Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
Piąta edycja Konferencji Naukowo-Technicznej Konstrukcje Sprężone, organizowanej od 2012 przez Politechnikę Krakowską, odbyła się w dniach 13-14 maja 2024 w Krakowie. Wydarzenie zainicjowane początkowo przez Katedrę Konstrukcji Sprężonych, dzisiaj wchodzącą w strukturę Katedry Konstrukcji Żelbetowych i Sprężonych Wydziału Inżynierii Lądowej, w cyklu trzyletnim gromadzi szerokie grono osób związanych w swojej działalności z technologią sprężania konstrukcji. Tegoroczna edycja odbyła się pod honorowym patronatem Rektora Politechniki Krakowskiej, prof. dr hab. inż. Andrzeja Szaraty, Dziekana Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej, dr hab. inż. Lucyny Domagały, prof. PK, Przewodniczącego Polskiej Grupy Narodowej fib, dr hab. inż. Wita Derkowskiego, prof. PK, Przewodniczącej Sekcji Konstrukcji Betonowych KILiW PAN, prof. dr hab. inż. Anny Halickej, Przewodniczącego Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, dr hab. inż. Adama Wysokowskiego, prof. PZ (który w kwietniu 2024 roku zastąpił na tym stanowisku poprzedniego Przewodniczącego, dr hab. inż. Arkadiusza Madaja, prof. PP), Przewodniczącej Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, prof. dr hab. inż. Marii Kaszyńskiej, Przewodniczącego Rady Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa w Krakowie, mgr inż. Mirosława Boryczko oraz Przewodniczącego Oddziału Małopolskiego Polskiego Związku Inżynierów i Techników Budownictwa, dr inż. Macieja Gruszczyńskiego. Patronat Medialny nad Konferencją roztoczyły następujące Wydawnictwa: Materiały Budowlane, Mosty, Przegląd Budowlany, Roads and Bridges oraz Inżynieria i Budownictwo. Konferencja odbyła się dzięki współpracy i hojności Sponsorów, ze Sponsorem Złotym – PRIMOST POŁUDNIE – na czele oraz sponsorami srebrnymi: BBR Polska, FREYSSINET Polska, ESBUD, ASIS oraz CG Structural Consulting.
Z uwagi na przesunięcie poprzedniej edycji Konferencji, która odbyła się ostatecznie w 2022 roku, obecna edycja miała miejsce już po dwuletnim okresie, jednak nie miało to wpływu na liczbę zgłaszanych tematów, referatów, ani też na liczbę Uczestników. Autorzy przygotowali 36 wartościowych prac przeznaczonych do prezentacji i dyskusji. Dokonujący recenzji 30 zgłoszonych referatów Komitet Naukowy Konferencji rekomendował część z nich do publikacji w czasopismach punktowanych. W tegorocznej edycji Konferencji Organizatorzy wprowadzili dodatkowo nowy rodzaj prac akceptowanych do prezentacji, pod postacią 6 komunikatów technicznych, które pozwoliły na zaprezentowanie najnowszych osiągnięć specjalistycznych podmiotów wykonawczych, korzystających w swojej pracy z technologii sprężania. Organizatorzy bardzo wysoko oceniają znakomicie przygotowane wystąpienia autorów, a przede wszystkim wartościową dyskusję uczestników obrad, która po raz kolejny potwierdziła, że tematyka technologii sprężania, napotykane problemy
i analizowane zjawiska są nadal ciekawym, kształtującym się nieprzerwanie obszarem wiedzy.
Każdego dnia obrady w sesjach merytorycznych Konferencji rozpoczynały się od prezentacji referatów kluczowych. Pierwszy z nich przedstawił dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP. W swojej prezentacji Autor dotknął poruszanego w ostatnich latach zagadnienia trwałości cięgien zewnętrznych iniekowanych zaczynem cementowym, a przedstawiając szereg przykładów wskazał na konieczność zapewnienia najwyższej jakości prac związanych z zabezpieczeniem cięgien przez iniekcję kanałów kablowych zaczynem cementowym.
Drugi referat kluczowy dotyczył zagadnienia przyczepności cięgien w elementach strunobetonowych i przedstawiał na tle obecnego stanu wiedzy ocenę rzeczywistego zachowania współpracujących materiałów, wynikającą z przeprowadzonych szerokich badań doświadczalnych. Autor wystąpienia, prof. dr hab. inż. Andrzej Seruga dokonał konfrontacji znanych i stosowanych zasad analizy w tym zakresie z obserwacjami praktycznymi i wskazał na niedoskonałości obowiązujących zasad obliczeń.
Prezentacja referatów merytorycznych zgłoszonych i przyjętych na Konferencję była zgrupowana w czterech sesjach tematycznych: Awarie obiektów sprężonych, Analizy obliczeniowe konstrukcji sprężonych, Przykłady realizacji konstrukcji sprężonych oraz Badania doświadczalne elementów sprężonych. Uzupełnieniem sesji z artykułami recenzowanymi była sesja Komunikatów technicznych.
Zwieńczeniem pierwszego dnia Konferencji było spotkanie wieczorne, którego najważniejszą częścią był koncert tria ORGANIC GENERATION, złożonego ze znakomitych muzyków jazzowych. Marcin Wądołowski, Kajetan Galas i Adam Czerwiński przedstawili wiele swoich kompozycji, a także znanych utworów innych artystów, w subtelnej, jazzowej aranżacji.
Ważnym wydarzeniem dodatkowym, które towarzyszyło Konferencji KS2024, były Warsztaty p.t. „Dobre praktyki w projektowaniu konstrukcji sprężonych”. Tematyka Warsztatów, zaproponowana i przygotowana przez grono osób związanych od dziesięcioleci z przedmiotową technologią, obejmowała prezentację stosowanych rozwiązań projektowych w aspekcie najczęściej spotykanych problemów na etapie realizacji. Szerokie i wielowątkowe dyskusje w czasie Warsztatów prowadziły
z różnych kierunków do najważniejszego i podstawowego wniosku: choć technologia sprężania konstrukcji jest wymagająca i przy jej stosowaniu nie da się całkowicie wykluczyć różnego rodzaju błędów, to w obliczu każdej z napotykanych sytuacji, łącząc działania projektanta, specjalistycznego wykonawcy i nadzoru można znaleźć optymalne rozwiązanie pozwalające na pełną, wieloletnią eksploatację konstrukcji,
Zakres tematyczny podjęty przez Autorów referatów, jak i dyskusji toczonych w czasie sesji oraz w kuluarach Konferencji Konstrukcje Sprężone KS2024, obejmuje szeroki wachlarz zagadnień będący rdzeniem obecnej wiedzy na temat technologii sprężania konstrukcji i jest odbiciem napotykanych zagadnień. w odniesieniu do tej technologii – zarówno tematów badawczych, jak
i obserwacji wynikających z praktyki. Udział reprezentantów wszystkich ośrodków naukowych aktywnych na tym polu oraz firm wiodących w technologiach strunobetonu oraz kablobetonu jest potwierdzeniem trafnej formuły cyklicznych spotkań pod wspólną nazwą Konstrukcje Sprężone. Kolejna, szósta edycja Konferencji jest planowana na rok 2027.
autor: Piotr Gwoździewicz
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marek Makowski: Ważne są regularne spotkania i wymiana doświadczeń
Marek Makowski, Przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” koncentruje się na tematyce zarządzania infrastrukturą drogową na poziomie lokalnym w Polsce. Opowiada o wyzwaniach, celach i sukcesach związanych z działalnością Rady. Omawia także kwestie związane z tzw. modernizacją i bezpieczeńst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych
W artykule omówiono charakterystykę sprzętu do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych – opisano jego główne elementy konstrukcyjne oraz procedury przygotowawcze i procesy związane z użytkowaniem. Autor zwraca uwagę na znaczenie właściwego zagęszczenia i równomiernego rozkładu mieszanki, a także na kwestie bezpieczeństwa i konserwacji maszyn. Podstawowymi maszynami używanymi do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mas mineralno-bitumicznych (fot. 1). Zastosowanie roz...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Oświetlenie Sopotu. Nowe standardy energooszczędności i ekologii
Poprawa bezpieczeństwa i oszczędności energii jest niezwykle istotna z punktu widzenia zarządzania infrastrukturą miejską i zrównoważonego rozwoju. Realizacja dwóch projektów dotyczących doświetlenia i wymiany oświetlenia w Sopocie w 2024 r. jest dużym krokiem w kierunku osiągnięcia tych celów. Sopot już od wielu lat pozostaje liderem w realizacji projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu mieszkańców. Wśród nich szczególną uwagę zwraca modernizacja oświetlenia ulicznego,...
Od inżynierskich koszmarów do spokojnych snów – BestABUT w akcji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, by Twoje projekty mostowe spędzały Ci sen z powiek? Marzysz o narzędziu, które pozwoli Ci obliczyć przyczółki mostowe, drogowe i kolejowe bez zbędnego stresu? BestABUT to odpowiedź na Twoje inżynierskie modlitwy! Kompleksowe obliczenia w każdym etapie BestABUT pozwala Ci zapanować nad każdym etapem budowy jak maestro nad orkiestrą. Wyznaczanie sił w poziomie posadowienia, naprężeń pod fundamentem i sił osiowych w palach? Dla BestABUT to pestka. Dzięki temu programo...
Odwodnienie torowiska tramwajowego
Odwodnienie torowiska tramwajowego to niezwykle istotny system urządzeń mający na celu zarówno zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników drogi, jak i zwiększenie trwałości samej infrastruktury torowiskowej. Jest to kompleksowy zestaw środków służących do efektywnego zbierania i odprowadzania wody opadowej oraz innych źródeł wilgoci z obszaru torowiska. Istotą tego rozwiązania jest zmniejszenie negatywnego wpływu wody na konstrukcje torowiska oraz zapewnienie optymalnych warunków użytkowania. Sk...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...