Posadowienie nasypów komunikacyjnych na palach
Stateczność wewnętrzna nasypu
Zbrojenie powinno przeciwdziałać sile poziomej dążącej do „spływania” skarpy nasypu. Wypadkowa sił poziomych w nasypie może najwyżej wywoływać dopuszczalne boczne przemieszczenia pala, co eliminuje konieczność stosowania pali ukośnych. Pale należy zaprojektować tak, by były odporne na obciążenie boczne odpowiadające 10% Td pomnożonemu przez podłużny rozstaw pali [1] (rys. 7):
gdzie:
Td — wypadkowa sił poziomych,
Ka — współczynnik parcia czynnego.
ƒγ — częściowy współczynnik ciężaru gruntu,
ƒγ = 1,3 — stan graniczny nośności,
ƒγ = 1,0 — stan graniczny użytkowalności,
ƒq — częściowy współczynnik zewnętrznego obciążenia nasypu,
ƒq = 1,3 — stan graniczny nośności,
ƒq = 1,0 — stan graniczny użytkowalności.
Ogólna stateczność nasypu
Ogólna stateczność nasypu na palach może być analizowana konwencjonalnymi metodami (np. typową metodą minimalnego współczynnika stateczności na obrót po cylindrycznej powierzchni poślizgu), ale należy zmodyfikować metody, uwzględniając obecność pali i zbrojenia podstawy. Analiza może być przeprowadzona przy użyciu parametrów efektywnych, biorąc pod uwagę ciśnienie wody w porach, jednak analiza stateczności krótkoterminowej powinna zakładać warunki bez drenażu.
Aby zapewnić stateczność, musi być spełniona następująca zależność:
gdzie:
Mo — moment obracający,
Muγ — moment utrzymujący pochodzący od oporu na ścinanie gruntu,
Mup — moment utrzymujący uwzględniający wpływ pali,
Mur — moment utrzymujący uwzględniający wpływ zbrojenia.
Nadmierne naprężenia i odkształcenia w zbrojeniu
Maksymalne dopuszczalne odkształcenie zbrojenia powinno być ograniczone, aby na powierzchni nasypu nie doszło do nierównomiernych odkształceń. Maksymalne ugięcie zbrojenia geosyntetycznego powinno być ograniczone do 300 mm, można je określić na podstawie poniższej formuły [1]:
gdzie:
y — ugięcie zbrojenia z geosyntetyków,
ε — odkształcenie zbrojenia.
Długotrwałe naprężenie zbrojenia (wywołane pełzaniem) powinno być ograniczone do minimum, dopuszcza się maksymalne odkształcenie pełzania wynoszące 2% w całym okresie użyteczności zbrojenia [1].
Osiadanie
Posadowienie nasypu na palach powinno być tak zaprojektowane, by nie dochodziło do nadmiernych osiadań. Wzajemny wpływ pali w grupie powoduje, że na skutek przenikania i nakładania się stref naprężeń oraz pól przemieszczeń odkształcenie podłoża gruntowego wokół grupy palowej jest znacznie większe niż pala pojedynczego. Prowadzi to do zwiększenia osiadania grupy pali w porównaniu z palem pojedynczym [2].
Ocena przemieszczeń pali jest trudna i skomplikowana. Tak jak w przypadku nośności można szacować osiadania pali pojedynczych i grupy pali. Do metod oceny przemieszczeń pali pojedynczych należą przede wszystkim [2]:
- metody oparte na zależnościach i korelacjach;
- wykorzystujące rozwiązania teorii sprężystości;
- bazujące na wynikach badań in situ z sondowań, badań presjometrem i dylatometrem;
- implementujące metody numeryczne (MES, MEB).
Obliczając osiadanie grupy pali, można opierać się na metodach [2]:
- empirycznych, gdzie osiadanie pojedynczego pala koryguje się współczynnikiem osiadania wyznaczonym z badań modelowych lub terenowych;
- fundamentu zastępczego – fundament palowy (grunt i pale) zastępuje się fundamentem bezpośrednim, przyjmując poziom jego posadowienia na głębokości 2/3 długości pali lub równy długości pali, jeżeli grunt poniżej jest bardzo odkształcalny;
- implementujące metody numeryczne, podobnie jak przy osiadaniu pala pojedynczego.
Podsumowanie
Stosowanie pod nasypami konstrukcji specjalnych w postaci pali ma długą historię. Aby zapewnić równomierne przekazanie obciążenia, uniemożliwić utratę nośności, nierównomierne osiadania korony skutkujące jej odkształceniami, stosowano wzmocnienie pod nasypem. Kiedyś używano żelbetowej płyty, teraz najczęściej geosyntetyków. Przedstawiony materiał nie wyczerpuje tematyki artykułu. W literaturze [1, 3, 4] czytelnik znajdzie szczegółowe instrukcje sprawdzania warunków nośności i użytkowalności dla geosyntetyku, a w pozycji piśmiennictwa [2], eurokodach i polskich normach wytyczne i wzory dla wyznaczania nośności czy osiadania fundamentu palowego.
Piśmiennictwo
- BS 8006-1:2010 Code of practice for strengthened/reinforced soils and other fills.
- Gwizdała K.: Fundamenty palowe. PWN, Warszawa 2011.
- Gangakhedkar R.: Geosynthetic reinforced pile supported embankments. University of Florida, 2004.
- Zhang C., Zhao M., Zhou S., Zeyu X.: A Theoretical Solution for Pile-Supported Embankment with a Conical Pile-Head. „Appl. Sci.”, 2019, 9, 2658.
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Gdyby mogła Pani wymienić, to jakie wartości są dla Pani najważniejsze przy kierowaniu tą instytucją? Małgorzata Ostrowska: Przede wszystkim liczą się te wartości, które mają realny wpływ na skuteczność działań i jakość infrastruktury. Podstawą jest odpowiedzialność – zarządzanie środkami publicznymi w sposób przemyślany, zgodny z prawem i zawsz...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...