OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM, cz. I – Zaczynamy od numerycznego modelu terenu istniejącego
- Format pliku (ang. File Format):
- Zakres odczytywania pliku (ang. File Reading Positions): Pierwszy wiersz do zaimportowania (ang. First Line to import), Ostatni wiersz do zaimportowania (ang. Last line to import): EOF (ang. End Of File) – koniec pliku (Początkowy i końcowy wiersz można też wskazać w oknie podglądu pliku przez (P) > … na właściwym wierszu); okno podglądu dynamicznie się uaktualnia,
- Miejsca dziesiętne (ang. Decimals): Separator dziesiętny (ang. Decimal separator) ustawić jako Kropka (.) (ang. Point(.)),
- przez [Dalej >] (ang. [Next >]) lub klikając w lewym menu [Kolumny] (ang. [Columns]) przejść do następnego kroku,
- Kolumny (ang. Columns):
- w sekcji Opcje (ang. Options) należy zaznaczyć:
- Separatory rozdzielające (ang. Delimited Separators) (wartość domyślna),
- Typ obiektu (ang. Feature Type) – Punkt (ang. Spot),
- Definicja obiektu (ang. Feature Definition) – wybieramy np.: Terrain∖Istn_Rzedne, o w sekcji Znaki rozdzielające kolumny (ang. Column Delimiters) należy zaznaczyć Średnik (ang. Semicolon),
- w oknie podglądu, w którym wyświetla się podział na kolumny według wcześniejszych ustawień, należy zdefiniować zawartość poszczególnych kolumn wybierając w nagłówku (przez (P)) odpowiednią nazwę z listy: pierwsza i druga kolumna – Pomiń (ang. Skip), trzecia – Współrzędna północna (ang. Northing), czwarta – Współrzędna wschodnia (ang. Easting) i piąta – Rzędna (ang. Elevation) (rys. 9),
- przez [Dalej >] (ang. [Next >]) lub klikając w lewym menu [Filtry] (ang. [Filters]) przejść do następnego kroku,
- Filtry (ang. Filters) – ustawienie filtrów (rys. 9), według których program podzieli wiersze zawarte w pliku tekstowym na odpowiednie typy obiektów:
- domyślnie znajduje się jeden filtr dla głównych elementów, który ustawiliśmy w poprzednim kroku, czyli mamy filtr: Uwzględnij, Ograniczony, Wiersze zawierające tekst (ang. Include, Delimited, Lines String With Text),
- aby skonfigurować drugi filtr należy kliknąć [Dodaj] (ang. [Add]); w oknie pojawi się kolejny wiersz (kolejny filtr), dla którego trzeba zdefiniować następujące opcje (w kolejnych kolumnach):
- Uwzględnij (ang. Include) – zmieniamy na Wyklucz (ang. Exclude), ponieważ nie chcemy, aby program uwzględniał robocze punkty,
- Kolumna (ang. Column) – wartość Ograniczony (ang. Delimited) (separatorami); w sekcji Znaki rozdzielające kolumny (ang. Column Delimiters) należy zaznaczyć Średnik (ang. Semicolon),
- Filtr (ang. Filter) – trzeba określić rodzaj filtra, na podstawie którego program będzie segregował wiersze, w tym przypadku Wiersze zawierające tekst (ang. Lines including text),
- Szczegóły filtra (ang. Filter Details) – należy wpisać warunek do wyżej wymienionego filtra, czyli ROBOCZY (chcemy pominąć punkty robocze, czyli wiersze zawierające ten tekst),
- Typ obiektu (ang. Feature Type) – określenie typu obiektu, który będzie importowany przez dany filtr; jeżeli wykluczamy wskazane wiesze, ustawienie tego pola jest nieistotne,
- Definicja obiektu (ang. Feature Definition) – podobnie jak wyżej, ustawienie tego pola jest nieistotne (pomijamy te obiekty),
- Opcje (ang. Options) – możliwość zdefiniowania układu współrzędnych geograficznych – pomijamy.
Aby zapisać plik ustawień importu, należy kliknąć [Koniec] (ang. Finish), wpisać nazwę pliku ustawienia_txt.xml i zapisać na dysku lub pominąć ten krok. Plik ten domyślnie ustawi się w opcjach okna Utwórz model terenu z pliku ASCII (ang. Create Terrain Model From ASCII File) jako plik ustawień kreatora.
Michał Latała
Senior BIM Manager
Centralny Port Komunikacyjny
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Na co warto zwracać uwagę podczas oceny podłoża gruntowego? Jednym z czynników mających wpływ na określenie warunków złożonych jest występowanie w podłożu nasypów niekontrolowanych (zapis wg [5]). Zgodnie z PN-EN ISO 14688-1:2018 [3] jest to nasyp z gruntów antropogenicznych lub materiałów skalnych ułożony bez kontroli inżynierskiej. Jego przeciwieństwem jest nasyp budowlany, który podlega kontroli inżynierskiej. Wcześniej, wg normy PN-B-02480:1986 [2], obowiązywał podział na: nasypy budowlan...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...