Zarządzanie drogami krajowymi na terenach objętych wpływem podziemnej eksploatacji górniczej

Schemat kształtowania niecki osiadania.

Dla pełnego zobrazowania procesu na rys. 3 przedstawiono schemat kształtowania niecki osiadania.

Schemat na rys. 3 przedstawia cztery punkty: czerwony, pomarańczowy, żółty i zielony. Pierwsze trzy definiują skrajne wartości – najwrażliwsze miejsca na drodze, natomiast ostatni jest najbardziej stabilny.

Punkt: czerwony mówi, że w tym miejscu uzyskujemy największe wartości odkształceń poziomych o charakterze rozciągającym (w tym miejscu droga wydłuża się).

-Pomarańczowy sygnalizuje największe nachylenie, które istotnie wpływa na spadki poprzeczne i podłużne nawierzchni drogi, a tym samym wpływa na odwodnienie jezdni.

-Żółty oznacza, że w tym miejscu dochodzi do maksymalnych wartości odkształceń poziomych o charakterze ściskającym (w tym miejscu droga skraca się).

-Zielony wskazuje zmianę rzędnej niwelety drogi, załóżmy obniżenie o 0,5 m w 12 miesięcy – jest typową sytuacją.

Zestawiając ze sobą wszystkie dane oraz znając teoretyczny model kształtowania się niecki osiadania (rys. 3), możemy wskazać, na których odcinkach drogi powstaną uszkodzenia (szkody górnicze).

Przykład ten jest typowy i pokazuje, że największa dynamika deformacji występuje w obrębie frontu robót, dlatego tak istotną sprawą jest prędkość prowadzenia eksploatacji. Im szybsza, tym deformacje na powierzchni będą przebiegać dynamiczniej, a to jest powiązane z większym prawdopodobieństwem pojawienia się uszkodzeń. Kolejną zależnością jest głębokość zalegania eksploatowanego pokładu. Im głębiej, tym zbocza niec...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.