Drogowe zamówienia infrastrukturalne – cechy szczególne
Partnerstwo publiczno-prywatne
Partnerstwo publiczno-prywatne bywa określane jako specyficzny rodzaj zamówienia publicznego, charakteryzujący się bardziej partnerskimi zasadami współpracy pomiędzy zamawiającym a partnerem z sektora prywatnego oraz szerokim wachlarzem mechanizmów, jakie mogą regulować ich wzajemne rozliczenia. Obecnie kluczowe zagadnienia w tej materii są uregulowane w dwóch aktach prawnych: Ustawie z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. z 2009 r. Nr 19, poz. 100 z późn. zm.) oraz Ustawie z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2016 r., poz. 1920).
W szczególności odmiennie niż na gruncie zamówień publicznych w przypadku nawiązania współpracy z partnerem prywatnym wynagrodzenie nie musi być płatne bezpośrednio przez zamawiającego, lecz również w postaci innych świadczeń i uprawnień. Jednym z nich jest prawo pobierania pożytków z infrastruktury lub prawo wykonywania pewnej usługi w zamian za uprzednie sfinansowanie inwestycji. Dla sektora publicznego to ogromna zaleta – nie ponosi on bowiem od razu kosztów inwestycji, jak również nie jest obciążony ryzykiem finansowym jej powodzenia.
Na gruncie inwestycji drogowych partnerstwo publiczno-prywatne kojarzy się obecnie przede wszystkim z budową autostrad. Jest to tzw. koncesyjny model realizacji inwestycji, w którym w zamian za wybudowanie i utrzymywanie infrastruktury prywatny inwestor uzyskuje prawo do pobierania wynagrodzenia za jej udostępnienie – w określonym okresie.
Wbrew tym skojarzeniom partnerstwo publiczno-prawne może znaleźć zastosowanie w przypadku dróg innej kategorii – również lokalnych. Skorzystanie z takiej możliwości w obszarze dróg publicznych, którymi przejazd odbywa się bezpłatnie, wiąże się z nieco odmiennymi rozwiązaniami finansowymi. Partner prywatny odpowiada za sfinansowanie i przeprowadzenie działań inwestycyjnych, jednakże to podmiot publiczny wciąż pozostaje właścicielem i zarządcą drogi. Inwestor prywatny czerpie przychody z uiszczanej cyklicznie opłaty za dostępność drogi – zgodnie z zasadami określonymi w umowie. Z punktu widzenia samorządów formuła taka jest atrakcyjna z uwagi na rozłożenie w czasie finansowania zadań z zakresu budowy i utrzymania dróg – bez obciążania deficytu.
Z punktu widzenia realizacji inwestycji nie można natomiast mówić o jednym modelu w odniesieniu do partnerstwa publiczno-prywatnego. W zależności od przyjętej koncepcji może ono bowiem ograniczać się do budowy drogi przez prywatnego inwestora z własnych środków finansowych lub do utrzymywania drogi wybudowanej ze środków publicznych. Kluczowe znaczenie mają tutaj ustalenia poczynione pomiędzy stronami.
Biznesowo
Od 2007 roku obowiązuje Ustawa z dnia 12 stycznia 2007 r. o spółkach drogowych specjalnego przeznaczenia (Dz.U. Nr 23, poz. 136 ze zm.), na podstawie której możliwe jest tworzenie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia (dalej jako spółki) do przygotowania lub realizacji przedsięwzięć w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi. Choć spółki miały stanowić narzędzie umożliwiające przyspieszenie planowanych inwestycji – zwłaszcza w kontekście turnieju Euro 2012 – żadna z inwestycji prowadzonych w związku z turniejem nie była realizowana w tej formule. W późniejszych latach, przy okazji prowadzenia prac nad projektem ustawy o zmianie wyżej wymienionej ustawy i ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej podkreślało, że ich celem poprzez te zmian jest stworzenie sytuacji, w której działalność spółek nie byłaby zaliczana do deficytu i długu publicznego. Expressis verbis wyrażono intencję powołania – po wejściu w życie projektowanych zmian – drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy odcinka autostrady A1 Tuszyn – Pyrzowice. Obecnie jednak droga ta jest realizowana po raz kolejny bez wykorzystania struktury spółki.
Kompetencje do tworzenia drogowych spółek specjalnego przeznaczenia ustawa przyznaje ministrowi właściwemu do spraw transportu. Spółka może być zawiązana i działa w formie spółki akcyjnej w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych. W momencie zawiązania spółki minister właściwy do spraw transportu obejmuje w imieniu Skarbu Państwa wszystkie akcje. Minimalny kapitał zakładowy wynosi 1 mln zł i jest pokrywany wkładem pieniężnym lub aportem – wkład pieniężny nie może być jednak niższy niż 500 tys. zł. Skarb Państwa jest reprezentowany w spółce przez ministra właściwego do spraw transportu. Ponadto minister ten ustala statut spółki, a także powołuje i odwołuje członków zarządu oraz rady nadzorczej. Do prywatyzacji spółki wymagana jest zgoda Rady Ministrów.
Ustawa jasno stanowi, że celem działalności drogowej spółki specjalnego przeznaczenia jest przygotowanie lub realizacja przedsięwzięcia drogowego (przedsięwzięcia w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi) – przy czym należy przyjąć, że jest to jedno, konkretne przedsięwzięcie, choć może składać się z jednego zadania lub kilku zadań. Spółka może zatem zakończyć swoje istnienie natychmiast po zrealizowaniu i rozliczeniu inwestycji, jak również może przez następne dekady zarządzać wybudowanym „przez siebie” odcinkiem drogi. Zakres i warunki przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia drogowego, w tym m.in. sposób finansowania, określa umowa, jaką minister właściwy do spraw transportu zawiera z powołaną przez siebie spółką.
Za wykonanie przedsięwzięcia spółce przysługuje wynagrodzenie prowizyjne do wysokości do 3,5% wartości przedsięwzięcia. Wynagrodzenie nie przysługuje Spółce, gdy zostało jej powierzone pobieranie opłat stanowiących jej przychód. Zysk spółki po opodatkowaniu jest przeznaczany na finansowanie realizacji powierzonego przedsięwzięcia lub jest przekazywany na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego. Obecnie ustawa nie przewiduje żadnej innej możliwości wykorzystania zysku drogowej spółki specjalnego przeznaczenia na inne cele.
Podsumowując, drogowa spółka specjalnego przeznaczenia może być przydatnym narzędziem, pozwalającym na realizację inwestycji, którymi nie były zainteresowane z jednej strony podmioty prywatne (w trybie koncesji lub partnerstwa publiczna-prywatnego) z uwagi na ryzyko gospodarcze, z drugiej strony – inwestor publiczny z uwagi na koszty inwestycji w perspektywie zadłużenia publicznego. Niestety pomimo licznych zapowiedzi instrument ten – zastrzeżony przecież dla inwestycji realizowanych przez administrację rządową (z uwagi na strukturę „właścicielską”) – nie jest wykorzystywany w praktyce.
Tym bardziej warte uwagi są postulaty podnoszone przez jednostki samorządu terytorialnego (władze Krakowa, poparte przez Związek Miast Polskich), aby uprawnienie do powoływania spółek przyznać również jednostkom samorządu terytorialnego. Wydaje się, że na niższym poziomie mechanizm ten może być chętniej wykorzystywany – również z przyczyn pragmatycznych. Należy pamiętać, że dla jednostek samorządu koszty utrzymania i budowy dróg lokalnych, ale również koszty zaniedbań w tym zakresie, nie są jedynie pozycją w sprawozdaniu, ale bezpośrednio odczuwalnym problemem.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...