Reklama

Rusza budowa tunelu pod torami na Praskiego Pułku

Podpisano umowę z wykonawcą na budowę tunelu pod torami na ul. 1 Praskiego Pułku WP w dzielnicy Wesoła. Tunel zastąpi dotychczasowy przejazd i zapewni bezpieczeństwo dla pociągów, kierowców, pieszych i rowerzystów. Koszt inwestycji to około 73 mln zł netto, a kolejowa część (50%) ubiega się o finansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko FEnIKS.

fot. PKP PLK S.A.

PKP PLK S.A. wraz z miastem Warszawa rozpoczyna budowę tunelu o długości około 180 metrów z dwoma pasami ruchu dla samochodów. Po jednej stronie jezdni będzie chodnik z drogą rowerową oraz wyjścia prowadzące na perony przystanku kolejowego Warszawa Wesoła oraz pobliskiego przystanku autobusowego. Dostępność dla osób o ograniczonej mobilności zapewnią windy. Przebudowany zostanie pobliski układ drogowy, ul. Okuniewska i ul. Bartosza Głowackiego, który zostanie dostosowany do planowanego tunelu. Inwestycję powierzono firmie Warbud. Jej koszt to około 73 mln zł netto, czyli ok. 90 mln zł brutto. Planuje się, że budowa skończy się po 28 miesiącach, w 2027 r.

– Budowa skrzyżowań bezkolizyjnych znacząco poprawia bezpieczeństwo i komfort podróżowania. To infrastruktura ważna dla mieszkańców, którzy będą mogli sprawniej przejechać na drugą stronę torów bez uciążliwego stania w korkach. Przed nami kolejne zadania związane z budową skrzyżowań bezkolizyjnych, jesteśmy bowiem na etapie analiz ponad 50 wniosków w ramach programu wiaduktowego – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

– Budowa tunelu w Wesołej to kluczowy krok w poprawie bezpieczeństwa i komfortu podróżowania dla mieszkańców Warszawy. Dzięki tej inwestycji poruszanie się po mieście stanie się bardziej płynne i bezpieczne dla wszystkich użytkowników dróg i kolei – mówi Daniel Boruchalski, Zastępca Dyrektora Regionu Centralnego w Centrum Realizacji Inwestycji PLK SA.

Na początku powstanie tymczasowy przejazd między przystankiem Wola Grzybowska a Warszawą Wesołą. Planowana jest także budowa tymczasowego przejścia w poziomie szyn po wschodniej stronie przystanku Warszawa Wesoła oraz tymczasowego peronu przy torze w stronę Rembertowa. 

W marcu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z miastem Warszawa podpisały umowę realizacyjną ustalającą zasady współpracy i finansowania inwestycji. Kolejarze dla inwestycji w Wesołej opracowali wcześniej studium wykonalności oraz uzyskali decyzję środowiskową. Miasto Warszawa uzyskało zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.

Inwestycja w Wesołej realizowana jest w ramach prowadzonego przez PLK SA projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IIb – część wiaduktowa”. PLK SA we współpracy z miastem planują i realizują, w ramach tego samego projektu, budowę trzech bezkolizyjnych skrzyżowań – poza tunelem drogowym w Wesołej, także wiadukt drogowy na ul. Chełmżyńskiej (już w budowie) oraz tunel drogowy na ul. Marsa w Warszawie Rembertów (na etapie przetargu, analizy ofert).

Projekt „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap IIb – część wiaduktowa” ubiega się o dofinansowanie przez Unię Europejską w ramach Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027”

źródło i fot. PKP PLK S.A.

Przeczytaj również: Jest projekt budowy nowego mostu w Głuchołazach

Wywiady

Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń

Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.