Reklama

Rowerzysta nie zawsze marzy o drodze dla rowerów

Najprostszym sposobem, by infrastrukturę rowerową zaprojektować dobrze (co nie znaczy, że potrzebnie), jest zaprojektowanie jej jak dla auta, ale mniejszego. Inaczej mówiąc: projektować drogę dla rowerów jak jezdnię. Znacząca różnica będzie tylko jedna: rowerzysta na łuku się pochyla. Warto pamiętać, że rower ma koło na środku, a sam rowerzysta zawsze wystaje poza jego ślad. Stąd montując barierki, należy pamiętać o skrajni i odsuwać je od krawędzi drogi rowerowej! Zaleta projektowania drogi rowerowej jak dla auta jest jeszcze jedna: nie będzie problemu z przejazdem po niej przez pojazdy utrzymania.

Rowerzysta kieruje rowerem, jednocześnie go napędzając. Rower jest niestabilny, a stabilność uzyskuje dopiero przy prędkości powyżej 10 km/godz. Rowerzyści unikają zatrzymywania się, ponieważ rozpędzenie się każdorazowo wymaga od nich zużycia energii. Z tego powodu rowerzysta będzie się prawie zawsze starał pojechać najkrótszą trasą, omijając przewyższenia czy zatrzymania.

Choć typowy rower ma do 2,0 m długości i do 75 cm szerokości, to zgodnie z przepisami może mieć do 4,0 m długości i 0,9 m szerokości. To bardzo ważne przy projektowaniu wysp, które zgodnie z przepisami muszą mieć minimum 2,0 m szerokości, jednak powinny przewidzieć odpowiednią strefę akumulacji. Strefa ta powinna mieścić zarówno jednego dłuższego rowerzystę, jak i na bardziej obleganych trasach – kolejkę oczekujących rowerzystów. Rozwiązaniem problemu jest unikanie akumulacji rowerzystów na wąskich wyspach na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną.

Rowerzysta to nie tylko pan w średnim wieku z brzuszkiem, ubrany w żarówiastą lajkrę i kask, jadący rowerem górskim za 10 tys. zł. Po infrastrukturze rowerowej mogą się poruszać osoby od 10. roku życia (w przypadku braku karty rowerowej nie mogą poruszać się drogami public...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.