Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej?
Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Wyniki wskazują, że większość respondentów zetknęła się podczas swojej edukacji zarówno ze znaczeniem górnictwa dla rozwoju gospodarczego, jak i wpływem górnictwa na środowisko. Jednak takie odpowiedzi dominowały tylko wśród uczniów w wieku powyżej 15 lat. Jednocześnie w tej grupie wiekowej ponad 1/3 respondentów deklarowała, że takie tematy nie były w ogóle poruszane lub dotyczyły jedynie negatywnego wpływu górnictwa na środowisko. W pozostałych grupach wiekowych odsetek ten jest znacznie wyższy, a wśród najmłodszych wynosi ponad 60%.
Pomimo że co najmniej 50% ankietowanych zadeklarowało świadomość tego, że w życiu codziennym czerpie korzyści z branży górniczej, to ponad 80% respondentów wykazało niechęć wobec kopalni w swoim bezpośrednim sąsiedztwie lub nie ma zdania w tej kwestii (rys. 1 i 2). Znajduje to potwierdzenie również w bezpośrednich rozmowach z młodzieżą podczas – realizowanych w ostatnim czasie – spotkań. Odpowiedź na pytanie „Czy zgodziłbyś się na funkcjonowanie kopalni obok Twojego domu?” to niemal zawsze chóralne „NIE!”. Na pytanie „Dlaczego nie?”, właściwie zawsze przytaczane są negatywne oddziaływania kopalni na środowisko i pogorszenie komfortu życia na skutek prac wydobywczych i innych z nimi związanych (w tym transport). Niewielu uczniów jest w stanie wymienić pozytywne aspekty górnictwa w sferze ekonomicznej, a żaden nie potrafi wskazać pozytywnych aspektów przyrodniczych. Wg ich wiedzy i przekonania stoi to w sprzeczności z tym rodzajem działalności przemysłowej.
Dominujące skojarzenia z górnictwem
Badana grupa utożsamia górnictwo głównie z węglem kamiennym. Inne dominujące skojarzenia mają niestety charakter negatywny i należą do nich: zanieczyszczenie środowiska, zanieczyszczenie hałasem, niebezpieczeństwo i dwutlenek węgla (> 40% odpowiedzi). Niepokojące jest to, że nie więcej niż 20% respondentów utożsamia wydobycie z rozwojem nowoczesnej technologii oraz źródłem podatków i opłat. Mniej niż 10% respondentów było świadomych zależności między górnictwem a rekultywacją, a 17-42% było świadomych związku między górnictwem a elektrycznością. Optymizmem napawa jednak fakt, że nawet najmłodsi rozważali górnictwo jako potencjalne miejsce pracy (rys. 3).
Żaden z uczniów podczas prowadzonych spotkań (a liczba uczestników przekroczyła 600 osób) nie wskazał górnictwa miedziowego jako filaru krajowej branży wydobywczej. Nikt też nie wymienił Polski jako jedynego kraju w UE eksploatującego węgiel koksowy. Niemalże wszyscy utożsamiają górnictwo solne jedynie z zabytkową kopalnią soli Wieliczka. Braki w edukacji są zatem ogromne i wymagają szybkich działań.
Rozwiązaniem jest odpowiednia edukacja
Kształtowanie i podnoszenie świadomości w tym obszarze tematycznym należy rozpocząć już podczas edukacji szkolnej. Na etapie edukacji podstawowej i ponadpodstawowej wiedza przekazywana uczniom – w szeroko pojętej tematyce górnictwa – jest raczej powierzchowna i koncentruje się głównie na negatywnych aspektach. Tymczasem właściwie realizowana edukacja surowcowa powinna koncentrować się na uwypukleniu aspektów i trendów decydujących o sile polskiego górnictwa i jego znaczeniu na arenie międzynarodowej. Nie bez znaczenia jest również nacisk na pojęcie rekultywacji terenów górniczych jako procesu, który przywraca tereny do ich pierwotnego stanu, nadając im wielokrotnie istotne walory przyrodnicze i krajobrazowe.
Zaistniały problem wymaga jednak rozwiązań systemowych, począwszy od ingerencji w programy nauczania oraz treść wykorzystywanych podręczników, aż po szeroko zakrojone akcje informacyjno-edukacyjne i popularyzatorskie. Zarówno w szkołach, jak i poza nimi. Zarówno wśród uczniów, jak i nauczycieli. Branża surowcowa ma bowiem potencjał, aby stać się branżą strategiczną dla polskiej gospodarki, choć powszechna świadomość tego, że firmy górnicze są jednym z filarów gospodarki krajowej, jest niewielka. Towarzyszy temu przekonanie, że górnictwo w Polsce ogranicza się jedynie do górnictwa węgla kamiennego, którego wizerunek – kreowany w ostatnim czasie – jest bardzo negatywny.
Kwestia edukacji w Polsce
W Polsce właściwie jedynym przedmiotem, na którym istnieje możliwość przekazania rzetelnej i opartej na nauce wiedzy o wymienionych zagadnieniach, jest geografia, w ograniczonym zakresie również biologia (pojęcie rekultywacji jest omawiane właśnie na tych lekcjach). Lekcje geografii powinny sprzyjać rozumieniu przez ucznia istniejących powiązań i zależności w środowisku geograficznym, zarówno przyrodniczym i społeczno-gospodarczym, jak i we wzajemnych relacjach człowiek – przyroda. W Polsce geografia to przedmiot obecny w systemie edukacji już od 5. klasy szkoły podstawowej oraz kontynuowany w szkołach ponadpodstawowych, oczywiście w różnym – najczęściej bardzo niewielkim, wręcz minimalnym – wymiarze godzinowym. I wydaje się, że to właśnie liczba godzin – przy bardzo szerokim spektrum zagadnień w tym przedmiocie – jest jedną z największych bolączek. Zwracają na to uwagę sami nauczyciele przedmiotu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...