Reklama

Zastosowanie stali trudnordzewiejącej w obiektach mostowych

Most w Wirkowicach nad rzeką Wieprz

Pierwszym obiektem referencyjnym, w którym zastosowano stal trudnordzewiejącą gatunku S460J2W jest most drogowy nad rzeką Wieprz, pomiędzy Wirkowicami a Tarzymiechami, w ciągu drogi 3143L [4]. Projekt konstrukcji wykonało biuro projektowe FASYS MOSTY. Wykonawcą obiektu była firma Mosty Zamość Tomasz Czyż. Obiekt wybudowano i oddano do użytku w 2020 roku.

Układ nośny obiektu stanowią typowe dźwigary zespolone stalowo-betonowe, które zaprojektowano z kształtowników HEA900 zespolonych z płytą pomostu za pomocą sworzni. Dźwigary wykonano ze stali konstrukcyjnej wysokiej wytrzymałości S460J2W, betonu C35/45 oraz stali zbrojeniowej B500SP. Obiekt ten jest więc pierwszym w Europie, w którym zastosowano stal samopatynującą S460J2W. Na obiekcie wyodrębniono dwa pasy ruchu o szerokości 3 m wraz z opaskami 0,50 m oraz obustronnymi chodnikami o szerokości 1,50 m. Obiekt dostosowano do przenoszenia obciążenia użytkowego klasy „B” zgodnie z PN-85/S-10030. Ustrój nośny pomostu przedmiotowego obiektu ma schemat statyczny belki ciągłej trójprzęsłowej o rozpiętościach przęseł 20,75 m + 18 m + 17,75 m. Poprzeczny rozstaw dźwigarów głównych jest równy 2,80 m. Zespolono je z płytą pomostu o grubości 21 cm, z betonu C35/45, przy użyciu sworzni Ø22 150 mm.

Płyta pomostu oraz poprzecznice podporowe zostały wykonane z betonu in-situ na deskowaniu podwieszonym do dźwigarów stalowych. W czasie betonowania każde z przęseł miało schemat belki swobodnie podpartej. Następnie, belki zostały uciąglone wraz z wykonaniem poprzecznic i płyty pomostu. Na czas wykonania płyty pomostu belki zostały stężone poprzez żebra tymczasowe przykręcane do środników dźwigarów głównych.

Most w Biskupicach nad r...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Które wyzwania związane z ochroną zabytkowych konstrukcji mostowych w Polsce uważa Pan za najistotniejsze? Arkadiusz Madaj: Za najistotniejsze uważam stworzenie kryteriów kwalifikacji obiektów jako obiekty zabytkowe oraz opracowanie ogólnych zasad ich utrzymania, w tym remontów czy przebudowy, oraz ustalenie sposobu oceny ich przydatności do dal...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.