OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM, cz. I – Zaczynamy od numerycznego modelu terenu istniejącego
- Format pliku (ang. File Format):
- Zakres odczytywania pliku (ang. File Reading Positions): Pierwszy wiersz do zaimportowania (ang. First Line to import), Ostatni wiersz do zaimportowania (ang. Last line to import): EOF (ang. End Of File) – koniec pliku (Początkowy i końcowy wiersz można też wskazać w oknie podglądu pliku przez (P) > … na właściwym wierszu); okno podglądu dynamicznie się uaktualnia,
- Miejsca dziesiętne (ang. Decimals): Separator dziesiętny (ang. Decimal separator) ustawić jako Kropka (.) (ang. Point(.)),
- przez [Dalej >] (ang. [Next >]) lub klikając w lewym menu [Kolumny] (ang. [Columns]) przejść do następnego kroku,
- Kolumny (ang. Columns):
- w sekcji Opcje (ang. Options) należy zaznaczyć:
- Separatory rozdzielające (ang. Delimited Separators) (wartość domyślna),
- Typ obiektu (ang. Feature Type) – Punkt (ang. Spot),
- Definicja obiektu (ang. Feature Definition) – wybieramy np.: Terrain∖Istn_Rzedne, o w sekcji Znaki rozdzielające kolumny (ang. Column Delimiters) należy zaznaczyć Średnik (ang. Semicolon),
- w oknie podglądu, w którym wyświetla się podział na kolumny według wcześniejszych ustawień, należy zdefiniować zawartość poszczególnych kolumn wybierając w nagłówku (przez (P)) odpowiednią nazwę z listy: pierwsza i druga kolumna – Pomiń (ang. Skip), trzecia – Współrzędna północna (ang. Northing), czwarta – Współrzędna wschodnia (ang. Easting) i piąta – Rzędna (ang. Elevation) (rys. 9),
- przez [Dalej >] (ang. [Next >]) lub klikając w lewym menu [Filtry] (ang. [Filters]) przejść do następnego kroku,
- Filtry (ang. Filters) – ustawienie filtrów (rys. 9), według których program podzieli wiersze zawarte w pliku tekstowym na odpowiednie typy obiektów:
- domyślnie znajduje się jeden filtr dla głównych elementów, który ustawiliśmy w poprzednim kroku, czyli mamy filtr: Uwzględnij, Ograniczony, Wiersze zawierające tekst (ang. Include, Delimited, Lines String With Text),
- aby skonfigurować drugi filtr należy kliknąć [Dodaj] (ang. [Add]); w oknie pojawi się kolejny wiersz (kolejny filtr), dla którego trzeba zdefiniować następujące opcje (w kolejnych kolumnach):
- Uwzględnij (ang. Include) – zmieniamy na Wyklucz (ang. Exclude), ponieważ nie chcemy, aby program uwzględniał robocze punkty,
- Kolumna (ang. Column) – wartość Ograniczony (ang. Delimited) (separatorami); w sekcji Znaki rozdzielające kolumny (ang. Column Delimiters) należy zaznaczyć Średnik (ang. Semicolon),
- Filtr (ang. Filter) – trzeba określić rodzaj filtra, na podstawie którego program będzie segregował wiersze, w tym przypadku Wiersze zawierające tekst (ang. Lines including text),
- Szczegóły filtra (ang. Filter Details) – należy wpisać warunek do wyżej wymienionego filtra, czyli ROBOCZY (chcemy pominąć punkty robocze, czyli wiersze zawierające ten tekst),
- Typ obiektu (ang. Feature Type) – określenie typu obiektu, który będzie importowany przez dany filtr; jeżeli wykluczamy wskazane wiesze, ustawienie tego pola jest nieistotne,
- Definicja obiektu (ang. Feature Definition) – podobnie jak wyżej, ustawienie tego pola jest nieistotne (pomijamy te obiekty),
- Opcje (ang. Options) – możliwość zdefiniowania układu współrzędnych geograficznych – pomijamy.
Aby zapisać plik ustawień importu, należy kliknąć [Koniec] (ang. Finish), wpisać nazwę pliku ustawienia_txt.xml i zapisać na dysku lub pominąć ten krok. Plik ten domyślnie ustawi się w opcjach okna Utwórz model terenu z pliku ASCII (ang. Create Terrain Model From ASCII File) jako plik ustawień kreatora.
Michał Latała
Senior BIM Manager
Centralny Port Komunikacyjny
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dlaczego utworzono Zespół ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych? Arkadiusz Madaj: Problemy prawne związane z utrzymaniem zabytkowych obiektów mostowych, a przede wszystkim z ich remontem i ewentualną przebudową, były i są sygnalizowane przez środowisko już od dawna. Szczególne problemy zaczęły się pojawiać wtedy, kiedy przebudowa trasy komunikacyjn...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”