Reklama

Realizacja tuneli TS-26 i TS-32

W ramach realizacji odcinka od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe: tunel TS26 o długości ok. 2300 m oraz dwunawowy tunel drogowy TS32 o długości ok. 320 m. Realizacja tuneli jest ogromnym przedsięwzięciem i wyzwaniem dla wszystkich stron procesu inwestycyjnego.

Zamawiającym inwestycję jest wrocławski oddział GDDKiA, a wykonawcą robót jest konsorcjum PORR S.A. (lider) i PORR Bau GmbH. Za projekt była odpowiedzialna firma IVIA S.A. Zakończenie prac planuje się na drugą połowę 2023 roku.

Tunel TS-26

Odcinek tunelowy TS-26 (odcinek drogi od km 42+250 − 44+700) jest położony w strefie granicznej dwóch dużych jednostek geologicznych Sudetów, tj. Gór Kaczawskich (należących do Sudetów Zachodnich) i Depresji Śródsudeckiej (Sudety Środkowe). Kontakt pomiędzy obydwiema sukcesjami jest najczęściej natury sedymentacyjnej, choć obserwuje się często wtórne kontakty tektoniczne. Część północna tunelu TS-26, na odcinku ok. 500 m (km 42+350-42+860), znajduje się w obrębie skał serii ordowickich łupków serycytowych i bardziej masywnych kwarcytów. Powierzchnie foliacji (metamorficznego złupkowania) tych łupków zapadają regularnie na całym obszarze ku południu pod kątem 25-35o. Dalej ku południu, tunel wchodzi w utwory dolnokarbońskie depresji śródsudeckiej. Początkowo, na odcinku o długości około 600 m (km 42+860-43+440), to najstarsze serie skalne tej sukcesji, reprezentowane przez mułowce, szarogłazy i zlepieńce formacji (kulmu) Sadów Górnych, a dalej, w całej pozostałej części (1180 m) tunelu (km 43+440-44+620), podobne litologicznie serie mułowcowo-szarogłazowo-zlepieńcowe formacji ze Starych Bogaczowic.

Rozpoznanie geologiczne

R...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Lidia Markowska − Dyrektor Oddziału GDDKiA we Wrocławiu

Realizacja drogi ekspresowej S3 od Bolkowa do Lubawki rozpoczęła się pod koniec 2018 r. od opracowania dokumentacji projektowej. W sierpniu 2020 r. oba odcinki S3 otrzymały decyzję ZRID, a Wykonawcy niezwłocznie przystąpili do realizacji prac. W tej chwili prace projektowe są na ukończeniu, a roboty w terenie są prowadzone na wszystkich frontach. Droga ekspresowa S3 będzie drogą dwujezdniową, wyposażoną w dwa pasy ruchu i pas awaryjny. W ramach Zadania III S3 od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra Północ o długości ok. 16,1 km powstaną dwa dwunawowe tunele drogowe − tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz dwunawowy tunel drogowy TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Tunel TS-26 jest najdłuższym w Polsce tunelem drążonym w skale. Ponadto na tym odcinku zostanie wybudowanych 15 obiektów inżynierskich, 13 przejść zwierząt, 39 przepustów. Natomiast na Zadaniu IV S3 od węzła Kamienna Góra Północ do węzła w Lubawce, o długości ok. 15,3 km wykonanych zostanie 17 obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową S3, których łączna długość wynosi prawie 4,5 km, co stanowi ok. 29% całej realizowanej trasy. Pięć obiektów jest realizowanych jednocześnie na dwóch nitkach metodą nasuwania. Na budowie jest 10 awanbeków. Ponadto dla celów ekologicznych wykonanych zostanie 13 przepustów, stanowiących przejścia dla małych zwierząt i płazów. W ramach realizacji obu odcinków zostaną wybudowane również drogi dojazdowe, a istniejąca sieć dróg zostanie odpowiednio przebudowana. Zaawansowanie rzeczowe dla Zadania III S3 wynosi 44,96%. Zakończenie prac na zadaniu tunelowym planowane jest pod koniec 2023 r., natomiast ruch na Zadaniu IV S3 zakłada się puścić pod koniec 2022 r.

Wywiady

Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe

Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.