Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Podsumowanie
- Należy pozytywnie ocenić Rozdział 6. Fundamenty Palowe w prEN 1997-3:2020. Bardzo potrzebna jest część główna, porządkowa, systematyzująca problematykę fundamentów palowych.
- Przedstawiono w nim zagadnienia klasyczne, które od wielu lat znajdują się w różnych normach krajowych. Zawarto również zagadnienia znane już od kilku lat w praktyce projektowej i wykonawstwie.
- Uwzględniono formalnie stosowanie metod numerycznych w rozwiązaniach fundamentów palowych z zastosowaniem zawansowanych modeli gruntu i krzywoliniowych charakterystyk sztywności podłoża gruntowego.
- Znacznie niżej należy ocenić Załącznik C, który jest określony jako informacyjny. Proponowane metody są w większości zachowawcze i wprowadzone do praktyki dość dawno. Proponowane wartości liczbowe w wielu przypadkach są co najmniej dyskusyjne, patrz tabele w całym Załączniku C. Trudno doszukać się wiarygodnego ich potwierdzenia z wykorzystaniem wyników w badaniach terenowych i oceny statystycznej.
- Należy podkreślić, że proponowane metody, zarówno te klasyczne, jak i nowsze, są znane oraz stosowane w Polsce. Już wielokrotnie podkreślałem, że powinniśmy stosować, przede wszystkim, krajowe metody obliczeń, sprawdzone w naszych warunkach geologicznych i hydrogeologicznych odniesione do parametrów geotechnicznych.
- W odniesieniu do konkretnych obliczeń inżynierskich i stosowanych technologii zalecam krajowe wyniki badań zawarte w bogatej literaturze. Przywołuję tylko niektóre pozycje, które mogą stanowić bazę do dalszych poszukiwań. Do wprowadzenia nowej normy jest jeszcze trochę czasu zatem jest możliwość prezentacji najnowszych wyników badań.
Piśmiennictwo
- Blockus M.: Analiza pracy pali w podłożu gruntowym na podstawie badań dynamicznych. Praca doktorska, 2008, Politechnika Gdańska.
- Bogusz W.: Zmiany w Eurokodzie 7 – Projektowanie Geotechniczne, część 1: Zasady Ogólne. WPPK 2022, s. 1-26.
- Dyka I.: Analiza i metoda obliczeń osiadania grupy pali. Praca doktorska, Politechnika Gdańska, 2001, s. 206.
- Gwizdała K.: Analiza osiadań pali przy wykorzystaniu funkcji transformacyjnych. „Zeszyty Naukowe Politechniki Gdańskiej”, 532/1996, Budownictwo Wodne XLI, Gdańsk, s. 190.
- Gwizdała K.: Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia. Tom 1, Warszawa 2011, s. 297.
- Gwizdała K.: Fundamenty palowe. Badania i zastosowania. Tom 2, Warszawa 2013, s. 199.
- Gwizdała K., Dyka I.: Estimation of settlements of piles in group. Proceedings of the 9th Conference on Piling and Deep Foundations, Nice, 3/4/5 June 2002, s. 257-262.
- Gwizdała K.: Eurokod 7 część 3: fundamenty palowe. XXXVI Ogólnopolskie Warsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji, Wisła 28.06-1.07.2022 r.
- Gwizdała K.: Wzmacnianie i naprawa fundamentów głębokich. XXXVI Ogólnopolskiewarsztaty Pracy Projektanta Konstrukcji, Wisła 28.06-1.07.2022 r.
- Gwizdała K., Kęsik P.: Pile group settlement, methods, examples of calculations referred to measurement results carried out in field tests. Proc. of XVI European Conference on Soil Mechanics and Geotechnical Engineering, Edinburgh 2015, Vol. 3, s. 1091-1096.
- Gwizdała K., Kęsik P.: Osiadanie grupy pali w odniesieniu do współczesnych metod obliczeniowych. Konferencja naukowa KILiW PAN i PZITB Krynica 2015, s. 227-234.
- Gwizdała K., Krasiński A.: Fundamenty palowe, obliczenia z zastosowaniem zasad Eurokodu 7 i doświadczeń krajowych. „Acta Sci Pol Architectura” 15 (2)/2016, s. 3-22.
- Gwizdała K., Stęczniewski M.: Obliczanie nośności i osiadań pali Vibro na podstawie sondowania sondą statyczną. „Inżynieria i Budownictwo”, 6/2004.
- Gwizdała K., Stęczniewski M.: Obliczanie nośności i osiadań pali wierconych wielkośrednicowych na podstawie sondowania sondą statyczną. „Inżynieria i Budownictwo”, 6/2006, s. 331-333.
- Gwizdała K., Stęczniewski M.: Determination of the bearing capacity of pile foundations based on CPT test results. „Studia Geotechnica et Mechanica”, Vol. 29 (1-2)/2007, s. 55-67.
- Gwizdała K., Więcławski P.: Nośność graniczna oraz interpretacje metod bezpośrednich dla pali przemieszczeniowych. Konferencja naukowa KILiW PAN i PZITB, Krynica 2015, s. 237-244.
- Gwizdała K.: Zmiany w Eurokodzie 7 – Projektowanie geotechniczne. Część 3: Konstrukcje geotechniczne – fundamenty palowe. WPPK 2022, s. 81-88.
- Gwizdała K.: Wzmocnienie i naprawa fundamentów głębokich. WPPK 2022, s. 89-114.
- Kosecki M.: Statyka ustrojów palowych. Zasady obliczania metodą uogólnioną i fundamentów płytowo-palowych metodą podłoża dwuparametrowego. PZITB Oddział Szczecin, 2006, s. 166.
- Krasiński A.: Pale przemieszczeniowe wkręcane. Współpraca z niespoistym podłożem gruntowym. „Monografie”, 134/2013, Gdańsk, s. 250.
- Krasiński A.: Zasady projektowania pali przemieszczeniowych wkręcanych w gruntach niespoistych. „Inżynieria Morska i Geotechnika”, 4/2013, s. 278-286.
- Krasiński A.: Propozycja alternatywnego podejścia do obliczania i projektowania fundamentów palowych. „Inżynieria Morska i Geotechnika”, 5/2015, s. 703-709.
- Sobala D.: Projektowanie pali według Eurokodu 7 − metody i przykłady praktycznego wykorzystania. Materiały Seminarium „Podłoże i Fundamenty Budowli Drogowych”, Autostrada Polska 2012, Kielce, s. 81-92.
- Sobala D.: Sposoby określania nośności geotechnicznej pali wciskanych − procedury i przykłady obliczeniowe według Eurokodu 7. „Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture”, t. XXXI, z. 61 (1/14)/2014, s. 287-310.
- Praca zbiorowa, Tarnawski M.:. Badanie podłoża budowli. Warszawa 2020.
- Tejchman A., Gwizdała K., Świniański J., Krasiński A., Dyka I.: Nośność i osiadanie fundamentów palowych (monografia). Politechnika Gdańska, 2001, s. 260.
- Viggiani C., Mandolini A., Russo G.: Piles and Pile Foundations. 2011, s. 278.
- Więcławski P.: Prognozowanie pracy pali Vibro obciążonych osiowo z wykorzystaniem wyników sondowania CPT. Praca doktorska, Politechnika Gdańska, 2015, s. 129.
- Więcławski P.: Ocena współpracy pali Vibro z podłożem gruntowym na podstawie badań in-situ. Konferencja naukowa KILiW PAN i PZITB, Krynica 2015, s. 341-348.
- PN-EN 1997-1:2008: Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne; cz. 1: Zasady ogólne.
- PN-EN 1997-2:2008: Eurokod 7. Projektowanie geotechniczne; cz. 2: Rozpoznanie i badanie podłoża gruntowego.
- PN-83/B-02482: Fundamenty budowlane. Nośność pali i fundamentów palowych.
Przeczytaj również: Projektowanie geotechniczne w formule „buduj” oraz „projektuj i buduj” – założenia i praktyka na przykładzie projektów infrastrukturalnych – cz. I
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Gdyby mogła Pani wymienić, to jakie wartości są dla Pani najważniejsze przy kierowaniu tą instytucją? Małgorzata Ostrowska: Przede wszystkim liczą się te wartości, które mają realny wpływ na skuteczność działań i jakość infrastruktury. Podstawą jest odpowiedzialność – zarządzanie środkami publicznymi w sposób przemyślany, zgodny z prawem i zawsz...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zrównoważone zarządzanie oświetleniem Współczesne standardy certyfikacji, takie jak BREEAM i LEED v4, coraz częściej kładą nacisk na efektywne zarządzanie oświetleniem. Systemy te oceniają inwestycje pod kątem ich wpływu na środowisko oraz zdrowie użytkowników, a odpowiednie projektowanie oświetlenia może znacząco wpłynąć na końcowy wynik certyfikacji. BREEAM – promuje stosowanie energooszczędnych rozwiązań oświetleniowych, które minimalizują zanieczyszczenie świetlne, oraz uwzględnianie aspe...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...