Reklama

Wybrane właściwości kruszyw uszlachetnionych w kontekście zastosowań do betonowych i asfaltowych nawierzchni drogowych

W artykule przedstawiono wyniki uszlachetniania kruszyw w odniesieniu do wybranych parametrów w skali laboratoryjnej, ale istnieją już urządzenia większe, testowane w skali przemysłowej.

Wydobycie i produkcja kruszyw jest podstawową gałęzią przemysłu budowlanego, włączając drogownictwo. Rozwój budownictwa jest ściśle powiązany z zastosowaniem betonu, podstawowego materiału konstrukcyjnego, który w swojej masie zawiera ok. 70% wagowych kruszyw. Jeszcze więcej materiału mineralnego znajduje się w mieszankach bitumicznych, kruszywa stanowią 90% wagowych tego materiału. W drogownictwie i budownictwie wykorzystuje się różnego rodzaju kruszywa.

Mogą być to surowce naturalne, sztuczne, a także recyklingowe, które bez względu na pochodzenie muszą spełniać określone wymagania normowe. Najważniejszymi surowcami skalnymi dla drogownictwa i budownictwa są kruszywa łamane produkowane z naturalnych surowców skalnych.

Właściwości mające wpływ na jakość kruszywa możemy podzielić na:

  • fizykomechaniczne: kształt ziaren kruszywa, uziarnienie, zapylenie kruszywa, wskaźnik płaskości;
  • fizykochemiczne: charakter chemiczny kruszywa, zmienność litologiczna, stopień zawilgocenia (nasiąkliwość) kruszywa, gęstość.

O ile na czynniki fizykomechaniczne można wpływać, stosując odpowiednie urządzenia, maszyny czy instalacje przeróbcze, o tyle czynniki fizykochemiczne, jak na przykład litologia, są charakterystyczne dla danego złoża i często bardzo zmienne. Nie znaczy to jednak, że nie można poprawić czy ustabilizować jakość kruszywa o dużej zmienności i słabszych parametrach.

Uszlachetnianie kruszyw w układzie rozdrabniania i przesiewania w ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.