Branża mostowa 2007-2022.

Paweł Zawiła, Budimex S.A.

W podsumowaniu ostatnich 15 lat warto odnotować przede wszystkim znaczący przyrost liczby dużych obiektów mostowych o rozpiętości przęsła 200 m i więcej, a wraz z nimi wdrożenie nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, materiałowych i masowe zastosowanie specjalistycznych technologii budowy: nasuwania podłużnego, metody nawisowej czy rusztowań przestawnych (MSS), które w poprzednim okresie można było spotkać w Polsce na budowach zaledwie jednostkowo.

Budimex w tym okresie wybudował dwa duże mosty extradosed: w Kwidzynie (budowany w technologii MSS) i Ostródzie (budowany nawisowo). Most przez Wisłę w Kwidzynie (2013) posiada rozpiętość najdłuższego przęsła 204 m, rekordową na tamten czas w Europie dla mostów extradosed. Rekord ten został poprawiony o 2 m po zakończeniu w 2017 r. budowy mostu w ciągu DK16 na obwodnicy Ostródy. Dzięki tym osiągnięciom polska inżynieria mostowa zaczęła figurować i konkurować w tej kategorii mostów w Europie.

Warto też przypomnieć, że na moście przez Wisłę w Kwidzynie zastosowano pierwszy raz w Polsce i chyba jedyny do dziś beton o tak wysokiej klasie – B80.

Budowa nowatorskich i dużych konstrukcji mostowych w ostatnich latach niosła ze sobą liczne wyzwania, ale dostarczyła też cennych doświadczeń, których nie można byłoby zdobyć, budując typowe, powtarzalne obiekty. Była wysiłkiem zbiorowym wielu osób z ramienia projektanta, wykonawcy, inwestora, nadzoru oraz szeregu firm podwykonawczych.

Dziś w Polsce funkcjonuje już kilkanaście mostów o rozpiętości przęsła co najmniej 200 m, 15 lat temu było ich zaledwie trzy. Każdy taki most to dorobek całego środowiska mostowego, podnoszący jego know-how, kwalifikacje kadr, rozpoznawalność i prestiż branży.

Pomimo tych osiągnięć dużo do zrobienia jako branża mamy jeszcze w zakresie tworzenia bezpiecznego środowiska pracy na budowach czy wymagań i przepisów technicznych, które często nie nadążają za postępem technicznym lub stanowią zbyt duże ograniczenia dla budowy. Jako inżynier związany z budową mostów cieszę się, że miałem szansę pracy w tak ciekawym zawodowo okresie.

Ewa Kordek-Klenowska, Jacek Wojciechowski, Transprojekt Gdański

Z okazji jubileuszu 15-lecia czasopisma „Mosty” gratulujemy dotychczasowych osiągnięć i zasług dla rozwoju polskiego mostownictwa oraz życzymy wielu atrakcyjnych tematów i rosnącej rzeszy wiernych czytelników. Tak się składa, że Jubileusz „Mostów” zbiega się z 70-leciem Transprojektu Gdańskiego.

TGD jako jedna z głównych, najstarszych i największych firm projektowych w Polsce może poszczycić się zaprojektowaniem wielu znaczących mostów o innowacyjnych rozwiązaniach projektowych i technologicznych oraz o różnorodnych konstrukcjach, takich jak: mosty stalowe, mosty sprężone, mosty podwieszone, np. most Siekierkowski w Warszawie. W ciągu ostatnich lat w Polsce nastąpił szybki rozwój technologii extradosed, których przykładem są projektowane w TGD konstrukcje mostów: przez Wartę w Koninie, przez Wisłę w Kwidzynie, przez Motławę na Południowej Obwodnicy Gdańska oraz wiaduktu koło Ostródy.

Inną technologią szeroko wykorzystywaną przy budowie dużych obiektów mostowych w Polsce jest betonowanie nawisowe. W ostatnim czasie TGD projektował w tej technologii mosty przez Wisłę w ciągu A1 koło Torunia, w ciągu S7 w Kiezmarku i estakadę na obejściu Koszalina.

W związku ze wzrostem w ostatnich latach nakładów na infrastrukturę kolejową TGD wyspecjalizował się w projektowaniu i modernizacji obiektów kolejowych. Ze znaczących projektów sporządzonych w TGD należy wymienić modernizację mostu kratowego przez San oraz remont estakady w Gorzowie Wlkp. Powstała też nowa linia kolejowa PKM z wieloma obiektami inżynieryjnymi i najnowocześniejszymi systemami sterowania ruchem i bezpieczeństwa na kolei.

W ciągu ostatnich 15 lat najbardziej istotne było to, że w polskim budownictwie mostowym bardzo się zmieniły trendy, które obecnie wyznacza formuła kontraktu „zaprojektuj i zbuduj”. Wykonawca może wygrać przetarg tylko przy założeniach niskich kosztów budowy i jej optymalizacji, tak więc ambitnym mostom trudniej się przebić.

Pomimo ograniczających ją trendów, TGD się rozwija i wprowadza nowoczesne metody projektowania, np. BIM. BIM to przede wszystkim idea pracy i wymiany informacji, która ułatwia komunikację, a także powoduje wzrost kontroli nad przebiegiem inwestycji. Strategia firmy opiera się na budowaniu silnej pozycji na rynku w swojej działalności i jej dywersyfikacji.

Przeczytaj również: 15 -lecie czasopisma „Mosty”

Wywiady

Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne

Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.