Reklama

Zakres odporności ogniowej tuneli – wymagania

W artykule przedstawiono nowe wymagania z zakresu odporności ogniowej tuneli wynikające ze znowelizowanych w 2019 r. aktów prawnych. Dodatkowo omówiono najczęściej stosowane rozwiązania techniczne zapewniające wymaganą klasę odporności ogniowej dla konstrukcji tuneli.

Zdecydowana większość konstrukcji nośnej tuneli wykonana jest z żelbetu. Sposób wykonania konstrukcji zależy m.in. od lokalnych warunków geologicznych, głębokości posadowienia, miejsca wbudowania itp. Najczęściej przy realizacji tuneli wykorzystuje się metody:

  • TBM (Tunnel Boring Machine),
  • metody górnicze,
  • metody odkrywkowe (cut and cover),
  • poprzez zatapianie.

co wynika z możliwych warunków prowadzenia prac.

Zagadnienia te są szczegółowo opisane w literaturze [1, 5, 10, 11]. Bez względu na zastosowaną technologię w efekcie końcowym otrzymujemy rodzaj rury o przekroju kołowym, łukowym lub wielokątnym, w której możliwy jest transport, np.: szynowy, drogowy, pieszy. Z ogniowego punktu widzenia taki tunel przypomina „przewrócony” komin, w którym panują ekstremalne warunki w przypadku rozwiniętego pożaru.

Pożary w tunelach

Pomimo że pożary w tunelach statystycznie nie są częstym zjawiskiem, to z uwagi na ich funkcję niosą wysokie koszty materialne. Często również stanowią śmiertelne niebezpieczeństwo dla życia ludzi. Związane jest to z ograniczeniami prowadzenia ewakuacji oraz z trudnościami w dotarciu ekip ratowniczych. O ile wstępna faza pożaru i propagacja gorących i toksycznych gazów pożarowych są szczególnie niebezpieczne dla ludzi przebywających w tunelu, o tyle pożar rozwinięty i wysokie temperatur...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Zyskasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji papierowej
  • Otrzymasz bezpłatny dostęp do wydań wybranego czasopisma w wersji online
  • Przeczytasz każdy artykuł dostępny w serwisie opublikowany na łamach „Magazynu Autostrady”, „Mosty”, „Kruszywa” i „Drogi Publiczne”
  • Otrzymasz dostęp do materiałów w „Katalogu realizacji” zawierającej najciekawsze realizacje drogowo-mostowe oraz wdrożenia w kopalniach odkrywkowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.