„Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodow ‒ przykłady”
7-9 lutego 2024 r. w Warszawie odbyło się szkolenie „Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów – przykłady” pod kierunkiem prof. dr. hab. inż. Tomasza Siwowskiego, zorganizowane przez czasopismo „Mosty”. Partnerami wydarzenia była firma EPSTAL i ArcelorMittal.
W ciągu pełnego 20-godzinnego cyklu warsztatów uczestnicy mieli wyjątkową okazję zgłębienia tajników projektowania mostów kolejowych, a wszystko to w oparciu o konkretnie przedstawione przykłady.
Różnice w projektowaniu konstrukcji wynikają z odmiennych warunków geograficznych, geologicznych, klimatycznych, a także różnych wymagań formalnych dotyczących wznoszenia obiektów w poszczególnych państwach UE, które stworzyły potrzebę uwzględnienia tych uwarunkowań w Eurokodach. Podczas szkolenia praktykujący przedstawiciele firm projektowych, wykonawczych oraz administracji mogli zapoznać się z rozległą i skomplikowaną wiedzą na temat projektowania mostów kolejowych zgodnie z zasadami. Pierwszego dnia szkolenia uczestnicy zostali wprowadzeni w tematykę Eurokodów, ze szczególnym uwzględnieniem Eurokodu 0, który stanowi podstawę dla projektowania mostów. Profesor Tomasz Siwowski przybliżył uczestnikom kluczowe kwestie związane z normami Eurokodów oraz ich znaczenie dla projektowania mostów kolejowych. Kolejne dni szkolenia były podzielone na bloki tematyczne, prowadzone przez doświadczonych specjalistów z danej dziedziny. Blok I, prowadzony przez dr. inż. Aleksandra Dudę, skupiał się na obciążeniach i oddziaływaniach na mosty kolejowe zgodnie z Eurokodem 1. Uczestnicy mieli okazję zgłębić zagadnienia związane z różnymi rodzajami obciążeń oraz ich wpływem na konstrukcje mostów. Blok II, również prowadzony przez dr. inż. Aleksandra Dudę, skupiał się na podporach mostów kolejowych. Uczestnicy poznali metody projektowania podpór oraz zagadnienia związane z ich stabilnością i wytrzymałością. Kolejne bloki szkoleniowe dotyczyły konkretnej konstrukcji mostowej oraz odpowiednich Eurokodów. Blok III, prowadzony przez dr. inż. Macieja Kulpę, skupił się na projektowaniu przęsła blachownicowego z płytą ortotropową zgodnie z Eurokodem 3. Blok IV, prowadzony przez dr. inż. Mateusza Rajchela, poświęcony był projektowaniu przęsła z dźwigarów obetonowanych zgodnie z Eurokodem 4. Natomiast blok V, prowadzony przez dr. inż. Bartosza Piątka, dotyczył projektowania przęsła betonowego sprężonego zgodnie z Eurokodem 2. Podczas każdego z bloków uczestnicy mieli okazję zapoznać się z praktycznymi przykładami projektowania, omówieniem kluczowych zagadnień oraz wymianą doświadczeń z ekspertami i innymi uczestnikami. Jako że kurs „Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów – przykłady” w głównej mierze opierał się na praktycznych przykładach, Parter merytoryczny spotkania – firma ArcelorMittal przygotował wykład specjalny. Przedstawiciel firmy dr. inż Maciej Chrzanowski omówił produkcję oraz nowoczesne gatunki stali wykorzystywane w budownictwie.
Szkolenie „Projektowanie mostów kolejowych według Eurokodów – przykłady” stanowiło wartościową okazję dla inżynierów i projektantów mostowych do poszerzenia wiedzy oraz doskonalenia umiejętności w obszarze projektowania zgodnie z aktualnymi normami i standardami branżowymi. Wszystkim uczestnikom, prelegentom oraz partnerom wydarzenia serdecznie dziękujemy za udział. Już dziś zapraszamy do udziału w przyszłorocznej edycji szkolenia.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...