Reklama

OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM, cz. I – Zaczynamy od numerycznego modelu terenu istniejącego

Niniejszy tekst otwiera cykl materiałów opisujących, jak realizować projekty drogowe od numerycznego modelu terenu istniejącego do dokumentacji projektowej, a wszystko w OpenRoads™ Designer firmy Bentley. Seria będzie poświęcona praktycznym narzędziom i procesom, które pomogą Ci w pełni wykorzystać możliwości oprogramowania. Cykl powstał na podstawie książki pt. OpenRoads™ Designer. Projektowanie dróg w BIM, autorstwa Krzysztofa Jędrycha, Michała Latały, Jana Poślady oraz Tadeusza Zielińskiego. W niniejszym artykule wykorzystano fragmenty książki.

Przy projektowaniu dróg należy zacząć od terenu istniejącego, czyli w skrócie od mapy. Natomiast jeżeli przy projektowaniu chcemy także modelować, to musimy mieć numeryczny model terenu (NMT) istniejącego. Taki teren możemy uzyskać na kilka sposobów. W zależności od dostępnych danych są różne sposoby utworzenia NMT w OpenRoads™ Designer, np. z mapy wektorowej 3D, chmury punktów lub po prostu pliku tekstowego z współrzędnymi i rzędnymi. NMT powinien składać się nie tylko z punktów, ale również z linii nieciągłości (ang. Break Lines) lub innych obiektów charakterystycznych, chyba że mamy do czynienia z chmurą punktów, wtedy dokładność terenu osiągamy dzięki dużej liczbie punktów. Dopiero mając NMT, możemy zacząć modelować drogę, gdzie skarpy będą mogły dochodzić do odwzorowania terenu w 3D.

Numeryczny model terenu istniejącego na podstawie mapy wektorowej 3D

Zadanie trzeba podzielić na następujące etapy:

  1. dowiązanie (jako pliku odniesienia) trójwymiarowej mapy cyfrowej np. mapa3D.dgn, poprzez Polecenie Podstawowe > Podstawowe > Narzędzia dołączania > Odniesienia (ang. Home > Primary > Attach Tools > References),
  2. przygotowanie filtrów oraz grupy filtrów graficznych do utworzenia modelu z elementów typu: linie nieciągłości i punkty, z uwzględnieniem nazw warstw, na których się znajdują,
  3. utworzenie, z wykorzystaniem tych filtrów, NMT z dowiązanej trójwymiarowej mapy wektorowej.

Wywiady

Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?

Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.