Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
Piąta edycja Konferencji Naukowo-Technicznej Konstrukcje Sprężone, organizowanej od 2012 przez Politechnikę Krakowską, odbyła się w dniach 13-14 maja 2024 w Krakowie. Wydarzenie zainicjowane początkowo przez Katedrę Konstrukcji Sprężonych, dzisiaj wchodzącą w strukturę Katedry Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych Wydziału Inżynierii Lądowej, w cyklu trzyletnim gromadzi szerokie grono osób związanych w swojej działalności z technologią sprężania konstrukcji. Tegoroczna edycja odbyła się pod honorowym patronatem Rektora Politechniki Krakowskiej, prof. dr hab. inż. Andrzeja Szaraty, Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, dr hab. inż. Lucyny Domagały, prof. PK, Przewodniczącego Polskiej Grupy Narodowej fib, dr hab. inż. Wita Derkowskiego, prof. PK, Przewodniczącej Sekcji Konstrukcji Betonowych KILiW PAN, prof. dr hab. inż. Anny Halickej, Przewodniczącego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, dr hab. inż. Adama Wysokowskiego, prof. PZ (który w kwietniu 2024 roku zastąpił na tym stanowisku poprzedniego Przewodniczącego, dr hab. inż. Arkadiusza Madaja, prof. PP), Przewodniczącej Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, prof. dr hab. inż. Marii Kaszyńskiej, Przewodniczącego Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, mgr inż. Mirosława Boryczko oraz Przewodniczącego Oddziału Małopolskiego Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, dr inż. Macieja Gruszczyńskiego. Patronat Medialny nad Konferencją roztoczyły następujące Wydawnictwa: Materiały Budowlane, Mosty, Przegląd Budowlany, Roads and Bridges oraz Inżynieria i Budownictwo. Konferencja odbyła się dzięki współpracy i hojności Sponsorów, ze Sponsorem Złotym – PRIMOST POŁUDNIE – na czele oraz sponsorami srebrnymi: BBR Polska, FREYSSINET Polska, ESBUD, ASIS oraz CG Structural Consulting.
Z uwagi na przesunięcie poprzedniej edycji Konferencji, która odbyła się ostatecznie w 2022 roku, obecna edycja miała miejsce już po dwuletnim okresie, jednak nie miało to wpływu na liczbę zgłaszanych tematów, referatów, ani też na liczbę Uczestników. Autorzy przygotowali 36 wartościowych prac przeznaczonych do prezentacji i dyskusji. Dokonujący recenzji 30 zgłoszonych referatów Komitet Naukowy Konferencji rekomendował część z nich do publikacji w czasopismach punktowanych. W tegorocznej edycji Konferencji Organizatorzy wprowadzili dodatkowo nowy rodzaj prac akceptowanych do prezentacji, pod postacią 6 komunikatów technicznych, które pozwoliły na zaprezentowanie najnowszych osiągnięć specjalistycznych podmiotów wykonawczych, korzystających w swojej pracy z technologii sprężania. Organizatorzy bardzo wysoko oceniają znakomicie przygotowane wystąpienia autorów, a przede wszystkim wartościową dyskusję uczestników obrad, która po raz kolejny potwierdziła, że tematyka technologii sprężania, napotykane problemy
i analizowane zjawiska są nadal ciekawym, kształtującym się nieprzerwanie obszarem wiedzy.
Każdego dnia obrady w sesjach merytorycznych Konferencji rozpoczynały się od prezentacji referatów kluczowych. Pierwszy z nich przedstawił dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP. W swojej prezentacji Autor dotknął poruszanego w ostatnich latach zagadnienia trwałości cięgien zewnętrznych iniekowanych zaczynem cementowym, a przedstawiając szereg przykładów wskazał na konieczność zapewnienia najwyższej jakości prac związanych z zabezpieczeniem cięgien przez iniekcję kanałów kablowych zaczynem cementowym.
Drugi referat kluczowy dotyczył zagadnienia przyczepności cięgien w elementach strunobetonowych i przedstawiał na tle obecnego stanu wiedzy ocenę rzeczywistego zachowania współpracujących materiałów, wynikającą z przeprowadzonych szerokich badań doświadczalnych. Autor wystąpienia, prof. dr hab. inż. Andrzej Seruga dokonał konfrontacji znanych i stosowanych zasad analizy w tym zakresie z obserwacjami praktycznymi i wskazał na niedoskonałości obowiązujących zasad obliczeń.
Prezentacja referatów merytorycznych zgłoszonych i przyjętych na Konferencję była zgrupowana w czterech sesjach tematycznych: Awarie obiektów sprężonych, Analizy obliczeniowe konstrukcji sprężonych, Przykłady realizacji konstrukcji sprężonych oraz Badania doświadczalne elementów sprężonych. Uzupełnieniem sesji z artykułami recenzowanymi była sesja Komunikatów technicznych.
Zwieńczeniem pierwszego dnia Konferencji było spotkanie wieczorne, którego najważniejszą częścią był koncert tria ORGANIC GENERATION, złożonego ze znakomitych muzyków jazzowych. Marcin Wądołowski, Kajetan Galas i Adam Czerwiński przedstawili wiele swoich kompozycji, a także znanych utworów innych artystów, w subtelnej, jazzowej aranżacji.
Ważnym wydarzeniem dodatkowym, które towarzyszyło Konferencji KS2024, były Warsztaty p.t. „Dobre praktyki w projektowaniu konstrukcji sprężonych”. Tematyka Warsztatów, zaproponowana i przygotowana przez grono osób związanych od dziesięcioleci z przedmiotową technologią, obejmowała prezentację stosowanych rozwiązań projektowych w aspekcie najczęściej spotykanych problemów na etapie realizacji. Szerokie i wielowątkowe dyskusje w czasie Warsztatów prowadziły
z różnych kierunków do najważniejszego i podstawowego wniosku: choć technologia sprężania konstrukcji jest wymagająca i przy jej stosowaniu nie da się całkowicie wykluczyć różnego rodzaju błędów, to w obliczu każdej z napotykanych sytuacji, łącząc działania projektanta, specjalistycznego wykonawcy i nadzoru można znaleźć optymalne rozwiązanie pozwalające na pełną, wieloletnią eksploatację konstrukcji,
Zakres tematyczny podjęty przez Autorów referatów, jak i dyskusji toczonych w czasie sesji oraz w kuluarach Konferencji Konstrukcje Sprężone KS2024, obejmuje szeroki wachlarz zagadnień będący rdzeniem obecnej wiedzy na temat technologii sprężania konstrukcji i jest odbiciem napotykanych zagadnień. w odniesieniu do tej technologii – zarówno tematów badawczych, jak
i obserwacji wynikających z praktyki. Udział reprezentantów wszystkich ośrodków naukowych aktywnych na tym polu oraz firm wiodących w technologiach strunobetonu oraz kablobetonu jest potwierdzeniem trafnej formuły cyklicznych spotkań pod wspólną nazwą Konstrukcje Sprężone. Kolejna, szósta edycja Konferencji jest planowana na rok 2027.
autor: Piotr Gwoździewicz
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...