Podpisane w 2024 umowy to blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł

Od początku 2024 r. podpisano 25 umów, zdecydowanie więcej niż w całym 2023 r., a ich liczba jeszcze wzrośnie. Podpisane w tym roku umowy na realizacje to blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 mld zł. W 2023 r. na inwestycje GDDKiA wydała ok. 17 mld zł, a prognoza na ten rok to ok. 20 mld zł. W realizacji jet ponad 1,6 tys. km nowych dróg.

MAU_3_24_Michal_Stawowiak_SPRZET_DO_WBUDOWANIA_MIESZANEK_MINERALNO-ASFALTOWYCH_iStock-1574024202
Fot. iStock

Umowy już podpisane i te planowane do podpisania zapewnią w najbliższych latach wydatkowanie na inwestycje na poziomie ok. 20 mld zł rocznie. Utrzymanie takiego poziomu planuje się utrzymać co najmniej do 2030 r.

Kolejne inwestycje

GDDKiA przypomina, że w trakcie przetargu jest obecnie 21 zadań na odcinki dróg o łącznej długości ok. 183 km. Wśród realizowanych obecnie 122 zadań jest blisko 103 km autostrad i ponad 1210 km dróg ekspresowych. Ale to nie koniec. Będą kolejne przetargi, jednak te mogą być następstwem ukończenia prac przygotowawczych. Obecnie na tym etapie jest ponad 3 tys. dróg, z czego blisko połowa to drogi ekspresowe.

Wybór trybów budowy

W niektórych przypadkach, tak jak chociażby dla rozbudowy autostrady A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą czy też budowy północnego wylotu ze stolicy drogą ekspresową S7, zdecydowano się na budowę w trybie tradycyjnym. Projektanci już pracują nad dokumentacją dla A2 i GDDKiA jest coraz bliżej rozstrzygnięcia przetargu na S7. Dla obu tych zadań, po uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), ogłoszone zostaną przetargi na budowę. W ten sposób będą też realizowane ostatnie trzy odcinki autostrady A2 na wschód od Białej Podlaskiej. Dla dwóch z nich Wojewoda Lubelski finiszuje z postępowaniem związanym z wydaniem decyzji ZRID. 

Na bieżąco prowadzone są rozmowy z branżą i jednym z jej obecnych postulatów jest zwiększenie liczby inwestycji prowadzonych właśnie w trybie tradycyjnym, Buduj. Nadal priorytet będzie miała formuła Projektuj i buduj, ale systematycznie GDDKiA będzie zwiększać udział przetargów Buduj. Według analiz GDDKiA nagłe i całościowe przejście na model Buduj rozreguluje ogłaszanie nowych przetargów na ok. 2 lata.

źródło i rys. GDDKiA
fot. iStock

Przeczytaj również: S17 z dofinansowaniem w ramach CEF – Łącząc Europę

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.