Przebudowa nawierzchni w gminie Ostróda
Realizacja objęła przebudowę istniejącej nawierzchni drogi gminnej nr 153123N DK16 – Tyrowo Kolonia wraz z chodnikiem, budową kanalizacji deszczowej oraz przebudową sieci wodociągowej.
Inwestycja dotyczyła poprawy infrastruktury drogowej na terenie Gminy Ostróda. Realizowanej poprzez przebudowę istniejącej nawierzchni drogi gminnej wraz z chodnikiem, budową kanalizacji deszczowej oraz przebudową sieci wodociągowej. Zadanie objęło zakresem wykonanie ok. 960,0 mb jezdni z nawierzchni bitumicznej o szerokości 5,5 mb z przeznaczeniem pod ruch KR-3.
W celu poprawy bezpieczeństwa wykonano wyniesione przejścia dla pieszych oraz zatokę autobusową wraz z nową wiatą przystankową.
Całkowity koszt inwestycji wyniósł 2 528 243,02 zł brutto, z czego 1 270 839,15 zł to dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych. Wykonawcą robót była firma Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „ZIEJA” Ryszard Zieja. Nadzór inwestorski sprawował Zakład Usług Inwestycyjnych Grzegorz Ziembolewski. Dokumentacja projektowa została opracowana przez firmę Usługi Projektowe Mirosław Piotrowski.
Opis przedsięwzięcia
Zadanie objęło zakresem wykonanie ok. 960,0 mb jezdni z nawierzchni bitumicznej o szerokości 5,5 mb z lokalnymi przewężeniami z przeznaczeniem pod ruch KR-3. Wykonany został chodnik o szerokości 1,5-2,0 mb z kostki betonowej typu Holland o grubości 8 cm. Podłoże pod konstrukcję nawierzchni na całym odcinku drogi zaliczono do grupy nośności G4 – głównie gliny piaszczyste.
W inwestycji zastosowano mieszankę kruszywa naturalnego do warstwy ulepszonego podłoża z gruntu niewysadzinowego, warst...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Bogusław Fijas, Wójt gminy Ostróda
Opisywana droga stanowi jedyne połączenie z drogą krajową DK16 i dalej z miastem Ostróda, będącym centrum administracyjnym, kulturalnym i handlowym. Na projektowanym odcinku przebiegała droga o zróżnicowanej szerokości i nawierzchni z masy bitumicznej, destruktu asfaltowego oraz kruszywa, która była w bardzo złym stanie technicznym. Wykazywała znaczne ubytki o różnych średnicach i głębokościach. Powierzchniowe odwodnienie drogi nie spełniało swojego zadania. W ostatnim okresie w związku z brakiem prawidłowego odwodnienia oraz intensywnym ruchem stan drogi uległ znacznemu pogorszeniu. W pasie ww. drogi przebiegają przewody: kanalizacji sanitarnej, wodociągowe, telekomunikacyjne, energetyczne i gazowe. Droga nie posiadała wydzielonego pasa dla ruchu pieszego. Ruch pieszy odbywał się w sposób niezorganizowany częściowo po jezdni i poboczu gruntowym. Jedynie na wysokości szkoły podstawowej znajdował się chodnik dla pieszych. Brak prawidłowego oznakowania pionowego i poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu stwarzał duże zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kołowego i pieszego. Na całym odcinku drogi występuje zwarta zabudowa mieszkalna z budynkami gospodarczymi i inwentarskimi. Mając na względzie poprawę bezpieczeństwa oraz podwyższenie standardów życia mieszkańców jednej z większych miejscowości gminnych, Rada Gminy Ostróda podjęła decyzję o umieszczeniu zadania w budżecie gminy na rok 2020. Zakres obejmował również wykonanie kanalizacji deszczowej oraz sieci wodociągowej na całym odcinku. W ramach zadania wykonane zostało również nowe oznakowanie pionowe i poziome oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...