Reklama

Stan przygotowania nowego odcinka S5

Jesienią 2021 r. podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Od tego czasu ruszyły intensywne prace nad opracowaniem niezbędnej dokumentacji, która w ciągu najbliższej dekady pozwoli kierowcom cieszyć się z nowego połączenia województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko mazurskiego.

Stan przygotowania nowego odcinka S5

Przedstawiamy stan przygotowania nowego odcinka S5. Droga ekspresowa S5 do tej pory skomunikowała trzy miasta wojewódzkie – Wrocław, Bydgoszcz i Poznań a także, za pośrednictwem A1, Gdańsk. Teraz w przygotowaniu są jej dalsze przedłużenia z okolic Grudziądza do Ostródy, gdzie S5 połączy się z S7.

Zadanie

Za opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego odpowiada konsorcjum firm TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. W styczniu br. odbyły się spotkania z mieszkańcami gmin, przez które przechodzą proponowane warianty.

Planowo prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewidujemy, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.

Przebieg

Droga rozpoczyna się od połączenia z obwodnicą Ostródy w rejonie miejscowości Wirwajdy (gdzie w grudniu ub.r. otworzyliśmy 5-km odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy). Przechodzi przez granicę województw, pomiędzy miejscowościami Kisielice i Łasin, kończąc na autostradzie A1, w rejonie miejscowości Grudziądz. Warianty dostępne są na stronie kontraktu.

W celu realizacji tego odcinka S5 wstępnymi analizami korytarzowymi objęto około 8 tys. km2 terenu kilkunastu powiatów i kilkudziesięciu gmin. Na podstawie zebranych danych i przeprowadzanych analiz przygotowaliśmy Program Inwestycji, który był podstawą do rozpoczęcia procesu przygotowania dokumentacji tj. zlecenia Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (wraz z dokumentacją do uzyskania decyzji środowiskowej).

Podstawowe parametry techniczne

  • klasa drogi: S (droga ekspresowa)
  • długość: ok. 90 km (ok. 40 km w woj. kujawsko-pomorskim i ok. 50 km w woj. warmińsko-mazurskim)
  • przekrój poprzeczny: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2×2)
  • prędkość do projektowania: 130 km/h
  • obciążenie nawierzchni: 11,5 t/oś

Obecny stan przygotowania inwestycji:

2019 r. – Rozpoczęcie prac nad Studium korytarzowym (SK)

2020 r. – Opracowanie SK i poddanie go konsultacjom z samorządami

30 kwietnia 2021 r. – Uzgodnienie Programu Inwestycji

25 czerwca 2021 r. – Ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego

21 października 2021 r. – Podpisanie umowy na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o., o maksymalnej wartości zobowiązania 18,4 mln zł z terminem przekazania dokumentacji 30 miesięcy od podpisania umowy, tj. kwiecień 2024 r.

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.