Branża mostowa 2007-2022.
Paweł Zawiła, Budimex S.A.

W podsumowaniu ostatnich 15 lat warto odnotować przede wszystkim znaczący przyrost liczby dużych obiektów mostowych o rozpiętości przęsła 200 m i więcej, a wraz z nimi wdrożenie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i masowe zastosowanie specjalistycznych technologii budowy: nasuwania podłużnego, metody nawisowej czy rusztowań przestawnych (MSS), które w poprzednim okresie można było spotkać w Polsce na budowach zaledwie jednostkowo.
Budimex w tym okresie wybudował dwa duże mosty extradosed: w Kwidzynie (budowany w technologii MSS) i Ostródzie (budowany nawisowo). Most przez Wisłę w Kwidzynie (2013) posiada rozpiętość najdłuższego przęsła 204 m, rekordową na tamten czas w Europie dla mostów extradosed. Rekord ten został poprawiony o 2 m po zakończeniu w 2017 r. budowy mostu w ciągu DK16 na obwodnicy Ostródy. Dzięki tym osiągnięciom polska inżynieria mostowa zaczęła figurować i konkurować w tej kategorii mostów w Europie.
Warto też przypomnieć, że na moście przez Wisłę w Kwidzynie zastosowano pierwszy raz w Polsce i chyba jedyny do dziś beton o tak wysokiej klasie – B80.
Budowa nowatorskich i dużych konstrukcji mostowych w ostatnich latach niosła ze sobą liczne wyzwania, ale dostarczyła też cennych doświadczeń, których nie można byłoby zdobyć, budując typowe, powtarzalne obiekty. Była wysiłkiem zbiorowym wielu osób z ramienia projektanta, wykonawcy, inwestora, nadzoru oraz szeregu firm podwykonawczych.
Dziś w Polsce funkcjonuje już kilkanaście mostów o rozpiętości przęsła co najmniej 200 m, 15 lat temu było ich zaledwie trzy. Każdy taki most to dorobek całego środowiska mostowego, podnoszący jego know-how, kwalifikacje kadr, rozpoznawalność i prestiż branży.
Pomimo tych osiągnięć dużo do zrobienia jako branża mamy jeszcze w zakresie tworzenia bezpiecznego środowiska pracy na budowach czy wymagań i przepisów technicznych, które często nie nadążają za postępem technicznym lub stanowią zbyt duże ograniczenia dla budowy. Jako inżynier związany z budową mostów cieszę się, że miałem szansę pracy w tak ciekawym zawodowo okresie.
Ewa Kordek-Klenowska, Jacek Wojciechowski, Transprojekt Gdański

Z okazji jubileuszu 15-lecia czasopisma „Mosty” gratulujemy dotychczasowych osiągnięć i zasług dla rozwoju polskiego mostownictwa oraz życzymy wielu atrakcyjnych tematów i rosnącej rzeszy wiernych czytelników. Tak się składa, że Jubileusz „Mostów” zbiega się z 70-leciem Transprojektu Gdańskiego.
TGD jako jedna z głównych, najstarszych i największych firm projektowych w Polsce może poszczycić się zaprojektowaniem wielu znaczących mostów o innowacyjnych rozwiązaniach projektowych i technologicznych oraz o różnorodnych konstrukcjach, takich jak: mosty stalowe, mosty sprężone, mosty podwieszone, np. most Siekierkowski w Warszawie. W ciągu ostatnich lat w Polsce nastąpił szybki rozwój technologii extradosed, których przykładem są projektowane w TGD konstrukcje mostów: przez Wartę w Koninie, przez Wisłę w Kwidzynie, przez Motławę na Południowej Obwodnicy Gdańska oraz wiaduktu koło Ostródy.
Inną technologią szeroko wykorzystywaną przy budowie dużych obiektów mostowych w Polsce jest betonowanie nawisowe. W ostatnim czasie TGD projektował w tej technologii mosty przez Wisłę w ciągu A1 koło Torunia, w ciągu S7 w Kiezmarku i estakadę na obejściu Koszalina.
W związku ze wzrostem w ostatnich latach nakładów na infrastrukturę kolejową TGD wyspecjalizował się w projektowaniu i modernizacji obiektów kolejowych. Ze znaczących projektów sporządzonych w TGD należy wymienić modernizację mostu kratowego przez San oraz remont estakady w Gorzowie Wlkp. Powstała też nowa linia kolejowa PKM z wieloma obiektami inżynieryjnymi i najnowocześniejszymi systemami sterowania ruchem i bezpieczeństwa na kolei.
W ciągu ostatnich 15 lat najbardziej istotne było to, że w polskim budownictwie mostowym bardzo się zmieniły trendy, które obecnie wyznacza formuła kontraktu „zaprojektuj i zbuduj”. Wykonawca może wygrać przetarg tylko przy założeniach niskich kosztów budowy i jej optymalizacji, tak więc ambitnym mostom trudniej się przebić.
Pomimo ograniczających ją trendów, TGD się rozwija i wprowadza nowoczesne metody projektowania, np. BIM. BIM to przede wszystkim idea pracy i wymiany informacji, która ułatwia komunikację, a także powoduje wzrost kontroli nad przebiegiem inwestycji. Strategia firmy opiera się na budowaniu silnej pozycji na rynku w swojej działalności i jej dywersyfikacji.
Przeczytaj również: 15 -lecie czasopisma „Mosty”
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Które wyzwania związane z ochroną zabytkowych konstrukcji mostowych w Polsce uważa Pan za najistotniejsze? Arkadiusz Madaj: Za najistotniejsze uważam stworzenie kryteriów kwalifikacji obiektów jako obiekty zabytkowe oraz opracowanie ogólnych zasad ich utrzymania, w tym remontów czy przebudowy, oraz ustalenie sposobu oceny ich przydatności do dal...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Do wybranych kryteriów oceny przydatności kruszyw przeznaczonych na warstwy podatne/niezwiązane, które zostały przeanalizowane w badaniach laboratoryjnych, autorzy zaliczyli: Dodatkowo w ramach przeprowadzonych badań oceniono wilgotność optymalną kruszyw oraz maksymalną gęstość objętościową szkieletu w celu wskazania różnic odnoszących się do właściwego zagęszczania mieszanek. Wybrane, poszczególne badania zilustrowano na fot. 3. Prace badawcze W celu oceny uziarnienia mieszanek przeprowadzon...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Weryfikacje założeń metody „wkładkowej” utylizacji odpadów przeprowadzono poprzez metodę badania przeniesienia detonacji oraz badanie prędkości detonacji metodą ciągłą. Badania wstępne przeprowadzono dla ładunków o średnicy 59 mm i długości 81,5 cm. Długość „wkładek” znajdujących się w centralnej części ładunku wnosiła 3-9 cm. Otoczka ładunków była wykonana ze szkła. Masa MW typu ANFO wynosiła ok. 1600 g, a masa tworzywa ok. 60-130 g, w zależności od grubości „wkładki”. W badaniu stosowano je...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...