NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Uroczysta Gala ogłoszenia wyników XXVIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”
Ogólnopolski Konkurs „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.” dla projektantów, inwestorów i wykonawców ma już długą, dwudziestoośmioletnią tradycję. Co roku do biura organizacyjnego spływają zgłoszenia od ambitnych, pełnych zapału ludzi, którzy chcą zmieniać na lepsze otaczającą ich rzeczywistość. O udział w rywalizacji ubiegają się nie tylko osoby fizyczne, ale też powiaty, urzędy miasta, instytucje i deweloperzy. Celem działań jest promocja oraz wyłonienie każdego roku najlepszych, wyróżniających się szczególnymi walorami przedsięwzięć budowlanych. Zgłaszano projekty, które za cel obrały sobie ratowanie obiektów dziedzictwa minionych pokoleń. Są to budynki różnego typu – mieszkalne, hotelarskie, przemysłowe, sportowe i zabytkowe, ale też mosty, drogi czy całe obszary poddane rewitalizacji oraz nowe obiekty. Do 28 edycji Konkursu zgłoszono 635 obiektów z całej Polski, z czego do Finału zakwalifikowało się 93 realizacji, wszystkie były wizytowane przez Jury Konkursu w składzie aktywnie uczestniczyli przedstawiciele ministerstw sprawujących patronat, przedstawicieli świata nauki z 12 Politechnik i uczelni wyższych, oraz przedstawiciele marszałków województw, powiatowych inspektorów nadzoru budowalnego, rzeczoznawców, konserwatorów zabytków, przedstawicieli izb budowalnych, ekspertów budownictwa i architektów. Komisja Konkursowa spędziła blisko dwa miesiące na osobistych spotkaniach z inwestorami, wykonawcami i architektami startujących w Finale obiektów pokonując ponad 10 tyś. kilometrów po Polsce. Obiekty oceniano w dwóch głównych grupach: Obiekty Modernizowane rywalizujące o Tytuł „Modernizacja Roku” według poszczególnych kategorii oraz Obiekty Nowe rywalizujące o Tytuł „Budowa XXI w.” według poszczególnych kategorii.
Szczególnie w tegorocznym Konkursie pojawiły się realizacje planowane i oczekiwane od dziesięcioleci, a których realizację dopiero co zakończono, mam na myśli budowę tunelu pod rzeką Świną, której budowa stworzyła alternatywną i zdecydowanie szybszą drogę do Świnoujścia. Jednak najbardziej zaciekła rywalizacja toczyła się w kategorii obiekty sportu i rekreacji, zarówno w klasyfikacji nowych, jak i modernizowanych budynków, gdzie 8 realizacji to pływalnie i kąpieliska. Mocną kategorię stanowiła kultura: Teatr w Szczecinie, Teatr w Poznaniu, Opera Śląska w Bytomiu wszystkie te obiekty robią niesamowite wrażenie, zwłaszcza prezentowane przez ludzi pełnych pasji, którzy włożyli mnóstwo serca w doprowadzenie do końca remontu, budowy. Świetnie zrealizowane z pomysłem i nowoczesne muzea we Włocławku, Krakowie, Warszawie, Wiśle. Nie sposób, w tych krótkich słowach opisać nawet małej części zapierających dech w piersiach realizacji. Wspólnym mianownikiem wielu budowli w tegorocznej edycji Konkursu była woda, zarówno ta oczyszczana, albo uzdatniana do picia, do wykorzystania rekreacyjnego, jak i woda w rzekach i ciekach do końca nie okiełznana i groźna, dla której powstają suche zbiorniki przeciwpowodziowe, retencje wodne oraz rewitalizowane są nabrzeża rzek.
Link do Finalistów : https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/editions/4024/plebiscite/stage-2
Wykaz Nagrodzonych Laureatów: Nagody i Wyróżnienia 28 edycji Ogólnopolskiego Konkursu Modernizacja Roku&Budowa XXIw.
Patronat najważniejszych resortów związanych z budownictwem, infrastrukturą, nowymi technologiami, ochroną środowiska i przyrody :
Ministra Infrastruktury
Ministerstwa Rozwoju i Technologii
Ministra Sportu i Turystyki
Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
Patronat 9 Marszałków Samorządów Województw:
Marszałka Województwa: Dolnośląskiego, Lubuskiego, Lubelskiego, Małopolskiego, Mazowieckiego, Opolskiego, Pomorskiego, Świętokrzyskiego, Zachodniopomorskiego
Patronat największych i najbardziej liczących się Izb, Stowarzyszeń, Związków samorządu gospodarczego i terytorialnego:
Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów
Polskiej Izby Budownictwa
Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
Polskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców i Biegłych Sądowych
Polskiego Związku Firm Deweloperskich
Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków
Warszawskiej Izby Gospodarczej
Związku Powiatów Polskich
Patronat Naukowy przodujących w Polsce 12 politechnik, uczelni wyższych i instytutów:
Politechniki: Białostockiej, Bydgoskiej, Częstochowskiej, Gdańskiej, Koszalińskiej, Krakowskiej, Łódzkiej, Rzeszowskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Wrocławskiej, Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, Uniwersytetu Opolskiego, Uniwersytetu Radomskiego, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (dawna Politechnika), Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie, Instytutu naukowego Inżynierii Bezpieczeństwa Obiektów Antropogenicznych w Warszawie
Organizator Konkursu:
Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego
W plebiscycie internetowym na najpopularniejsze inwestycje 2023 roku do tej pory oddano ponad 150 tyś głosów w I etapie głosowania, w II etapie Finałowym ponad 70 tyś głosów, a plebiscyt jeszcze trwa do godziny 14.00 do dnia Gali 27.09. Można jeszcze oddawać głosy: https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/editions/4024/plebiscite/stage-2
Obiekty rywalizują w klasyfikacji generalnej jak i według województw.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...