Reklama

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych

Takie podejście daje niespotykane dotąd możliwości analizy pracy konstrukcji z uwzględnieniem wszystkich lokalnych zjawisk, takich jak: pęknięcie, rozwarstwienie, ocena ciągłości struktury itp. [6]. W przypadku konstrukcji kompozytowych korzyści z zastosowania systemu DFOS są jeszcze większe. Światłowód może być zintegrowany z innymi włóknami kompozytu już na etapie jego wytwarzani. Pozwala on monitorować zachowanie elementu praktycznie od momentu jego powstania. Ponadto umieszczenie światłowodu wewnątrz kompozytu zapewnia doskonałą ochronę czujnika pomiarowego przed zniszczeniem na etapie montażu i/lub eksploatacji mostu.

System DFOS w Polsce

W Polsce system DFOS wykorzystano po raz pierwszy do monitoringu jednego z mostów kompozytowych, który powstał w wyniku realizacji programu badawczego Combridge [7, 8]. Bardzo dobre rezultaty monitoringu tego mostu skłoniły autorów do dalszych prac badawczych nad wdrożeniem systemu DFOS w kolejnych konstrukcjach kompozytowych. Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych zaprezentowano w niniejszym artykule.

Rys. 1. Kompozytowy panel pomostu wyposażony w system ciągłych czujników światłowodowych DFOS

Kompozytowy panel pomostu

Głównym efektem projektu badawczego Optideck będzie system paneli pomostowych z kompozytów FRP do budowy i modernizacji drogowych obiektów mostowych. Jest wypos...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.