Analiza technologiczno-ekonomiczna procesu załadunku i transportu w kopalni surowców skalnych
Analizie ekonomicznej poddano trzy konfiguracje maszyn składające się z:
- U1. 1 ładowarki CAT 990 + 4 wozidła Komatsu HD 605;
- U2. 1 ładowarki CAT 992 + 4 wozidła Komatsu HD 605;
- U3. 1 ładowarki CAT 992 + 3 wozidła Komatsu HD 785.
Wszystkie układy porównano ze sobą, analizując zarówno czynniki kosztowe, jak i liczbę potrzebnych pracowników. Pod kątem liczby pracowników preferowanym układem jest układ U3, charakteryzujący się najniższą liczbą pracowników. Aby układ ten funkcjonował, potrzeba ośmiu pracowników, natomiast w pozostałych układach należy zatrudnić 10 pracowników. Różnica ta polega na jednym dodatkowym wozidle w U1 i U2.
W aspekcie kosztowym układ technologiczny U3 charakteryzuje się najwyższymi kosztami jednostkowymi, które wynoszą 4,66 zł/Mg. Co więcej, układ ten wprawdzie charakteryzuje się mniejszą liczbą wozideł technologicznych, jednakże koszty trzech wozideł HD 785 są wyższe o 9% od czterech wozideł w układach U1 i U2 (HD 605). Tym samym układ ten jest najdroższy (rys. 2).
W przypadku układów U1 i U2 ładowarka CAT 990 generuje niższe koszty (U1) aniżeli CAT 992 (U2) o około 25%. Pozwala to na uzyskanie niższych kosztów jednostkowych o około 10%, co odpowiada 0,41 zł/Mg mniej niż w układzie U3 (rys. 2).
Składowe kosztów badanych układów
Analizując poszczególne składowe kosztów badanych układów technologicznych, można zauważyć, że koszty stałe stanowią od 57,9% do 60,3% wszystkich kosztów (rys. 3). Co więcej, koszty paliwa, które są zależne nie tylko od czasu pracy, ale również od: warunków geologiczno-górniczych, atmosferycznych, sposobu użytkowania oraz ceny paliwa, stanowią około 25,1-26,0%.
Przy ostatnich wzrostach cen paliw, koszty paliwa stanowią dość dużą zmienną w całej strukturze kosztów. Przedstawiona wyżej analiza bazowała na cenie paliwa z roku 2021, która wynosiła około 4,20 zł/l. Na kolejnym rysunku przedstawiono strukturę kosztów, uwzględniającą aktualne ceny paliwa wynoszące około 6,60 zł/l netto (rys. 4).
Sam wzrost ceny paliwa w 2022 roku spowodował wzrost kosztów całkowitych o około 14%. Ponadto koszty paliwa w strukturze kosztów z 2022 roku względem roku poprzedniego wzrosły o około 8,8% do 33,8-34,8%.
Wyższe koszty paliwa są wrogiem dla większych maszyn, charakteryzujących się zwykle większym zużyciem paliwa. Jest to widoczne również w tej analizie, w której zużycie paliwa ładowarki CAT 990 (U1) jest niższe o około 12% od większej ładowarki CAT 992 (U2 i U3). W przypadku wozideł Komatsu HD 605 (U1 i U2) zużywa około 32,5% mniej paliwa niż większe HD 785 (U3). Patrząc na te porównania w kwestii zużycia paliwa i późniejszych kosztów z nim związanych, układ U3 będzie najbardziej narażony na wahania związane z cenami paliwa (rys. 2).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wyzwania widzi Pan przed polskim górnictwem odkrywkowym w najbliższych latach? Piotr Litwa: Na 31 grudnia 2023 r. nadzorem i kontrolą urzędów górniczych objętych było ponad 7 tys. odkrywkowych zakładów górniczych oraz – dla porównania – 31 kopalń podziemnych. Oczywiście skala zakładów odkrywkowych jest bardzo zróżnicowana. Są to zakłady ob...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...