Reklama

Sprawdzono wytrzymałość obiektu na DK45

Pięć ciężarówek o łącznej wadze 160 ton zaparkowało dziś na wiadukcie nad linią kolejową w pobliżu Krapkowic. W ten sposób przeprowadzono próby obciążeniowe na wykonanym w ramach rozbudowy DK45 pomiędzy Krapkowicami i Rogowem Opolskim obiekcie inżynierskim. To kolejny ważny etap, przed złożeniem wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie.

Próbne obciążenie obiektu

Wykonane pomiarów ma potwierdzić jakość wykonanych prac oraz wytrzymałość wybudowanej konstrukcji. Wykonawca przeprowadził próbne obciążenie statyczne. Wykonano szczegółowe pomiary w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz ewentualnych osiadań dla poszczególnych elementów obiektu. Obiekt obciążono pięcioma samochodami ciężarowymi o wadze 32 ton każdy. Obecnie trwa analiza wyników tych badań. Budowany obiekt w ciągu DK45 ma długość 27,3 m i szerokość 11,1 m.

Prace trwają

Na kilku fragmentach rozbudowywanego odcinka układane są podbudowa z kruszywa oraz podbudowa bitumiczna. Trwa również budowa kanalizacji deszczowej, przepustów drogowych oraz przejść dla zwierząt. Wykonawca montuje też ekrany akustyczne oraz instalację elektroenergetyczną pod oświetlenie drogowe.

Komfort jazdy i poprawa bezpieczeństwa

Efektem prac będzie rozbudowa i wzmocnienie konstrukcji istniejącego odcinka (podniesienie nośności drogi do 11,5 t/oś) na całej długości wraz z zastosowaniem przekroju 2+1 na długości ok. 4 km. Ponadto poza nowym wiaduktem nad linią kolejową rozbudowane zostaną dwa skrzyżowania – z ul. Boczną i łącznikiem do DW415.

W ramach zadania zbudujemy lub przebudujemy chodniki, kanały technologiczne i kanalizację deszczową. Zastosowane zostaną elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oznakowanie pionowe i poziome wraz z niezbędnymi urządzeniami BRD. Na wysokości Gwoździc wykonano już ekrany akustyczne.

Zakończenie prac na odcinku Krapkowice – Rogów Opolski zaplanowano w II poł. 2025 r. Zadanie realizuje firma Duna Polska (dawniej Mota-Engil Central Europe) za kwotę blisko 73 mln zł.

źródło i fot. GDDKiA

Przeczytaj również: Przygotowania do drążenia tunelu kolejowego w Małopolsce na ostatniej prostej

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.