Przetarg na ostatni odcinek S19 na północ od Białegostoku
Na platformie zakupowej GDDKiA za kilka dni, wraz z publikacją Dokumentów przetargowych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Ogłoszenie obejmuje zaprojektowanie i budowę 9,5 km fragmentu S19 Białystok Północ – Dobrzyniewo.
Czwarty odcinek S19 od Kuźnicy
Planowany do realizacji po północno-zachodniej stronie Białegostoku fragment S19 jest ostatnim odcinkiem tej trasy w kierunku granicy państwa z Białorusią i budowanego już odcinka Kuźnica – Sokółka. Połączy się także z odcinkiem S19 Krynice – Białystok Zachód, oczekującym na uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID). 5 lipca br. ogłoszono przetarg na odcinek Sokółka Północ – Czarna Białostocka, 21 lipca na odcinek pomiędzy węzłami Czarna Białostocka – Białystok Północ. Realizowane i ogłoszone odcinki S19 po północnej stronie Białegostoku, poprzez węzeł Białystok Zachód na skrzyżowaniu z S8, umożliwią dojazd drogami ekspresowymi do przejścia granicznego w Kuźnicy.
Parametry S19
Droga S19 zostanie wykonana jako dwujezdniowa, każda po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnym. Połączy węzeł Białystok Północ z węzłem Dobrzyniewo. Rodzaj nawierzchni, z asfaltu czy z cementu, wybierze wykonawca. Droga zostanie wykonana na kategorię ruchu KR6 i nośność nawierzchni do 11,5 t/oś. Do realizacji przewidziano 11 obiektów inżynierskich, w tym 10 powstanie całkowicie od nowa, a jeden, istniejący na węźle Białystok Północ, zostanie dostosowany do potrzeb nowej trasy.
Węzły
Pierwszym węzłem przewidzianym do realizacji w ramach odcinka jest istniejący węzeł Białystok Północ, na którym dobudowane zostaną brakujące łącznice, wymieniona zostanie warstwa ścieralna oraz elementy oznakowania i bezpieczeństwa ruchu. Drugim jest węzeł Dobrzyniewo, który zostanie zbudowany na odcinku Krynice – Białystok Zachód. Węzeł Dobrzyniewo zapewni połączenie odcinków na północ od Białegostoku, na które przetargi ogłoszono w lipcu, z odcinkiem S19 Krynice – Białystok Zachód, a tym samym połączenie S19 z istniejącą S8.
Postępowanie przetargowe
Otwarcie ofert planowane jest 6 września 2023 r. Po przeprowadzeniu postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego i podpisaniu umowy, wykonawca będzie miał 39 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka.
Cała S19 na północ od Białegostoku w realizacji
Po podpisaniu umów w przetargach na trzy ogłoszone odcinki w realizacji będzie cały przebieg drogi S19 po północnej stronie Białegostoku, od granicy w Kuźnicy aż do węzła Białystok Zachód. Realizacja tych odcinków umożliwi dojazd do przejścia granicznego w Kuźnicy z ominięciem Białegostoku.
źródło i fot.: GDDKiA
Przeczytaj również: Przebudowa wiaduktu tramwajowego w Będzinie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...