OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM, cz. I – Zaczynamy od numerycznego modelu terenu istniejącego
Aby umożliwić tworzenie lub edycję filtrów graficznych lub grup filtrów, należy wybrać Teren > Różne > Menadżer filtrów graficznych (ang. Terrain > Miscellaneous > Graphical Filter Manager) (rys. 1).
W celu zdefiniowania nowego filtru graficznego w oknie dialogowym Menedżer filtrów terenu (ang. Terrain Filter Manager) należy:
- ustawić kursor na Filtry (ang. Filters) i (P) > Utwórz filtr (ang. Create Filter), a następnie:
- nadać nazwę ((L) na nazwie zaproponowanej przez program) np. Linie nieciągłości, ew. wprowadzić Opis (ang. Description) np. Linie nieciągłości z mapy,
- w polu Typ obiektu (ang. Feature Type) wybrać (w tym przypadku) Linie nieciągłości (ang. Break Lines),
- pozostawić wyłączone pole Powiąż z obiektami terenu (ang. Link to Terrain Features) (nie chcemy, by zmiana wprowadzona w pliku mapa3D.dgn powodowała automatyczną korektę NMT, bo znacznie spowalnia to działanie programu),
- wybrać [Edytuj filtr] (ang. [Edit Filter]) (rys. 2) i dalej:
- w oknie dialogowym wybrać z menu po lewej stronie Warstwy (ang. Levels),
- z sekcji Warstwy (ang. Levels) wybrać, przytrzymując , interesujące nas nazwy: krawedz_drogi, os_drogi,
- kliknąć [Dodaj →] (ang. [Add →]), aby nazwy pojawiły się na liście Wybrane warstwy (ang. Selected Levels); warstwy można też wybierać przez (L,L),
- w celu sprawdzenia, jak zachowuje się filtr, należy użyć klawiszy podglądu u dołu okna,
- kliknąć [Koniec] (ang. Finish),
- dodać filtr graficzny Punkty, w ten sam sposób co Linie nieciągłości, lecz odpowiednio dodając warstwy zawierające punkty: punkty_rozproszone, punkty_dodatkowe.
Aby utworzyć Grupę filtrów (ang. Filter Group), trzeba ustawić kursor na Grupy filtrów (ang. Filter Groups) i wybrać Utwórz grupę filtrów (ang. Create Filter Group), a następnie nadać nazwę, np. NMT z grafiki, ew. wprowadzić Opis (ang. Description), później w polu Wybierz filtry (ang. Select Filters) rozwinąć listę i wybrać utworzone przed chwilą filtry (rys. 1). Grupa ta zostanie użyta w drugiej części zadania do utworzenia NMT z mapy 3D.
Aby utworzyć NMT według filtru graficznego, należy wybrać Teren > Utwórz > Z filtru graficznego (ang. Terrain > Create > From Graphical Filter) i w podręcznym oknie wprowadzania danych obok kursora (rys. 3) lub klasycznym oknie dialogowym zdefiniować parametry funkcji:
- dołącz do terenu (ang. Append To Terrain) – nieaktywne (tworzymy nowy NMT),
- grupa filtrów graficznych (ang. Graphical Filter Group) – w oknie dialogowym wybrać NMT z grafiki,
- ew. kliknąć [Podgląd] (ang. Preview) – program podświetli wszystkie elementy graficzne, które zostaną uwzględnione przy tworzeniu NMT,
- ignoruj powiązania obiektów (ang. Ignore Feature Linking) – włączone (nie chcemy, by zmiana wprowadzona w pliku mapa3D.dgn powodowała automatyczną korektę NMT, bo znacznie spowalnia to działanie programu),
- metoda krawędzi (ang. Edge Method) – np.: Usuń taśmy (ang. Remove Slivers),
- definicja obiektu (ang. Feature Definitions) – np.: Brak definicji obiektu (ang. No Future Definition),
- nazwa (ang. Name) – Teren z mapy,
- potwierdzić w oknie widokowym przez (L).
NMT uzyskany z elementów graficznych mapy numerycznej jest pokazany na rys. 4.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...