Reklama

OpenRoads™ Designer Projektowanie dróg w BIM. Część 3 – przestrzenny model drogi

Trzecia część cyklu materiałów opisujących, jak realizować projekty drogowe od numerycznego modelu istniejącego terenu do dokumentacji projektowej w programie OpenRoads™ Designer firmy Bentley. Seria poświęcona jest praktycznym narzędziom i procesom, które pomogą w pełni wykorzystać możliwości oprogramowania. Cykl powstał na podstawie książki pt. OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM autorstwa Krzysztofa Jędrycha, Michała Latały, Jana Poślady oraz Tadeusza Zielińskiego wydanej przez Multiconsult Polska. W artykułach wykorzystano fragmenty książki.

Materiał przedstawia zasadniczą kwestie, czyli korytarz drogowy z podstawowymi ustawieniami, takimi jak poszerzenie na łuku oraz przypisanie niwelety rowów. Temat jest na tyle rozległy, że przechyłki poprzeczne dostaną swoją szansę dopiero w kolejnej, czwartej części.

Uporządkujmy sytuację:

  • wcześniej:
    • zostały zaprojektowane trasa i niweleta drogi oraz niwelety rowów (rys. 1),
    • zdefiniowano stosowany przekrój normalny (rys. 2),
  • należy:
    • utworzyć korytarz drogi,
    • przypisać przekrój normalny do przestrzennej osi drogi – przyjęto, że na całej długości drogi występuje ten sam przekrój,
    • wprowadzić poszerzenia na łukach,
    • przypisać niwelety rowów,
    • utworzyć i przypisać przechyłkę na łuku i rampy (zostanie to opisane w części 4).
Rys. 1. Trasa (a) i niweleta

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Reklama

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.