Reklama

Nawierzchnie betonowe – problematyka budowy

Wady i zalety nawierzchni betonowych

Najstarsze z eksploatowanych na świecie dróg o nawierzchniach betonowych mają około 100 lat.

W Holandii przy budowie systemu DELTA wykonano betony o założonej trwałości użytkowej wraz z mrozoodpornością na 200 lat. Zabytkowa dwupoziomowa estakada o długości 2,4 km, biegnąca przez centrum Chicago, została poddana rekonstrukcji przy założeniu, że czas eksploatacji wyniesie 75-100 lat [1].

Wymienione powyżej przykłady świadczą o wysokich walorach użytkowych nawierzchni betonowych, do których należy zaliczyć [1]:

  • uzyskanie pożądanych cech wytrzymałościowo-eksploatacyjnych w okresie całego założonego okresu eksploatacji, w tym podstawowej cechy, jaką jest nośność, odporność na wysadziny, przełomy oraz wysoką szorstkość,
  • długi okres eksploatacji przy zachowaniu wysokiego poziomu bezpiecznego użytkowania nawierzchni,
  • stosunkowo niskie, w porównaniu z nawierzchniami wykonywanymi z betonu asfaltowego, nakłady związane z utrzymaniem nawierzchni,
  • możliwość wykorzystania podstawowych materiałów pochodzenia krajowego, a w dużej mierze materiałów miejscowych,
  • mniejsza energochłonność budowy, co w czasach racjonalizacji kosztów jest sprawą o zasadniczym znaczeniu.

Jednak nawierzchnie betonowe posiadają również wiele cech negatywnych, do których należy zaliczyć [1]:

  • stosunkowo wysokie koszty budowy, gdyż występuje konieczność wymiarowania nawierzchni na pełny założony okres jej eksploatacji,
  • konieczność użycia wysokiej klasy sprzętu układającego nawierzchnię i wysokospecjalistycznych zespołów roboczych, które eliminują wystąpienie ewentualnych niedokładności,
  • w krajowych warunkach klimatycznych występuje konieczność wykonania szczelin w nawierzchniach, które są bardzo słabymi punktami w całej, nawet bardzo dobrze wykonanej nawierzchni,
  • zachowanie wymaganego okresu koniecznego dla pełnego przebiegu procesu wiązania i utwardzenia betonu,
  • rozwój chemicznych dodatków do betonu pozwala obecnie na znaczące skrócenie 28-dniowego, wymaganego okresu oddania do użytku nawierzchni po jej wybudowaniu.

Piśmiennictwo

  1. Jodłowski M.: Operator maszyn do robót drogowych. Krosno 2009.
  2. Wasilewski Z.J.: Mechanizacja budownictwa. Warszawa 1994.

Więcej artykułów znajdziesz tutaj >>

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.