Reklama

Nawierzchnie betonowe – problematyka budowy

Betonowanie nawierzchni w deskowaniach ślizgowych

Najczęściej stosowanymi zespołami układającymi mieszankę betonową metodą ślizgową na miejscu przeznaczenia są zespoły firm: Wirtgen, SGME, Gunter-Zimmerman, Somero Enterprises Inc. i inne. Zasada ich pracy polega na tym, że nie ma stałych szalunków i prowadnic. Profil podłużny i poprzeczny budowanej w ten sposób nawierzchni zapewniają linki sterujące zawieszone na odpowiedniej wysokości nad podbudową, rozpięte wzdłuż budowanej drogi i przez urządzenia sterujące zespołu, które poprzez system siłowników, najczęściej hydraulicznych, korygują odpowiednio poziom lub pochylenie maszyny na łukach. Zagęszczanie mieszanki betonowej realizuje zespół wibratorów pogrążanych, zlokalizowanych z przodu maszyny. Na taką mieszankę nasuwa się płytę formującą, nadając pożądany kształt geometryczny nawierzchni [1].

Na uzyskanie nawierzchni o odpowiedniej jakości, oprócz technicznej sprawności poszczególnych zespołów i urządzeń rozkładarki, ma wypływ dobra organizacja dostaw mieszanki betonowej. Wymagana jest sukcesywna dostawa mieszanki betonowej w takiej ilości, która nie powoduje przerw w pracy zespołu układającego [1].

Formowanie płyty nawierzchni drogi odbywa się poprzez deskowanie boczne układarki płytą formującą oraz zacieraczki od góry. Objętość utworzona przez te elementy powinna być starannie wypełniona zagęszczoną mieszanką betonową. W przypadkach szczególnych, takich jak: zmiana geometrii drogi, poszerzenia lokalne lub krótkie fragmenty nawierzchni, gdzie trudno przestawiać zespół układający mieszankę co kilkadziesiąt metrów, stosuje się układanie nawierzchni w stałych szalunkach, a mieszanka jest zagęszczana listwą wibracyjną [1].

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dlaczego utworzono Zespół ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych? Arkadiusz Madaj: Problemy prawne związane z utrzymaniem zabytkowych obiektów mostowych, a przede wszystkim z ich remontem i ewentualną przebudową, były i są sygnalizowane przez środowisko już od dawna. Szczególne problemy zaczęły się pojawiać wtedy, kiedy przebudowa trasy komunikacyjn...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.