Reklama

Podpisane w 2024 umowy to blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł

Od początku 2024 r. podpisano 25 umów, zdecydowanie więcej niż w całym 2023 r., a ich liczba jeszcze wzrośnie. Podpisane w tym roku umowy na realizacje to blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł. W 2023 r. na inwestycje GDDKiA wydała ok. 17 mld zł, a prognoza na ten rok to ok. 20 mld zł. W realizacji jet ponad 1,6 tys. km nowych dróg.

MAU_3_24_Michal_Stawowiak_SPRZET_DO_WBUDOWANIA_MIESZANEK_MINERALNO-ASFALTOWYCH_iStock-1574024202
Fot. iStock

Umowy już podpisane i te planowane do podpisania zapewnią w najbliższych latach wydatkowanie na inwestycje na poziomie ok. 20 mld zł rocznie. Utrzymanie takiego poziomu planuje się utrzymać co najmniej do 2030 r.

Kolejne inwestycje

GDDKiA przypomina, że w trakcie przetargu jest obecnie 21 zadań na odcinki dróg o łącznej długości ok. 183 km. Wśród realizowanych obecnie 122 zadań jest blisko 103 km autostrad i ponad 1210 km dróg ekspresowych. Ale to nie koniec. Będą kolejne przetargi, jednak te mogą być następstwem ukończenia prac przygotowawczych. Obecnie na tym etapie jest ponad 3 tys. dróg, z czego blisko połowa to drogi ekspresowe.

Wybór trybów budowy

W niektórych przypadkach, tak jak chociażby dla rozbudowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą czy też budowy północnego wylotu ze stolicy drogą ekspresową S7, zdecydowano się na budowę w trybie tradycyjnym. Projektanci już pracują nad dokumentacją dla A2 i GDDKiA jest coraz bliżej rozstrzygnięcia przetargu na S7. Dla obu tych zadań, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ogłoszone zostaną przetargi na budowę. W ten sposób będą też realizowane ostatnie trzy odcinki autostrady A2 na wschód od Białej Podlaskiej. Dla dwóch z nich Wojewoda Lubelski finiszuje z postępowaniem związanym z wydaniem decyzji ZRID. 

Na bieżąco prowadzone są rozmowy z branżą i jednym z jej obecnych postulatów jest zwiększenie liczby inwestycji prowadzonych właśnie w trybie tradycyjnym, Buduj. Nadal priorytet będzie miała formuła Projektuj i buduj, ale systematycznie GDDKiA będzie zwiększać udział przetargów Buduj. Według analiz GDDKiA nagłe i całościowe przejście na model Buduj rozreguluje ogłaszanie nowych przetargów na ok. 2 lata.

źródło i rys. GDDKiA
fot. iStock

Przeczytaj również: S17 z dofinansowaniem w ramach CEF – Łącząc Europę

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.