Sympozjum IABSE Wrocław 2020
7-9 października 2020 roku we Wrocławiu, w formie zdalnej, odbyło się Sympozjum IABSE Wrocław 2020.
IABSE (International Association for Bridge and Structural Engineering) to jedno z najważniejszych Stowarzyszeń zrzeszających inżynierów z obszaru budownictwa lądowego na całym świecie. Zostało założone w 1929 roku. Dzięki staraniom obecnego przewodniczącego Polskiej Grupy IABSE, prof. Jana Bienia, Stowarzyszenie powierzyło Politechnice Wrocławskiej organizację wiosennego Sympozjum w 2020 roku. Z uwagi na pandemię COVID-19 wydarzenie zostało przeniesione z planowanego terminu w maju na październik. Konferencja odbyła się w trybie online.
Wysoki poziom naukowo-techniczny wystąpień
Wszystkie prace przedstawione w czasie Sympozjum (w sumie 122 prezentacje) dotyczyły bardzo istotnych zagadnień i charakteryzowały się wysokim poziomem naukowo-technicznym. Znalazło to swój wyraz w ocenach Komitetu Naukowego oraz pozytywnych opiniach uczestników Sympozjum wyrażanych w trakcie dyskusji. W materiałach konferencji IABSE Symposium Wrocław 2020. Synergy of Culture and Civil Engineering – History and Challenges (red.: Jan Bień, Jan Biliszczuk, Paweł Hawryszków, Maciej Hildebrand, Marta Knawa-Hawryszków, Krzysztof Sadowski; Wrocław, 7-9 października 2020; raport IABSE, Zurych, Szwajcaria) umieszczono 134 prace autorów z całego świata, w tym 8 referatów kluczowych, które dotyczyły aktualnych zagadnień historii inżynierii, problemów utrzymania obiektów uważanych za ikony inżynierii XX wieku oraz konstrukcji przyszłościowych. Należy podkreślić, że 4 z 8 referatów kluczowych były przygotowane i zaprezentowane przez polskich autorów. Podkreślmy, że organizatorzy z przyjemnością odnotowali aktywny udział w Sympozjum prezydenta IABSE, prof. Yaojun Ge z Chin i innych wybitnych specjalistów z wielu krajów.
Odbiór Konferencji
Konferencja została wysoko oceniona jako „top of the top” przez obserwatora jej przebiegu, prof. Enzo Siviero, rektora e-Uniwersytetu Novedrate Como we Włoszech. O sukcesie Sympozjum zadecydowały m.in.: kreatywne podejście organizacyjne, determinacja i entuzjazm zespołu w stawieniu czoła wyzwaniu oraz udział przedstawicieli różnych pokoleń w składzie Komitetu Organizacyjnego, kierowanego przez prof. Jana Biliszczuka (przewodniczącego) i dr. inż. Pawła Hawryszkowa (przewodniczącego wykonawczego, sekretarza Polskiej Grupy IABSE). Na szczególne podkreślenie i podziękowanie zasługuje także efektywna współpraca z pracownikami Sekretariatu IABSE. Sympozjum IABSE Wrocław 2020 było dobrą promocją polskiej inżynierii i udaną próbą przeniesienia tradycyjnej konferencji do świata wirtualnego oraz stworzenia atmosfery realnego Sympozjum. W sumie odbyło się 26 sesji obejmujących 9 grup tematycznych. Miały miejsce także Wieczór Młodych Inżynierów „Spotkanie Generacji” wraz z konkursem „Mosty Wirtualne”. Uczestnicy wzięli także udział w wirtualnej Gala Dinner, wirtualnej wycieczce technicznej na most Rędziński we Wrocławiu i wirtualnym zwiedzaniu Wrocławia. Te dodatkowe, nietypowe atrakcje cieszyły się dużym zainteresowaniem uczestników konferencji i szczególnie przyczyniły się do pozytywnego odbioru Sympozjum. Uczestnicy mieli możliwość indywidualnego zdalnego spotkania, przeprowadzenia wspólnych dyskusji, wyrażenia opinii. Ale także przedstawienia się oraz omówienia swoich zainteresowań zawodowych w mniejszych grupach, a nawet wzniesienia toastu za sukces konferencji.
Nagrody
W trakcie Sympozjum przyznano też nagrody za najlepsze prezentacje dla młodych autorów (w wieku do 35 lat). Otrzymali je Bruno Pedrosa z Portugalii i Johan de Boon z Holandii. Jury konkursu uznało za pozytywne zjawisko wysoki udział referatów młodych autorów w ogólnej liczbie wygłoszonych prezentacji (33 referaty spośród 134 prac w materiałach Sympozjum) oraz doceniło ich jakość. W ramach Sympozjum nagrodzono również zwycięzcę konkursu „Mosty Wirtualne”, Juga Drobaca z Chorwacji.
Podziękowania
Organizatorzy dziękują wszystkim osobom, przede wszystkim Komitetowi Naukowemu, patronom instytucjonalnym (Komitetowi Inżynierii Lądowej i Wodnej Polskiej Akademii Nauk, Polskiej Izbie Inżynierów Budownictwa, Związkowi Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, miastu Wrocław, Młodym Mostowcom PWr), patronom medialnym (Structural Engineering International, Bridge Design & Engineering, e-mosty, czasopismu „Mosty”), a także sponsorom, autorom i prezenterom prac, którzy przyczynili się do sukcesu pierwszego Sympozjum IABSE Online Wrocław 2020.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...