S3 Legnica (A4) – Lubawka, zad. IV
Droga ekspresowa S3 to element Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego i jednocześnie fragment europejskiej trasy E65 o łącznej długości ok. 3950 km. Docelowo ma połączyć szwedzkie Malmö z greckim Chania na Krecie. Po drodze prowadzi przez: Polskę, Czechy, Słowację, Węgry, Chorwację, Bośnię i Hercegowinę, Czarnogórę, Kosowo i Macedonię Północną. Przedmiotem opisywanej realizacji jest „Zaprojektowanie i wybudowanie drogi S3 Legnica (A4) – Lubawka, Zadanie IV od węzła Kamienna Góra Północ (z węzłem) do granicy państwa”.
Zamawiającym inwestycję jest GDDKiA Oddział we Wrocławiu, wykonawcą-liderem MOSTY ŁÓDŹ S.A. Łódź, wykonawcą- partnerem ONDE S.A. Toruń. Inżynierem kontraktu-liderem jest DTŚ S.A. Katowice, natomiast inżynierem kontraktu-partnerem Inko Consulting Sp. z o.o. Kraków. Umowę z wykonawczym konsorcjum firm podpisano 17 października 2018 r. Wartość całego kontraktu to ponad 1 mld zł, łącznie m.in. z kosztami opracowań projektowych, nadzoru i badań archeologicznych, wykupem gruntów i samą realizacją robót. Umowa przewidywała waloryzację robót i wykonawca otrzymał wynagrodzenie z tego tytułu.
Opis inwestycji
Jest to droga dwujezdniowa wyposażona w dwa pasy ruchu w każdym kierunku i pas awaryjny. W ramach zadania powstały trzy węzły drogowe: Kamienna Góra Północ, Kamienna Góra Południe i Lubawka. Ponadto przebudowano prawie 6 km dróg poprzecznych, wybudowano 16 km dróg serwisowych oraz 4,5 km ciągów pieszo-rowerowych. Obszar budowy obejmował powierzchnię około 200 ha, a łączna ilość powierzchni asfaltowych wynosi ponad 450 tys. m2. Budowa wymagała wykonania prawie 2 mln m3 wykopów i nasypów.
Na całej 15-kilometrowej trasie wybudowano 21 mostów i wiaduktów. Najdłuższy wiadukt ma 585,2 m długo...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Lidia Markowska,
Dyrektor GDDKiA, oddział we WrocławiuBiegnąca na terenie Polski wzdłuż zachodniej granicy ok. 470-kilometrowa trasa przebiega południkowo, od Świnoujścia na północy do południowej granicy Polski koło Lubawki. Po drodze wykorzystuje fragment autostrady A6 koło Szczecina i przecina A2 w okolicy Świebodzina i A4 pod Legnicą. Dotychczas oddano do ruchu ok. 420 km tej drogi. Aktualnie w realizacji jest jeszcze blisko 50 km – w tym na terenie Dolnego Śląska odcinek o dł. 16,1 km – od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ. We wrześniu br. uzyskaliśmy pozwolenie na użytkowanie dla całego ponad 15-kilometrowego odcinka od węzła Kamienna Góra Północ do granicy państwa. Udostępniliśmy do ruchu trasę do węzła Lubawka, gdzie zjeżdża się na obecną drogę krajową nr 5. Prace przy budowie tego odcinka trwały 37 miesięcy. Podpisanie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie miało miejsce 17 października 2018 r. Decyzja ZRID została wydana w sierpniu 2020 r., a przekazanie placu budowy nastąpiło 2 września 2020 r.
Ten odcinek S3 jest położony na południu Dolnego Śląska, gdzie panują bardzo zmienne warunki klimatyczne, które utrudniały proces budowy. Podczas realizacji kontraktu panowała też epidemia COVID-19, a potem wybuchła wojna w Ukrainie. Te okoliczności, z którymi nikt wcześniej nie miał do czynienia, były dodatkowym wyzwaniem dla wykonawcy i GDDKiA.
Kontynuacją S3 na terenie Czech będzie droga D11. We wrześniu otwarto oferty na 21-kilometrowy odcinek od granicy państwa do Trutnova. To zadanie będzie realizowane w systemie buduj i liczymy, że niebawem zostaną rozpoczęte faktyczne roboty w terenie. Po ich zakończeniu będziemy mogli wjechać do Czech drogą ekspresową.
Na ostatnim realizowanym na Dolnym Śląsku odcinku S3 prace są również wysoce zaawansowane. W tunelach drogowych TS-26, o dł. 2300 m i TS-32 o dł. 320 m położona jest już nawierzchnia betonowa. Trwa montaż systemów bezpieczeństwa. Budowane są dwa MOP-y. Na całej trasie położono ok. 90% warstwy wiążącej. Rozpoczęto również układanie warstwy ścieralnej.
Równolegle trwają prace brukarskie, makroniwelacja, humusowanie i inne prace wykończeniowe.
Łącznie na terenie Dolnego Śląska trasa S3 będzie miała 133 km długości. Zakończenie całej S3 na terenie naszego kraju jest planowane w 2024 r.
Tomasz Klimek,
Zastępca Dyrektora Kontraktu S3 – Zadanie IV, ONDE SABudowa drogi S3 to bez wątpienia największy i najbardziej rozbudowany inżynieryjnie kontrakt drogowy w dotychczasowej historii ONDE. W ciągu 3 lat budowy, poprzedzonej blisko 2-letnim projektowaniem, pracowało blisko 4000 osób. W ramach kontraktu zrealizowaliśmy 37 obiektów inżynierskich, w tym 21 wiaduktów i mostów o łącznej długości 4,45 km i powierzchni odpowiadającej 16 pełnowymiarowym boiskom piłkarskim, a także około 36 km dróg! Dodam, że budowa była prowadzona na wymagającym terenie górskim, charakteryzującym się znacznym zróżnicowaniem wysokościowym terenu, co przełożyło się na dużą ilość robót ziemnych.
Największym wyzwaniem logistycznym była równoległa realizacja pięciu estakad w technologii nasuwania podłużnego. Do wykonywania jednocześnie 10 jezdni ustrojów nośnych użyliśmy 10 awanbeków dostosowanych do zaprojektowanych długości przęseł oraz 10 niezależnych urządzeń hydraulicznych do nasuwania. Prace na obiektach nasuwanych były wykonywane przez 300 osób. Dostawy mieszanki betonowej realizowano z dwóch węzłów betoniarskich, a stali zbrojeniowej z siedmiu wytwórni. I to wszystko na terenach powodziowych, na których potoki górskie wzbierały natychmiast po opadach atmosferycznych!
Co ważne, cały projekt jest zrealizowany w duchu zrównoważonego budownictwa, z 13 przepustami ekologicznymi dla zwierząt oraz nasadzeniem ponad 35 tys. drzew liściastych i krzewów, co przekracza powierzchnię ogrodu botanicznego we Wrocławiu.
Bardzo dobra koordynacja prac, partnerskie podejście zamawiającego i koncentracja wszystkich uczestników projektu na rozwiązywaniu problemów pozwoliły, mimo krótkiego terminu, na sprawne przeprowadzenie tego unikatowego przedsięwzięcia. ONDE, jako członek konsorcjum realizującego budowę drogi S3, wyciągnęło wiele unikatowych doświadczeń, które z pewnością przydadzą się przy realizacji kolejnych wielkoskalowych inwestycji drogowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...