Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”
W dniach 10-11 maja 2022 r. w Krakowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”. Organizatorem wydarzenia była Pracownia Polityki Surowcowej Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią Polskiej Akademii Nauk. Konferencję zrealizowano jako część międzynarodowego projektu „Ochrona złóż kopalin jako podstawa bezpieczeństwa surowcowego Europy – SafeMin4Europe”.
Projekt finansuje Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej (NAWA). Instytut GSMiE PAN jest liderem projektu. Jego partnerami są: Luleå University of Technology (Szwecja), Montanuniversitaet Leoben (Austria) oraz University of Belgrade (Serbia). W projekcie działaniem wiodącym jest prowadzenie prac badawczo-rozwojowych o zasięgu międzynarodowym. Prace dotyczą problemów ochrony złóż kopalin i perspektywicznych obszarów ich występowania w krajach europejskich.
HONOROWY PATRONAT
Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym Ministra Aktywów Państwowych, Głównego Geologa Kraju, Marszałka Województwa Małopolskiego oraz Polskiego Towarzystwa Geologicznego. Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym Trybuny Górniczej, czasopism: Kruszywa, Surowce i Maszyny Budowlane, Węgiel Brunatny i Inżynieria Mineralna oraz portali branżowych nettg.pl i energiapress.pl/.
Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety” była miejscem spotkania naukowców, decydentów, przedstawicieli władz i podmiotów gospodarczych (w tym spółek górniczych) oraz innych interesariuszy związanych z ochroną złóż kopalin, polityką surowcową, gospodarką surowcami mineralnymi oraz planowaniem przestrzennym. Konferencja miała na celu promowanie efektywnej współpracy nauki i praktyki w zakresie bezpieczeństwa surowcowego i ochrony złóż kopalin. Spotkanie inspirowane było kluczowym wyzwaniem jakim jest konieczność zapewnienia dostępności surowców mineralnych dla zrównoważonego rozwoju kraju, Europy i świata. A wszystko to w kontekście zaspokojenia potrzeb obecnych i przyszłych pokoleń.. Zagadnienie to dotyczy zarówno złóż kopalin pospolitych, jak i tych uznawanych za strategiczne i krytyczne.
W TRAKCIE WYDARZENIA
W trakcie wydarzenia wiele uwagi poświęcono prezentacji systemów i instrumentów ochrony, jak również waloryzacji złóż kopalin w krajach europejskich. A także kwestiom społecznym w ochronie złóż i gospodarce surowcami mineralnymi oraz ochronie dziedzictwa kulturowego związanego z górnictwem. Referaty i postery prezentowane podczas Konferencji odnosiły się również do istotnych bieżących zagadnień. Dotyczyły one: aktualnych problemów prawnych geologii i górnictwa w świetle założeń polityki Unii Europejskiej, wystarczalności bazy zasobowej, wykorzystania surowców odpadowych, gospodarki surowcami mineralnymi w obiegu zamkniętym.
Łącznie zaprezentowano 26 referatów i 21 posterów. Materiały konferencyjne, obejmujące m.in. abstrakty wszystkich wystąpień, dostępne są na stronie internetowej Konferencji: https://safemin4europe.eu/download
W Konferencji wzięło udział 165 osób. W tym przedstawiciele z: Polski, Szwecji, Austrii, Serbii, Finlandii, Łotwy, Czech, Słowacji, Włoch, Portugalii, Estonii, Belgii, Holandii i Szwajcarii. Uczestnicy reprezentowali szereg jednostek badawczych i naukowych. Obecni byli również przedstawiciele administracji państwowej i samorządowej, nadzoru górniczego a także wielu przedsiębiorstw górniczych, firm doradczych i kancelarii prawnych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...