Jest projekt budowy nowego mostu w Głuchołazach
Jest gotowa dokumentacja projektowa dla budowy nowego mostu w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską. Poprzednio budowany obiekt oraz obiekt tymczasowy zniszczyła powódź we wrześniu ubiegłego roku. Nowa przeprawa będzie bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości. Dziś złożyliśmy do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego obiektu.

Szczegóły umowy na dokumentację projektową
Umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej podpisano 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie do końca marca br. projektu budowy nowego obiektu mostowego, zgodnie z warunkami administratora rzeki (tj. PGW Wody Polskie), rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDIM) oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Projekt nowej przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były przez samorządowców i mieszkańców po powodzi. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem łukowym, żelbetowym o długości 52 m i szerokość 17 m z dwoma pasami ruchu i chodnikami.
Most zgodny z nowymi wytycznymi
Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 roku. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 roku wskazał przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 roku.
Nowy most będzie jednoprzęsłowy, obiekt zapewniać będzie przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie zostanie zerwany nawet w sytuacji, gdy woda przepływać będzie nad nim.
Harmonogram prac:
- marzec 2025 r. – wszczęcie postępowanie administracyjnego przez PGW Wody Polskie dla zmiany pozwolenia wodnoprawnego – decyzję uzyskano,
- 7 kwietnia 2025 r. – złożenie wniosku o zmianę decyzji ZRID,
- realizacja robót w latach 2025-2026.
Pierwsze prace rozpoczęły się zaraz po powodzi
Usuwanie skutków powodzi rozpoczęto, gdy opadły wody powodziowe. Dotychczas w województwie opolskim zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych. Wśród tych zadań14 zadań doraźnych – m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł.
Kolejne zadania przed nami
Od początku tego roku trwają prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca zrealizujemy kolejnych blisko 70 zadań utrzymaniowych o wartości blisko 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej, czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień. Te zadania zrealizowane będą w ciągu wielu odcinków dróg krajowych, w tym:
- DK38 – Głubczyce, Mokre-Kolonia, Pietrowice Głubczyckie, Grobniki, Pietrowice,
- DK39 – Łukowice Brzeskie, Brzeg,
- DK40 – Mochów, Głogówek, Charbielin, Wierzbiec, Prudnik, Nowy Browiniec, Łąka Prudnicka, Lubrza,
- DK41 – Wyszków Śląski, Niwnica, Wierzbięcice, Piorunkowice, Rudziczka, Niemysłowice, Prudnik, Trzebina, obwodnica Nysy,
- DK45 – Polska Cerekiew, Stradunia, Żużela, Krapkowice, Długomiłowice,
- DK46 – Kamienica, Paczków, Sidzina, Malerzowice Wielkie, Ścibórz, Otmuchów, Niemodlin,
- DK94 – Skorogoszcz.
Przeczytaj również:






