NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Uroczysta Gala ogłoszenia wyników XXVIII edycji Ogólnopolskiego Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.”
Ogólnopolski Konkurs „Modernizacja Roku & Budowa XXI w.” dla projektantów, inwestorów i wykonawców ma już długą, dwudziestoośmioletnią tradycję. Co roku do biura organizacyjnego spływają zgłoszenia od ambitnych, pełnych zapału ludzi, którzy chcą zmieniać na lepsze otaczającą ich rzeczywistość. O udział w rywalizacji ubiegają się nie tylko osoby fizyczne, ale też powiaty, urzędy miasta, instytucje i deweloperzy. Celem działań jest promocja oraz wyłonienie każdego roku najlepszych, wyróżniających się szczególnymi walorami przedsięwzięć budowlanych. Zgłaszano projekty, które za cel obrały sobie ratowanie obiektów dziedzictwa minionych pokoleń. Są to budynki różnego typu – mieszkalne, hotelarskie, przemysłowe, sportowe i zabytkowe, ale też mosty, drogi czy całe obszary poddane rewitalizacji oraz nowe obiekty. Do 28 edycji Konkursu zgłoszono 635 obiektów z całej Polski, z czego do Finału zakwalifikowało się 93 realizacji, wszystkie były wizytowane przez Jury Konkursu w składzie aktywnie uczestniczyli przedstawiciele ministerstw sprawujących patronat, przedstawicieli świata nauki z 12 Politechnik i uczelni wyższych, oraz przedstawiciele marszałków województw, powiatowych inspektorów nadzoru budowalnego, rzeczoznawców, konserwatorów zabytków, przedstawicieli izb budowalnych, ekspertów budownictwa i architektów. Komisja Konkursowa spędziła blisko dwa miesiące na osobistych spotkaniach z inwestorami, wykonawcami i architektami startujących w Finale obiektów pokonując ponad 10 tyś. kilometrów po Polsce. Obiekty oceniano w dwóch głównych grupach: Obiekty Modernizowane rywalizujące o Tytuł „Modernizacja Roku” według poszczególnych kategorii oraz Obiekty Nowe rywalizujące o Tytuł „Budowa XXI w.” według poszczególnych kategorii.
Szczególnie w tegorocznym Konkursie pojawiły się realizacje planowane i oczekiwane od dziesięcioleci, a których realizację dopiero co zakończono, mam na myśli budowę tunelu pod rzeką Świną, której budowa stworzyła alternatywną i zdecydowanie szybszą drogę do Świnoujścia. Jednak najbardziej zaciekła rywalizacja toczyła się w kategorii obiekty sportu i rekreacji, zarówno w klasyfikacji nowych, jak i modernizowanych budynków, gdzie 8 realizacji to pływalnie i kąpieliska. Mocną kategorię stanowiła kultura: Teatr w Szczecinie, Teatr w Poznaniu, Opera Śląska w Bytomiu wszystkie te obiekty robią niesamowite wrażenie, zwłaszcza prezentowane przez ludzi pełnych pasji, którzy włożyli mnóstwo serca w doprowadzenie do końca remontu, budowy. Świetnie zrealizowane z pomysłem i nowoczesne muzea we Włocławku, Krakowie, Warszawie, Wiśle. Nie sposób, w tych krótkich słowach opisać nawet małej części zapierających dech w piersiach realizacji. Wspólnym mianownikiem wielu budowli w tegorocznej edycji Konkursu była woda, zarówno ta oczyszczana, albo uzdatniana do picia, do wykorzystania rekreacyjnego, jak i woda w rzekach i ciekach do końca nie okiełznana i groźna, dla której powstają suche zbiorniki przeciwpowodziowe, retencje wodne oraz rewitalizowane są nabrzeża rzek.
Link do Finalistów : https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/editions/4024/plebiscite/stage-2
Wykaz Nagrodzonych Laureatów: Nagody i Wyróżnienia 28 edycji Ogólnopolskiego Konkursu Modernizacja Roku&Budowa XXIw.
Patronat najważniejszych resortów związanych z budownictwem, infrastrukturą, nowymi technologiami, ochroną środowiska i przyrody :
Ministra Infrastruktury
Ministerstwa Rozwoju i Technologii
Ministra Sportu i Turystyki
Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego
Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych
Patronat 9 Marszałków Samorządów Województw:
Marszałka Województwa: Dolnośląskiego, Lubuskiego, Lubelskiego, Małopolskiego, Mazowieckiego, Opolskiego, Pomorskiego, Świętokrzyskiego, Zachodniopomorskiego
Patronat największych i najbardziej liczących się Izb, Stowarzyszeń, Związków samorządu gospodarczego i terytorialnego:
Izby Gospodarczej „Wodociągi Polskie”
Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów
Polskiej Izby Budownictwa
Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa
Podlaskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa
Polskiego Stowarzyszenia Rzeczoznawców i Biegłych Sądowych
Polskiego Związku Firm Deweloperskich
Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków
Warszawskiej Izby Gospodarczej
Związku Powiatów Polskich
Patronat Naukowy przodujących w Polsce 12 politechnik, uczelni wyższych i instytutów:
Politechniki: Białostockiej, Bydgoskiej, Częstochowskiej, Gdańskiej, Koszalińskiej, Krakowskiej, Łódzkiej, Rzeszowskiej, Śląskiej, Świętokrzyskiej, Wrocławskiej, Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego, Uniwersytetu Opolskiego, Uniwersytetu Radomskiego, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie (dawna Politechnika), Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie, Instytutu naukowego Inżynierii Bezpieczeństwa Obiektów Antropogenicznych w Warszawie
Organizator Konkursu:
Stowarzyszenie Ochrony Narodowego Dziedzictwa Materialnego
W plebiscycie internetowym na najpopularniejsze inwestycje 2023 roku do tej pory oddano ponad 150 tyś głosów w I etapie głosowania, w II etapie Finałowym ponad 70 tyś głosów, a plebiscyt jeszcze trwa do godziny 14.00 do dnia Gali 27.09. Można jeszcze oddawać głosy: https://www.modernizacjaroku.org.pl/pl/editions/4024/plebiscite/stage-2
Obiekty rywalizują w klasyfikacji generalnej jak i według województw.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...