Konferencja TECH-BUD za nami
13-15 listopada 2019 r. w Krakowie odbyła się IV Konferencja Naukowo-Techniczna TECH-BUD „Nowoczesne materiały, techniki i technologie we współczesnym budownictwie”. Organizatorem spotkania był Małopolski Oddział Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa w Krakowie.
Nad doborem tematyki i kształtem merytorycznym prezentowanych referatów czuwał Komitet Naukowy, który pracował pod przewodnictwem prof. dra hab. inż. Kazimierza Flagi dra h.c. multi. Komitetem Organizacyjnym kierował mgr inż. Stanisław Nowak – dyrektor Ośrodka Rzeczoznawstwa i Szkolenia Budowlanego o. Małopolskiego PZITB w Krakowie.
Patronat honorowy nad Konferencją objęli: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, marszałek województwa małopolskiego, JM rektor Politechniki Krakowskiej, przewodniczący Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa Mirosław Boryczko. Sponsorami Konferencji zostały firmy: Schöck, Triflex, USTM, Dlubal, Geocontrol, Marcopol, Radcrete.
Wystąpienia autorów referatów pogrupowane zostały w sześć tematycznych sesji:
- problemy architektoniczno-budowlane w inżynierii lądowej,
- problemy infrastruktury współczesnych miast,
- technologia betonu,
- nowoczesne technologie w budownictwie,
- nowoczesne wyzwania architektoniczno-konstrukcyjne,
- problemy utrzymania budynków i obiektów.
Wygłoszono 33 referaty, w tym 6 prezentacji firmowych, które dotyczyły szeroko rozumianej aplikacji nowoczesnych technologii we współczesnym budownictwie.
Konferencja TECH-BUD – sesja I
Na szczególną uwagę zasługuje I sesja Konferencji, w której to przedstawiono aktualne problemy w inżynierii lądowej. Sesję tą otworzył referat autorstwa prof. Andrzeja Flagi pt. „Badania modelowe dynamicznego działania na warstwę przyziemną atmosfery wymuszającego przewietrzanie obszarów zurbanizowanych”. W referacie przedstawiono niezwykle aktualne zagadnienie walki ze smogiem na przykładzie aglomeracji krakowskiej. To walka przy pomocy nowatorskiej technologii tzw. kominów przewietrzających. Te badania prowadzi laboratorium wiatrowym Politechniki Krakowskiej.
Kolejna prezentacja w tej sesji – autorstwa prof. Tomasza Błaszczyńskiego – dotyczyła prezentacji realizacji pierwszego w Europie zeroenergetycznego i zeroemisyjnego obiektu biurowo-produkcyjnego Smart Building Center w Jasinie koło Poznania. Zagadnienia te są niezwykle istotne w dobie zrównoważonego rozwoju i bez wątpienia przybliżyły uczestnikom Konferencji problematykę certyfikacji BREEM i LEED obiektów z powierzchnią biurową i produkcyjną przeznaczoną do wynajęcia.
W tejże sesji niezwykle interesujący wykład nt. znaczenia modelowania w praktyce inżynierskiej zaprezentował prof. Jan Słyk – Dziekan Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.
Zwieńczeniem pierwszej sesji Konferencji był wykład dr inż. Wioletty Jackiewicz – Rek – Prodziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej, który poświęcony został najnowszym osiągnięciom współczesnej technologii betonu. W czasie prezentacji autor zaprezentował różnorakie możliwości betonu – takie jak np. walka ze smogiem, niespotykane możliwości w zakresie modyfikacji otoczenia – betony przeźroczyste, fotobetony, betony z kruszywem fluorescencyjnym. Co istotne materiały te znajdują już szerokie zastosowanie w kreowaniu przestrzeni. Zostało to zobrazowane na przykładzie wielu krajowych realizacji.
Pozostałe sesje tematyczne równie interesujące
Bezsprzecznie także w pozostałych sesjach tematycznych prezentowano ciekawe referaty. Dotyczyły one zagadnień materiałowych, szczególnie z zakresu nowoczesnej technologii betonu z uwzględnieniem właściwości betonu, jako podstawowego materiału konstrukcyjnego we współczesnym budownictwie, jak również zagadnienia kontroli jakości w ujęciu aktualnych norm i przepisów branżowych. Na szczególne wyróżnienie zasługuje prezentacja autorstwa prof. Marii Kaszyńskiej w której zaprezentowane zostały możliwości druku 3D w budownictwie.
W trzecim dniu Konferencji zaprezentowane zostały referaty poświęcone zagadnieniom zastosowania nowatorskich technik budowlanych i badawczych do oceny właściwości i przewidywania trwałości materiałów i konstrukcji budowlanych.
Tradycją jest, że w trakcie Konferencji TECH-BUD’ 2019 prezentowane są zagadnienia związane z kształtowaniem przestrzeni architektonicznej miast. Kluczowy referat w tym zakresie zaprezentowała prof. Krystyna Januszkiewicz pt. „Nowoczesne struktury bioniczne w architekturze i konstrukcji”
Na zakończenie każdej sesji prowadzona była dyskusja merytoryczna nad przedstawianymi prezentacjami, która często przenosiła się w kuluary.
Podsumowanie
Wszystkie zaprezentowane w czasie obrad referaty zostały wydrukowane w obszernym, liczącym 275 stron wydawnictwie konferencyjnym.
Na zakończenie warto podkreślić, że konferencja TECH-BUD 2019 to także udział 200 uczestników wywodzących się ze środowiska inwestorów, projektantów i rzeczoznawców budowlanych oraz przedstawicieli urzędów nadzoru budowlanego i środowiska naukowego.
Autor: dr inż. Maciej Gruszczyński, Komitet Naukowy i Organizacyjny Konferencji
fot. Organizatorzy
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Kruszywo do zadań specjalnych. Nieoczywiste zastosowania powszechnego materiału
Artykuł dotyczy mineralnego kruszywa trójtlenkowego (MTA). Omówiono jego skład, właściwości, a także szerokie zastosowanie kliniczne – od pokrycia miazgi po leczenie perforacji korzenia. MTA jest szczególnie cenione za swoje właściwości uszczelniające i zdolność wspierania regeneracji tkanek. Przedstawiono również dane naukowe na temat liczby publikacji dotyczących MTA, z podziałem na kraje i instytucje badawcze, oraz wskazano na rosnące zainteresowanie tym materiałem. Szeroko pojęte kruszywa...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...