Reklama

Realizacja tuneli TS-26 i TS-32

W bardzo słabych warunkach geologicznych (np. strefy zaburzone wypełnione rumoszem skalnym) wykonuje się obudowa wyprzedzająca. Poprzez jej zastosowanie powstaje pierścień wzmacniający górotwór po wewnętrznej stronie przodka przed urabianiem, dzięki czemu zostaje osiągnięta dodatkowa stabilizacja górotworu. Obudowa wbijana wyprzedzającą wykonuje się poprzez instalacje kotew lub rur od przodka w kierunku postępu drążenia w celu zabezpieczenia wyrobiska przed odspajającymi się skałami. W zależności od warunków geologicznych mogą być iniektowane lub nieiniektowane. Parasol z rur wykonuje się z dłuższych rur (ok. 15 m) i o większych średnicach. Rury mogą być iniektowane po ich osadzeniu. Poprzez zastosowanie tego rodzaju obudowy wyprzedzającej powstaje „sklepienie” nad drążonym tunelem i dzięki temu zabezpiecza się niestabilny górotwór przed czołem przodka. Taką obudowę wyprzedzającą stosuje się głównie w bardzo słabym górotworze i przy niskim naziomie. Przenosi ona większe obciążenia niż obudowa wbijana wyprzedzająca i nie musi być instalowana przy każdym zabiorze, ponieważ jest znacznie dłuższa.

Logistyka budowy

Wykonawca zlokalizował na budowie trzy mobilne węzły do produkcji betonu. Pierwsza wytwórnia jest zlokalizowana w miejscowości Sady Dolne na początku projektowanego odcinka, około 4 km od portalu północnego tunelu TS-26. Wydajność węzła wynosi 300 m3 betonu na godzinę. Wytwórnia w Sadach Dolnych produkuje beton na potrzeby obiektów mostowych na odcinku północnym oraz do budowy tunelu TS-26 dostarczany od północy. Wytwórnia w Sadach Dolnych wyprodukuje beton natryskowy do wykonania obudowy wstępnej w ilości około 38 tys. m3, beton konstrukcyjny do wykonania obudowy docelowej w ilości około 167 tyś m3, beton na nawierzchnię drogową w tunelu w ilości około 28 tys. m3, stanowią...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Lidia Markowska − Dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu

Realizacja drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki rozpoczęła się pod koniec 2018 r. od opracowania dokumentacji projektowej. W sierpniu 2020 r. oba odcinki S3 otrzymały decyzję ZRID, a Wykonawcy niezwłocznie przystąpili do realizacji prac. W tej chwili prace projektowe są na ukończeniu, a roboty w terenie są prowadzone na wszystkich frontach. Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach Zadania III S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe − tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Tunel TS-26 jest najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Natomiast na Zadaniu IV S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła w Lubawce, o długości ok. 15,3 km wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3, których łączna długość wynosi prawie 4,5 km, co stanowi ok. 29% całej realizowanej trasy. Pięć obiektów jest realizowanych jednocześnie na dwóch nitkach metodą nasuwania. Na budowie jest 10 awanbeków. Ponadto dla celów ekologicznych wykonanych zostanie 13 przepustów, stanowiących przejścia dla małych zwierząt i płazów. W ramach realizacji obu odcinków zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Zaawansowanie rzeczowe dla Zadania III S3 wynosi 44,96%. Zakończenie prac na zadaniu tunelowym planowane jest pod koniec 2023 r., natomiast ruch na Zadaniu IV S3 zakłada się puścić pod koniec 2022 r.

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.