Posadowienie nasypów komunikacyjnych na palach
Stateczność wewnętrzna nasypu
Zbrojenie powinno przeciwdziałać sile poziomej dążącej do „spływania” skarpy nasypu. Wypadkowa sił poziomych w nasypie może najwyżej wywoływać dopuszczalne boczne przemieszczenia pala, co eliminuje konieczność stosowania pali ukośnych. Pale należy zaprojektować tak, by były odporne na obciążenie boczne odpowiadające 10% Td pomnożonemu przez podłużny rozstaw pali [1] (rys. 7):
gdzie:
Td — wypadkowa sił poziomych,
Ka — współczynnik parcia czynnego.
ƒγ — częściowy współczynnik ciężaru gruntu,
ƒγ = 1,3 — stan graniczny nośności,
ƒγ = 1,0 — stan graniczny użytkowalności,
ƒq — częściowy współczynnik zewnętrznego obciążenia nasypu,
ƒq = 1,3 — stan graniczny nośności,
ƒq = 1,0 — stan graniczny użytkowalności.
Ogólna stateczność nasypu
Ogólna stateczność nasypu na palach może być analizowana konwencjonalnymi metodami (np. typową metodą minimalnego współczynnika stateczności na obrót po cylindrycznej powierzchni poślizgu), ale należy zmodyfikować metody, uwzględniając obecność pali i zbrojenia podstawy. Analiza może być przeprowadzona przy użyciu parametrów efektywnych, biorąc pod uwagę ciśnienie wody w porach, jednak analiza stateczności krótkoterminowej powinna zakładać warunki bez drenażu.
Aby zapewnić stateczność, musi być spełniona następująca zależność:
gdzie:
Mo — moment obracający,
Muγ — moment utrzymujący pochodzący od oporu na ścinanie gruntu,
Mup — moment utrzymujący uwzględniający wpływ pali,
Mur — moment utrzymujący uwzględniający wpływ zbrojenia.
Nadmierne naprężenia i odkształcenia w zbrojeniu
Maksymalne dopuszczalne odkształcenie zbrojenia powinno być ograniczone, aby na powierzchni nasypu nie doszło do nierównomiernych odkształceń. Maksymalne ugięcie zbrojenia geosyntetycznego powinno być ograniczone do 300 mm, można je określić na podstawie poniższej formuły [1]:
gdzie:
y — ugięcie zbrojenia z geosyntetyków,
ε — odkształcenie zbrojenia.
Długotrwałe naprężenie zbrojenia (wywołane pełzaniem) powinno być ograniczone do minimum, dopuszcza się maksymalne odkształcenie pełzania wynoszące 2% w całym okresie użyteczności zbrojenia [1].
Osiadanie
Posadowienie nasypu na palach powinno być tak zaprojektowane, by nie dochodziło do nadmiernych osiadań. Wzajemny wpływ pali w grupie powoduje, że na skutek przenikania i nakładania się stref naprężeń oraz pól przemieszczeń odkształcenie podłoża gruntowego wokół grupy palowej jest znacznie większe niż pala pojedynczego. Prowadzi to do zwiększenia osiadania grupy pali w porównaniu z palem pojedynczym [2].
Ocena przemieszczeń pali jest trudna i skomplikowana. Tak jak w przypadku nośności można szacować osiadania pali pojedynczych i grupy pali. Do metod oceny przemieszczeń pali pojedynczych należą przede wszystkim [2]:
- metody oparte na zależnościach i korelacjach;
- wykorzystujące rozwiązania teorii sprężystości;
- bazujące na wynikach badań in situ z sondowań, badań presjometrem i dylatometrem;
- implementujące metody numeryczne (MES, MEB).
Obliczając osiadanie grupy pali, można opierać się na metodach [2]:
- empirycznych, gdzie osiadanie pojedynczego pala koryguje się współczynnikiem osiadania wyznaczonym z badań modelowych lub terenowych;
- fundamentu zastępczego – fundament palowy (grunt i pale) zastępuje się fundamentem bezpośrednim, przyjmując poziom jego posadowienia na głębokości 2/3 długości pali lub równy długości pali, jeżeli grunt poniżej jest bardzo odkształcalny;
- implementujące metody numeryczne, podobnie jak przy osiadaniu pala pojedynczego.
Podsumowanie
Stosowanie pod nasypami konstrukcji specjalnych w postaci pali ma długą historię. Aby zapewnić równomierne przekazanie obciążenia, uniemożliwić utratę nośności, nierównomierne osiadania korony skutkujące jej odkształceniami, stosowano wzmocnienie pod nasypem. Kiedyś używano żelbetowej płyty, teraz najczęściej geosyntetyków. Przedstawiony materiał nie wyczerpuje tematyki artykułu. W literaturze [1, 3, 4] czytelnik znajdzie szczegółowe instrukcje sprawdzania warunków nośności i użytkowalności dla geosyntetyku, a w pozycji piśmiennictwa [2], eurokodach i polskich normach wytyczne i wzory dla wyznaczania nośności czy osiadania fundamentu palowego.
Piśmiennictwo
- BS 8006-1:2010 Code of practice for strengthened/reinforced soils and other fills.
- Gwizdała K.: Fundamenty palowe. PWN, Warszawa 2011.
- Gangakhedkar R.: Geosynthetic reinforced pile supported embankments. University of Florida, 2004.
- Zhang C., Zhao M., Zhou S., Zeyu X.: A Theoretical Solution for Pile-Supported Embankment with a Conical Pile-Head. „Appl. Sci.”, 2019, 9, 2658.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...