Prof. Wojciech Radomski doktorem honoris causa Politechniki Krakowskiej
W piątek, 19 listopada br. prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski otrzymał tytuł doktora honoris causa Politechniki Krakowskiej. Naukowiec jest światowej klasy specjalistą w dziedzinie mostownictwa oraz badań materiałów i konstrukcji budowlanych, także uznanym praktykiem w obszarze inżynierii lądowej. Brał udział w projektowaniu wielu obiektów mostowych i tunelowych oraz licznych ekspertyzach obiektów budowlanych, jest jednym z prekursorów wprowadzenia w Polsce taśm kompozytowych do wzmacniania konstrukcji oraz zastosowania w mostownictwie konstrukcyjnego betonu samozagęszczonego.

Senat Politechniki Krakowskiej podjął uchwałę w sprawie nadania prof. Wojciechowi Radomskiemu tytułu doktora honoris causa Politechniki Krakowskiej 26 maja br.Uhonorował w ten sposób jego wybitny dorobek naukowy i projektowy oraz trwającą od ponad 40 lat współpracę badawczą, publikacyjną i organizacyjną z Politechniką, zwłaszcza jej Wydziałem Inżynierii Lądowej. Opinie w sprawie wniosku wyraziły wcześniej Senaty Politechniki Gdańskiej i Wrocławskiej. Promotorem postępowania o nadanie tytułu był prof. Kazimierz Furtak, rektor Politechniki Krakowskiej w latach 2008-2016. Dziś (19 listopada) w Collegium Maius UJ prof. Wojciech Radomski został 44. doktorem honoris causa w historii Politechniki Krakowskiej.Podczas uroczystego posiedzenia Senatu Politechniki Krakowskiej wygłosił wykład pt. „Most nad czasem i przestrzenią – moje związki z Krakowem i jego politechniką”.
Wybitne osiągnięcia naukowe i projektowe
Działalność naukowa prof. dr. hab. inż. Wojciecha Radomskiego związana jest z projektowaniem, budową i eksploatacją mostów, a także ich estetyką oraz badaniami i zastosowaniem materiałów konstrukcyjnych, zwłaszcza nowych i niekonwencjonalnych (głównie nowych generacji betonu i kompozytów polimerowych). W działalności badawczej zajmował się m.in.: badaniem obiektów mostowych pod obciążeniami statycznymi i dynamicznymi; dynamicznymi właściwościami betonu i fibrobetonu oraz elementów konstrukcyjnych wykonanych z tych materiałów, poddawanych obciążeniom uderzeniowym (prace o charakterze prekursorskim w skali kraju); oddziaływaniami termicznymi na beton i mosty betonowe; efektywnością ekonomiczną w mostownictwie; zastosowaniem techniki komputerowej w projektowaniu, budowie i utrzymaniu mostów; estetyką mostów; zastosowaniem materiałów nowej generacji w mostownictwie, głównie betonów wysokowartościowych, wysokowartościowych betonów lekkich i betonów samozagęszczonych oraz kompozytów polimerowych z włóknami jako elementów do zbrojenia i wzmacniania konstrukcji z betonu; destrukcją konstrukcji z betonu; technicznymi, ekonomicznymi i eksploatacyjnymi aspektami projektowania i budowy mostów betonowych, głównie z betonu sprężonego; modernizacją obiektów mostowych.
Prof. Wojciech Radomski opublikował w kraju i za granicą ponad 260 prac, w tym – jako autor lub współautor – 25 książek, 99 artykułów w prestiżowych czasopismach oraz 139 referatów prezentowanych na wielu konferencjach, m. in. w Chinach, Belgii, Hiszpanii, Indiach, Japonii, Malezji, Norwegii, Nowej Zelandii, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Tajlandii, Wielkiej Brytanii i we Włoszech. Dwie napisane indywidualnie książki zostały wydane w języku angielskim w Japonii („Fibre Reinforced Concrete”) i w Wielkiej Brytanii („Bridge Rehabilitation”).
– Obszary badawcze, którymi zajmuje się prof. Wojciech Radomski świadczą o uniwersalnym charakterze jego działalności naukowej. Widoczne jest to jeszcze bardziej, gdy uwzględni się szczegółowe zakresy badań – podkreślił w laudacji prof. Kazimierz Furtak. Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Krakowskiej. – W swojej działalności prof. Radomski stara się łączyć badania naukowe, poznawcze z zagadnieniami aplikacyjnymi – jest praktykującym inżynierem z uprawnieniami i osiągnięciami projektowymi. W miarę możliwości wprowadza nowe, prekursorskie rozwiązania materiałowe, przede wszystkim do mostownictwa, ale też do innych dziedzin budownictwa.
Prof. Radomski brał udział w projektowaniu wielu obiektów mostowych i tunelowych, sprawował również nadzór nad ich wykonywaniem, np. betonowego mostu przez Odrę w Opolu, betonowego podwieszonego Mostu Rędzińskiego we Wrocławiu, betonowego mostu przez Wisłę w Sandomierzu. Weryfikował wiele projektów konstrukcji budowlanych (m.in. „Spodka” w Katowicach) i inżynierskich oraz opracował liczne ekspertyzy. Jest obecnie konsultantem biur projektowych i firm mostowych. Posiada uprawnienia projektowe i wykonawcze w zakresie budownictwa mostowego. Wraz z prof. Tomaszem Siwowskim jest prekursorem wprowadzenia w Polsce taśm kompozytowych do wzmacniania konstrukcji oraz zastosowania w mostownictwie konstrukcyjnego betonu samozagęszczonego (pierwsze krajowe zastosowanie w mostownictwie – łuki Mostu Zamkowego w Rzeszowie).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...