Piotr Litwa nowym Prezesem Wyższego Urzędu Górniczego
Jak podaje Wyższy Urząd Górniczy, 5 czerwca 2024 r. Prezes Rady Ministrów powołał na stanowisko Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego Piotra Litwę.
Piotr Litwa urodził się 29 marca 1964 r. w Katowicach. W roku 1988 ukończył studia na Wydziale Górniczym Politechniki Śląskiej w Gliwicach na kierunku górnictwo i geologia, w specjalności technika eksploatacji złóż. W 1997 r. ukończył dwuletnie studia podyplomowe z zakresu problemów prawnych górnictwa na Uniwersytecie Śląskim, a w roku 2000 obronił pracę doktorską na Wydziale Górniczym Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, specjalizując się w tematyce geomechaniki górniczej.
Od 1988 roku pracował w Przedsiębiorstwie Robót Górniczych w Katowicach, jako osoba dozoru ruchu. W 1992 r. został zatrudniony w Okręgowym Urzędzie Górniczym w Katowicach na stanowisku starszego inspektora i następnie nadinspektora. W 1995 r. przeszedł do Wyższego Urzędu Górniczego na stanowisko głównego specjalisty, a następnie wicedyrektora departamentu. W 2000 r. został dyrektorem Okręgowego Urzędu Górniczego w Bytomiu, a następnie takie samo stanowisko zajmował w Okręgowym Urzędzie Górniczym w Gliwicach. Od 14 stycznia 2005 r. był wiceprezesem Wyższego Urzędu Górniczego, a 1 listopada 2008 r. został jego prezesem. Stanowisko to zajmował do 10 marca 2014 r.
W czasie gdy pełnił funkcję Prezesa WUG aktywnie uczestniczył w pracach związanych z opracowaniem nowej ustawy Prawo geologiczne i górnicze (Pgg), w tym w pracach podkomisji sejmowej. Zainicjował wprowadzenie szeregu przepisów w części dotyczącej zadań i kompetencji organów nadzoru górniczego, co poprawiło skuteczność pracy urzędów górniczych po uchwaleniu Pgg w 2011 roku. Brał również udział w pracach mających na celu przygotowanie przepisów wykonawczych do ww. ustawy w zakresie dotyczącym ruchu zakładu górniczego i ratownictwa górniczego.
W latach 2010-2013 był przewodniczącym komitetu sterującego strategicznego projektu badawczego pt. „Poprawa bezpieczeństwa pracy w kopalniach”, przy Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W jego ramach realizowano zadania badawcze z zakresu tematyki związanej z zagrożeniami naturalnymi w podziemnych zakładach górniczych, w tym w szczególności z zakresu monitorowania i zwalczania zagrożenia pożarowego, metanowego i klimatycznego oraz zadania dotyczące ratownictwa górniczego. Projekt ten został zainicjowany po przeanalizowaniu przez Prezesa WUG wniosków komisji powypadkowych z lat 2000-2009, a realizacja zadań badawczych miała na celu m.in. wprowadzenie nowych regulacji w przepisach wykonawczych Pgg.
Ważną inicjatywą podjętą w czasie pełnienia funkcji Prezesa WUG było doposażenie urzędów górniczych w specjalistyczny sprzęt pomiarowy – przenośny i stacjonarny – który do tej pory jest wykorzystywany w trakcie czynności kontrolnych prowadzonych przez urzędy górnicze. Wcześniej nie dysponowały one takim przyrządami, przez co były zależne od kontrolowanych podmiotów, co groziło nieobiektywnością wyników przyprowadzanych kontroli.
Istotne znaczenie miała też szeroko rozumiana działalność promocyjna i wdrażanie dobrych praktyk w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Dzięki rozpoczętej wówczas współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia do dziś są pozyskiwane dodatkowe środki na działalność prewencyjną. Wykorzystywane są m.in. na opracowywanie i rozpowszechnianie broszur i ulotek o tematyce prewencyjnej oraz tworzenie scenariuszy filmów i animacji na podstawie ustaleń powypadkowych.
Ważne wydarzenie miało też miejsce w 2011 roku, kiedy to Prezes WUG zainicjował powstanie tzw. telefonu zaufania, dziś nazywanego telefonem interwencyjnym, za pośrednictwem którego przekazywane są informacje o zagrożeniach dotyczących bezpieczeństwa i środowiska w zakładach górniczych. Z kolei w obszarze dotyczącym negatywnego oddziaływania górnictwa na środowisko zlecił uruchomienie prac, których celem była inwentaryzacja na terenie całej Polski wyrobisk górniczych, mających połączenie z powierzchnią i przez to stanowiących potencjalne zagrożenie powstawania zapadlisk. Również i to zadanie było finansowane ze skutecznie pozyskiwanych środków zewnętrznych.
12 marca 2014 r. objął urząd wojewody śląskiego. Funkcję tę pełnił do 8 grudnia 2015 r.
Od wielu lat angażuje się w działalność naukową i dydaktyczną. W latach 2005-2009 był prezesem Koła Wydziałowego Stowarzyszenia Wychowanków Politechniki Śląskiej. Prowadził zajęcia ze studentami wyższych uczelni oraz studiów podyplomowych w Głównym Instytucie Górnictwa – Państwowym Instytucie Badawczym w Katowicach, Politechnice Śląskiej w Gliwicach oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. W czerwcu 2018 r. został prorektorem ds. szkoleniowych w Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach, a w 2019 r. pełnił funkcję rektora tej uczelni.
Od 9 grudnia 2019 roku pracował, jako główny specjalista badawczo-techniczny w Zakładzie Technologii Eksploatacji, Tąpań i Oceny Ryzyka, w GIG-PIB w Katowicach. 5 czerwca 2024 r. objął stanowisko Prezesa Wyższego Urzędu Górniczego, na które został powołany przez Prezesa Rady Ministrów.
Jest autorem wielu publikacji naukowych z zakresu tematyki bezpieczeństwa w górnictwie. Wielokrotnie był powoływany w skład różnych komisji Prezesa WUG, których zadaniem było ustalanie okoliczności i przyczyn niebezpiecznym zdarzeń oraz wypadków zbiorowych w zakładach górniczych, np. w związku z wybuchem metanu i pyłu węglowego w KWK Halemba w Rudzie Śląskiej w dniu 21 listopada 2006 r., czy tąpnięciem w KWK Borynia-Zofiówka Ruch Zofiówka w Jastrzębiu-Zdroju, do którego doszło 23 kwietnia 2022 r.
Uczestniczy w pracach Komisji Górniczej Oddziału PAN w Katowicach oraz Komisji Ochrony Terenów Górniczych Oddziału PAN w Katowicach.
źródło i fot. Wyższy Urząd Górniczy
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Powłoki ochronne na mostach betonowych, cz. I
Artykuł omawia zastosowanie powłok ochronnych na beton, szczególnie w kontekście mostów. W pierwszej części przedstawiono przegląd literatury na temat różnych rodzajów powłok i ich zastosowań, zwłaszcza nowoczesnych materiałów z nanotechnologią, które mogą poprawić trwałość betonu. Artykuł składa się z dwóch części. Pierwsza część zawiera zwięzły przegląd literatury naukowej na temat klasyfikacji i zastosowań powłok ochronnych na betonie, a także badań laboratoryjnych nad tworzeniem nowych ma...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...