Reklama

Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi

Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości.

W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej. Przedmiotem opinii były dwa mosty znajdujące się w ciągu linii kolejowej nr 277:

  • most kolejowy w km 76+200 na rzece Odrze, w pobliżu miejscowości Czernica,
  • most kolejowy w km 76+927 na jeziorze Panieńskim, w pobliżu miejscowości Kotowice.

Obecnie jest projektowana modernizacja linii kolejowej nr 277 w lokalizacji pokrywającej się z obecnym przebiegiem linii. Mosty będące przedmiotem opinii powinny być albo zmodernizowane, albo rozebrane.

Charakterystyka linii kolejowej i mostów

Mosty znajdują się w ciągu linii kolejowej Opole Groszowice – Jelcz – Wrocław Brochów, uruchomionej 1 października 1909 r., która powstała z inicjatywy Pruskich Kolei Państwowych. Mosty wybudowano w latach 1907-1909 (dalej jako datę budowy przyjęto 1909 r.) jako dwutorowe, z międzytorzem o szerokości 3,50 m. Przęsła mostów są dwudźwigarowe z jezdnią dolną. Zostały one wyprodukowane w przedsiębiorstwie budowy mostów Beuchelt & Co z Zielonej Góry.

Linia nr 277 jest linią pierwszorzędną i zelektryfikowaną....

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.