Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Materiały w procesie projektowania pali
Odniosę się tylko do podłoża gruntowego, w kolejności przedstawionej w normie:
- opory na stożku z testu statycznego sondowania, CPT,
- skorygowana liczba uderzeń w teście SPT,
- naprężenie graniczne w badaniu presjometrem, PMT,
- efektywna wytrzymałość na ścinanie gruntu lub słabej skały,
- parametry naprężenia efektywnego o stałej objętości,
- wytrzymałość na ścinanie bez odpływu,
- wytrzymałość na ściskanie, bez naprężeń bocznych,
- wytrzymałość na ściskanie skały.
Efekt przemieszczenia gruntu
Przemieszczanie się gruntu powinno być traktowane jako oddziaływanie lub ekwiwalentna siła obliczeniowa.
Tarcie negatywne pala powinno być modelowane jako interakcja grunt – pal w celu określenia punktu, w którym osiadanie pala jest równe osiadaniu podłoża.
Osiowe obciążenia pala pojedynczego
Osiowy opór pala pojedynczego powinien być określany na podstawie testów polowych (terenowych) i laboratoryjnych lub bazować na polowych badaniach porównywalnych.
Osiowy opór pala pojedynczego na podstawie obliczeń powinien być określony z zastosowaniem jednej z metod:
- z zastosowaniem parametrów geotechnicznych określonych na podstawie badań terenowych i laboratoryjnych, Ground Model Method (Metoda Modelu Gruntu),
- z użyciem indywidualnego profilu oporu pala określonego z korelacji, z badań polowych lub parametrów geotechnicznych na podstawie badań polowych lub laboratoryjnych, Model Pile Method (Metoda Modelu Pala).
Metody obliczeń oporu podstawy i pobocznicy na podstawie parametrów geotechnicznych zawierają załączniki C.5 i C.6, na podstawie oporu sondy statycznej C. 7, na podstawie presjometru C.8.
Osiowy opór pala na wciskanie Rc należy liczyć ze znanego wzoru:
Rc = Rb + Rs (1)
gdzie:
Rb − opór podstawy pala,
Rs – opór pobocznicy pala.
Zdefiniowano również dość dyskusyjny czynnik, kiedy można pominąć ciężar własny pala.
Opór podstawy pala Rb oraz opór pobocznicy Rs powinien być liczony ze znanych wzorów, odpowiednio:
Rb = Ab ∙qb (2)
gdzie:
qb − jednostkowa nośność lub opór podstawy,
Ab – powierzchnia podstawy.
gdzie:
qs,i − jednostkowy opór pobocznicy, dla i – tej warstwy,
As,i– powierzchnia pobocznicy, dla i – tej warstwy.
Opór pobocznicy pala na wyciąganie, Rst, powinien być liczony z wzoru:
gdzie:
qst,i − jednostkowy opór na wyciąganie, dla i – tej warstwy.
Opór osiowy na wciskanie pala pojedynczego w stanie granicznym nośności może być określony na podstawie testu statycznego, dynamicznego lub dynamicznego testu tłumionego (rapid load).
Określono warunki kalibracji testów dynamicznych na podstawie próbnego obciążenia statycznego. Szczegółowe zasady projektowania pali mogą być określone w Załączniku Krajowym.
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie
Pale pojedyncze obciążone poprzecznie mogą być analizowane przez obliczenia lub przez testy. Pale te można analizować jako elementy sztywne, długość L do średnicy D, L/D < 6 lub pale dłuższe jako elementy kontrolowane poprzez zginanie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...