Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
Piąta edycja Konferencji Naukowo-Technicznej Konstrukcje Sprężone, organizowanej od 2012 przez Politechnikę Krakowską, odbyła się w dniach 13-14 maja 2024 w Krakowie. Wydarzenie zainicjowane początkowo przez Katedrę Konstrukcji Sprężonych, dzisiaj wchodzącą w strukturę Katedry Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych Wydziału Inżynierii Lądowej, w cyklu trzyletnim gromadzi szerokie grono osób związanych w swojej działalności z technologią sprężania konstrukcji. Tegoroczna edycja odbyła się pod honorowym patronatem Rektora Politechniki Krakowskiej, prof. dr hab. inż. Andrzeja Szaraty, Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, dr hab. inż. Lucyny Domagały, prof. PK, Przewodniczącego Polskiej Grupy Narodowej fib, dr hab. inż. Wita Derkowskiego, prof. PK, Przewodniczącej Sekcji Konstrukcji Betonowych KILiW PAN, prof. dr hab. inż. Anny Halickej, Przewodniczącego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, dr hab. inż. Adama Wysokowskiego, prof. PZ (który w kwietniu 2024 roku zastąpił na tym stanowisku poprzedniego Przewodniczącego, dr hab. inż. Arkadiusza Madaja, prof. PP), Przewodniczącej Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, prof. dr hab. inż. Marii Kaszyńskiej, Przewodniczącego Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, mgr inż. Mirosława Boryczko oraz Przewodniczącego Oddziału Małopolskiego Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, dr inż. Macieja Gruszczyńskiego. Patronat Medialny nad Konferencją roztoczyły następujące Wydawnictwa: Materiały Budowlane, Mosty, Przegląd Budowlany, Roads and Bridges oraz Inżynieria i Budownictwo. Konferencja odbyła się dzięki współpracy i hojności Sponsorów, ze Sponsorem Złotym – PRIMOST POŁUDNIE – na czele oraz sponsorami srebrnymi: BBR Polska, FREYSSINET Polska, ESBUD, ASIS oraz CG Structural Consulting.
Z uwagi na przesunięcie poprzedniej edycji Konferencji, która odbyła się ostatecznie w 2022 roku, obecna edycja miała miejsce już po dwuletnim okresie, jednak nie miało to wpływu na liczbę zgłaszanych tematów, referatów, ani też na liczbę Uczestników. Autorzy przygotowali 36 wartościowych prac przeznaczonych do prezentacji i dyskusji. Dokonujący recenzji 30 zgłoszonych referatów Komitet Naukowy Konferencji rekomendował część z nich do publikacji w czasopismach punktowanych. W tegorocznej edycji Konferencji Organizatorzy wprowadzili dodatkowo nowy rodzaj prac akceptowanych do prezentacji, pod postacią 6 komunikatów technicznych, które pozwoliły na zaprezentowanie najnowszych osiągnięć specjalistycznych podmiotów wykonawczych, korzystających w swojej pracy z technologii sprężania. Organizatorzy bardzo wysoko oceniają znakomicie przygotowane wystąpienia autorów, a przede wszystkim wartościową dyskusję uczestników obrad, która po raz kolejny potwierdziła, że tematyka technologii sprężania, napotykane problemy
i analizowane zjawiska są nadal ciekawym, kształtującym się nieprzerwanie obszarem wiedzy.
Każdego dnia obrady w sesjach merytorycznych Konferencji rozpoczynały się od prezentacji referatów kluczowych. Pierwszy z nich przedstawił dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP. W swojej prezentacji Autor dotknął poruszanego w ostatnich latach zagadnienia trwałości cięgien zewnętrznych iniekowanych zaczynem cementowym, a przedstawiając szereg przykładów wskazał na konieczność zapewnienia najwyższej jakości prac związanych z zabezpieczeniem cięgien przez iniekcję kanałów kablowych zaczynem cementowym.
Drugi referat kluczowy dotyczył zagadnienia przyczepności cięgien w elementach strunobetonowych i przedstawiał na tle obecnego stanu wiedzy ocenę rzeczywistego zachowania współpracujących materiałów, wynikającą z przeprowadzonych szerokich badań doświadczalnych. Autor wystąpienia, prof. dr hab. inż. Andrzej Seruga dokonał konfrontacji znanych i stosowanych zasad analizy w tym zakresie z obserwacjami praktycznymi i wskazał na niedoskonałości obowiązujących zasad obliczeń.
Prezentacja referatów merytorycznych zgłoszonych i przyjętych na Konferencję była zgrupowana w czterech sesjach tematycznych: Awarie obiektów sprężonych, Analizy obliczeniowe konstrukcji sprężonych, Przykłady realizacji konstrukcji sprężonych oraz Badania doświadczalne elementów sprężonych. Uzupełnieniem sesji z artykułami recenzowanymi była sesja Komunikatów technicznych.
Zwieńczeniem pierwszego dnia Konferencji było spotkanie wieczorne, którego najważniejszą częścią był koncert tria ORGANIC GENERATION, złożonego ze znakomitych muzyków jazzowych. Marcin Wądołowski, Kajetan Galas i Adam Czerwiński przedstawili wiele swoich kompozycji, a także znanych utworów innych artystów, w subtelnej, jazzowej aranżacji.
Ważnym wydarzeniem dodatkowym, które towarzyszyło Konferencji KS2024, były Warsztaty p.t. „Dobre praktyki w projektowaniu konstrukcji sprężonych”. Tematyka Warsztatów, zaproponowana i przygotowana przez grono osób związanych od dziesięcioleci z przedmiotową technologią, obejmowała prezentację stosowanych rozwiązań projektowych w aspekcie najczęściej spotykanych problemów na etapie realizacji. Szerokie i wielowątkowe dyskusje w czasie Warsztatów prowadziły
z różnych kierunków do najważniejszego i podstawowego wniosku: choć technologia sprężania konstrukcji jest wymagająca i przy jej stosowaniu nie da się całkowicie wykluczyć różnego rodzaju błędów, to w obliczu każdej z napotykanych sytuacji, łącząc działania projektanta, specjalistycznego wykonawcy i nadzoru można znaleźć optymalne rozwiązanie pozwalające na pełną, wieloletnią eksploatację konstrukcji,
Zakres tematyczny podjęty przez Autorów referatów, jak i dyskusji toczonych w czasie sesji oraz w kuluarach Konferencji Konstrukcje Sprężone KS2024, obejmuje szeroki wachlarz zagadnień będący rdzeniem obecnej wiedzy na temat technologii sprężania konstrukcji i jest odbiciem napotykanych zagadnień. w odniesieniu do tej technologii – zarówno tematów badawczych, jak
i obserwacji wynikających z praktyki. Udział reprezentantów wszystkich ośrodków naukowych aktywnych na tym polu oraz firm wiodących w technologiach strunobetonu oraz kablobetonu jest potwierdzeniem trafnej formuły cyklicznych spotkań pod wspólną nazwą Konstrukcje Sprężone. Kolejna, szósta edycja Konferencji jest planowana na rok 2027.
autor: Piotr Gwoździewicz
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...