Dinner, wirtualnej wycieczce technicznej na most Rędziński we Wrocławiu i wirtualnym zwiedzaniu Wrocławia. Te dodatkowe, nietypowe atrakcje cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników konferencji i szczególnie przyczyniły się do pozytywnego odbioru Sympozjum. Uczestnicy mieli możliwość indywidualnego zdalnego spotkania, przeprowadzenia wspólnych dyskusji, wyrażenia opinii. Ale także przedstawienia się oraz omówienia swoich zainteresowań zawodowych w mniejszych grupach, a nawet wzniesienia toastu za sukces konferencji.
Nagrody
W trakcie Sympozjum przyznano też nagrody za najlepsze prezentacje dla młodych autorów (w wieku do 35 lat). Otrzymali je Bruno Pedrosa z Portugalii i Johan de Boon z Holandii. Jury konkursu uznało za pozytywne zjawisko wysoki udział referatów młodych autorów w ogólnej liczbie wygłoszonych prezentacji (33 referaty spośród 134 prac w materiałach Sympozjum) oraz doceniło ich jakość. W ramach Sympozjum nagrodzono również zwycięzcę konkursu „Mosty Wirtualne”, Juga Drobaca z Chorwacji.
Podziękowania
Organizatorzy dziękują wszystkim osobom, przede wszystkim Komitetowi Naukowemu, patronom instytucjonalnym (Komitetowi Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Izbie Inżynierów Budownictwa, Związkowi Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, miastu Wrocław, Młodym Mostowcom PWr), patronom medialnym (Structural Engineering International, Bridge Design & Engineering, e-mosty, czasopismu „Mosty”), a także sponsorom, autorom i prezenterom prac, którzy przyczynili się do sukcesu pierwszego Sympozjum IABSE Online Wrocław 2020.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...