Kolejne spotkanie naukowców branży transportowej z całego świata odbyło się w Katowicach
Wydział Transportu i Inżynierii Lotniczej Politechniki Śląskiej od dawna jest platformą pozwalającą na dyskusję i wymianę informacji o nowych rozwiązaniach technicznych, osiągnięciach naukowych, nowych metodach kształcenia i innych wydarzeniach z branży transportowej. Takim już tradycyjnym wydarzeniem naukowym są międzynarodowe Sympozjum i Konferencja pt. „Transport Problems”, które odbywają się corocznie na w/w wydziale oraz innych miejscach południowej Polski, atrakcyjnych dla licznych gości zagranicznych.
W dniach 27-28.06.2022 r. na Wydziale Transportu Politechniki Śląskiej odbyło się XI Sympozjum Młodych Naukowców realizujących badania związane z szerokorozumianą problematyką transportu, a w dniach 29.06-01.07.2022 r. w Katowicach miała miejsce XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Transport Problems 2022”. Te dwa wydarzenia należy rozpatrywać jako kompleksową ofertę wymiany myśli naukowej, ponieważ wzajemnie się uzupełniają, a wielu naukowców uczestniczy jednocześnie w sympozjum oraz konferencji. Dowodem na to może być również opublikowanie wspólnej dla sympozjum i konferencji monografii (conference proceedings) obejmującej około tysięcy stron. Tegoroczne sympozjum oraz konferencja pomimo niezakończonego jeszcze zagrożenia wirusem Sars-Cov-2 zgromadziły co najmniej porównywalną do lat ubiegłych liczbę uczestników (244 specjalistów z 19 krajów).
Warto zaznaczyć, że w poprzednich dwóch latach te wydarzenia odbywały się w trybie zdalnym, ale głównym i jedynym miejscem obrad oraz nadawania transmisji był budynek uczelni. W tym roku podjęto decyzję, żeby przeprowadzić sympozjum i konferencję w trybie mieszanym. Decyzja ta spowodowała to, że organizatorzy musieli przezwyciężyć wiele dodatkowych trudności. Jedną z przykładowych było to, że sesja plenarna odbywała się w budynku w/w wydziału, ale już sesje tematyczne i główna część obrad odbywały się w Biznesowym Hotelu Silesian (Katowice) w równoległych sesjach, z jednoczesnym transmitowaniem ich na platformach Zoom oraz YouTube. Przeniesienie obrad i sprzętu technicznego z jednego obiektu do drugiego przy zapewnieniu odpowiedniej jakości i stabilności transmisji było pewnym wyzwaniem organizacyjnym. Dodatkowo nie z winy organizatorów Konferencji i Sympozjum „Transport Problems” terminy obu wydarzeń pokryły się z terminami Światowego Forum Miejskiego odbywającego się w Katowicach (WUF11), co w istotnym stopniu skomplikowało rozmieszczenie uczestników konferencji i sympozjum w hotelach. Mimo wszystko organizatorzy podjęli wyzwanie zorganizowania tych wydarzeń w tak trudnym i ogłoszonym publicznie terminie, gdyż uczestnicy od dawna wiedzą, że tradycyjnie odbywają się one w ostatnim tygodniu czerwca.
Jak zaznaczono powyżej, referaty naukowe zostały zaprezentowane i opublikowane w pokonferencyjnym wydaniu zawierającym 95 artykułów. W konferencji wzięli udział naukowcy z Europy, Azji, Afryki oraz Ameryki Północnej, co pozwala stwierdzić, że konferencja ta jest jedną z głównych płaszczyzn międzykontynentalnej wymiany i dyskusji naukowej związanej z tak ważną dla gospodarki dziedziną jaką jest transport.
Organizacja tych wydarzeń była również szczególnie trudna ze względu na atak Rosji na Ukrainę i trwającą tam wojnę. W poprzednich latach przedstawiciele Rosji i Białorusi brali udział w każdej edycji konferencji. Lecz w obecnej sytuacji organizatorzy konferencji zadecydowali o wyłączeniu naukowców z tych państw ze składu komitetu naukowego oraz o zakazie udziału ich specjalistów w obradach konferencji. Z drugiej strony solidaryzując się z całym narodem polskim, który wspiera Ukrainę w jej nierównej walce z agresorem, podjęto decyzję o zwolnieniu ukraińskich uczestników z opłat konferencyjnych.
Sesja plenarna konferencji odbyła się na Wydziale Transportu i została otwarta przez koordynatora konferencji prof. Aleksandra Sładkowskiego. Następnie przemówienie powitalne do uczestników konferencji wygłosił rektor Politechniki Śląskiej prof. dr hab. inż. Arkadiusz Mężyk oraz prezydent miasta Katowice dr Marcin Krupa, ponieważ Konferencja odbywa się właśnie pod patronatem prezydenta miasta Katowice i rektora Politechniki Śląskiej. Trzecim patronem konferencji jest Krajowa Reprezentacja Doktorantów, która w szczególności patronuje Sympozjum Młodych Naukowców, na którym było przedstawiono sporo interesujących prezentacji doktorantów z różnych krajów.
Podczas sesji plenarnej wystąpili również czołowi naukowcy z Polski, Azerbejdżanu, Litwy i Bułgarii oraz przedstawiciele Wydziału Ruchu Drogowego Policji Komendy Wojewódzkiej Policji w Katowicach, a także Wojewódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Referaty dotyczyły problemów wszystkich sektorów transportu. Dalej obrady odbywały się w 10 sekcjach w dwóch równoległych potokach. Szczególne zainteresowanie wzbudziły referaty delegacji z Kazachstanu, Algierii, Słowacji, Gruzji, Jordanii i kilku innych krajów.
Uczestnicy konferencji i sympozjum mogli również zaznajomić się z produkcją pojazdów szynowych w największej w Europie fabryce koncernu Alstom, zlokalizowanej w Chorzowie. Co istotne przy fabryce tej znajduje się również dział projektowy. Uczestnicy konferencji i sympozjum mogli również zapoznać się z funkcjonowaniem nowoczesnego Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice, a także zobaczyć lotnisko w Gliwicach z hangarem samolotów treningowych i nowoczesny symulator lotniczy Politechniki Śląskiej oraz poznać kulturę i historię regionu śląskiego podczas zwiedzania Kopalni GUIDO w Zabrzu i Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach.
Podsumowując, można stwierdzić, że XIV Międzynarodowa Konferencja Naukowa i XI Sympozjum Młodych Naukowców odbywające się pod wspólną nazwą „Transport Problems” zakończyły się niekwestionowanym sukcesem. Wszystkich naukowców i praktyków zainteresowanych wymianą doświadczeń z tej dyscypliny organizatorzy konferencji zapraszają w przyszłym roku na kolejną edycję, która odbędzie się w dniach 26-30.06.2023.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...