Nowy Eurokod 7 w projektowaniu posadowień obiektów mostowych na palach
Grupy palowe
Ocena grup palowych w stanach granicznych może być analizowana w ramach metod numerycznych, analitycznych lub metod empirycznych, lub oceniana na podstawie obserwacji porównywalnych grup palowych. Podkreśla się efekt różnego oddziaływania pali w grupie i potencjalne zmiany naprężeń oraz stany gruntu wynikające z instalacji pali z uwzględnieniem charakterystyk jak dla pala pojedynczego.
Graniczny osiowy pionowy opór grupy może być określony wg wzoru:
gdzie:
Ri – graniczny osiowy opór i − tego pala w grupie, z uwzględnieniem interakcji pali,
Rblock – graniczny pionowy opór bloku, po jego obwodzie.
Fundamenty płytowo-palowe (piled raft)
Graniczny opór na wciskanie fundamentu płytowo-palowego (piled raft), Rpiled – raft, może być określany z wzoru:
gdzie:
Rraft – graniczny opór na wciskanie płyty,
Rc,i – graniczny opór na wciskanie i – tego pala.
Przemieszczenia fundamentów palowych
Osiadanie fundamentu palowego lub przemieszczanie poprzeczne należy określać na podstawie wyników testów lub obliczeń analitycznych, numerycznych, empirycznych lub zasad z wykorzystaniem obserwacji porównywalnych pali pojedynczych lub grupy pali.
Stany graniczne nośności
Pale pojedyncze i grupy palowe
Opór pala pojedynczego na wciskanie należy liczyć ze wzoru:
Fcd ≤ Rcd (7)
gdzie:
Fcd – obliczeniowe osiowe obciążenia pala,
Rcd – obliczeniowy opór na wciskanie pala pojedynczego.
W dalszej części do szczegółowych wartości obliczeniowych w różnych stanach obliczeń stosuje się dużą liczbę współczynników, które zostały określone w tab. 6.3-6.7.
Współczynniki odnoszą się do: wciskania, wyciągania, sił poprzecznych, tarcia negatywnego, wykonanych testów, grup palowych. Współczynników jest bardzo dużo. Należy jednak postawić pytanie o metodę ich ustalenia i ewentualną bazę statystyczną w odniesieniu do praktyki inżynierskiej.
Stany graniczne użytkowalności
Generalnie wymogi odnoszą się do wcześniejszych zapisów poszczególnych części normy EC7. Jednocześnie zaleca się, aby dla grup palowych i fundamentów płytowo-palowych bazować na modelowaniu, w którym uwzględnia się: nieliniową sztywność gruntu, sztywność na zginanie budowli, interakcję pomiędzy gruntem, budowlą i palami.
Zasady projektowania w czasie wykonawstwa i eksploatacji
Należy stosować się do norm wykonawczych, które dotyczą: pali wierconych, pali przemieszczeniowych, mikropali, ścianek szczelnych i ścian szczelinowych. Określono zakres monitorowania pali oraz metody nieniszczące badań pali.
Testy terenowe pali
Scharakteryzowano podstawowe testy, które obecnie stosuje się w praktyce inżynierskiej. Przywołano, wraz z numerami norm, następujące rodzaje testów: obciążenia statyczne na wciskanie, obciążenia statyczne na wyciąganie, obciążenia na siły poprzeczne, obciążenia dynamiczne, obciążenia kinetyczne (rapid load testing).
Aneks C, uwagi i komentarz
Aneks C jest dokumentem informacyjnym i nie jest obowiązującym do stosowania. Jeżeli załączniki krajowe nie zawierają właściwych informacji, Aneks C może być stosowany.
Aneks C zawiera informacje i zalecenia dotyczące następujących zagadnień:
- podział pali z uwzględnieniem typu pali, podziałem na klasy z przykładami rodzaju pala, tablica C1,
- obliczenie nośności pali z zastosowaniem parametrów geotechnicznych gruntu,
- obliczanie nośności pali z wykorzystaniem metod bezpośrednich i wykorzystaniem pomiarów z testu CPT (sonda wciskana),
- obliczanie nośności pali na podstawie parametrów uzyskanych z badań presjometrem (PMT),
- obliczanie nośności pali z zastosowaniem wartości empirycznych (zestawienie tabelaryczne),
- model obliczeniowy uwzględniający tarcie negatywne, wynikające z przemieszczeń gruntu,
- model obliczeniowy uwzględniający założenie bloku fundamentowego na siły wyciągające,
- model obliczeniowy dla osiadania pala pojedynczego, z zastosowaniem metody funkcji transformacyjnych (funkcje t – z oraz q – z),
- model obliczeniowy dla obliczeń przemieszczeń poziomych pala pojedynczego z zastosowaniem funkcji transformacyjnych (znane z literatury jako krzywe p – y),
- model obliczeniowy uwzględniający wyboczenie pala w gruntach o małej nośności i dużej odkształcalności.
Już na początku należy stwierdzić, że zagadnienia przytoczone powyżej na podstawie EC7 – 3 w większości przypadków w Polsce są dobrze rozpoznane.
Poniżej odniosę się do niektórych zagadnień szczegółowych w kontekście doświadczeń krajowych.
Warto zwrócić uwagę, że w tab. C1 w klasie pali z wydobywaniem gruntu umieszczono również kesony, barety i ściany szczelinowe.
W punkcie C.4 zawarto propozycje metod bezpośrednich, dla oporu pobocznicy, w ramach metody α (dla gruntów spoistych).
W uwagach szczegółowych jako typowe podano wartości α = 0,15 do α =1,0.
Szczegółowe zalecenia można znaleźć w literaturze krajowej, np. [5].
Podobnie dla metody β, dla różnych gruntów wartości β = 0,2 do β = 2,0. Również tutaj można znaleźć szczegółowe propozycje krajowe, np. [5].
Ocena parametrów w metodzie β jest szczególnie trudna. Wartość β zależy od wielu czynników i parametrów geotechnicznych oraz przede wszystkim od rodzaju i stanu gruntu, technologii wykonania i rodzaju pola, stopnia przekonsolidowania podłoża gruntowego.
Wartości szczegółowe w tym zakresie przedstawiono między innymi w pracy Fundamenty palowe. Technologie i obliczenia [5].
W metodzie α oraz β należy uwzględnić szereg czynników, które mają znaczący wpływ na stosowane wartości, patrz również rys. 4 i 5.
Aneks C, niektóre propozycje wg EC7:
jako typowe podano, metoda α, α = 0,15 do α = 1,0
uwagi:
- współczynnik α zależy od wytrzymałości na ścinanie bez odpływu, naprężeń efektywnych nadkładu, rodzaju pala i metody wykonania;
- typowe wartości współczynnika α ,
- α = 0,15 do α = 1,0 dla normalnie skonsolidowanych gruntów drobnoziarnistych;
- α = 0,4 do α = 0,75 dla bardzo wytrzymałych przekonsolidowanych gruntów drobnoziarnistych;
- metoda β,
β = 0,20 do β = 2,0
uwagi:
- współczynnik parcia gruntu Ks zależy od: wytrzymałości gruntu, rodzaju pala, metody wykonania i odległości powyżej podstawy pala,
- Ks = 0,5 do 0,9 dla pali przemieszczeniowych,
- Ks = 0,8 do 1,2 dla pali w pełni przemieszczeniowych,
- β = 0,20 do 0,3 dla gruntów drobnoziarnistych i nasypów,
- β = 0,50 do 2,0 dla gruntów drobnoziarnistych w zależności od stopnia zagęszczenia.
Opór jednostkowy pod podstawą pala z wykorzystaniem parametrów geotechnicznych gruntu przedstawiono w punkcie C.5. Przedstawiono klasyczne wzory z zastosowaniem współczynników nośności, Nc – dla gruntów spoistych i Nq – dla gruntów niespoistych. Dla współczynnika Nq nie podano żadnych propozycji. Komentarze w tym zakresie można znaleźć miedzy innymi w pracy Gwizdały [5], patrz rys. 6. Dość powszechnie zalecone są wartości wg Bierezancewa.
Opór pod podstawą przy zastosowaniu parametrów geotechnicznych podłoża.
Warunki bez odpływu, grunty spoiste
W gruntach spoistych, dla praktyki inżynierskiej stosuje się zależność:
cu – wytrzymałość na ścinanie bez odpływu
Dla gruntów niespoistych wzór praktycznie upraszcza się do:
q’ – jest efektywnym naprężeniem nadkładu.
Obecnie ocena oporów jednostkowych pod podstawą pala, na podstawie metod bezpośrednich z wykorzystaniem wyników CPT, jest coraz częściej stosowana.
Wszystkie propozycje przedstawione w punkcie C.6 wykorzystują doświadczenia zagraniczne. Do metod tych odniesiono się, miedzy innymi w pracach Gwizdały [5] oraz Gwizdały i Krasińskiego [12].
Jako zasadę generalną należy uznać własne doświadczenia krajowe, które odniesione są do rodzaju i stanu gruntu, rodzaju pali oraz do technologii pali zrealizowanych w konkretnych warunkach.
Podobne sformułowania można odnieść do punktu C.7, który dotyczy obliczenia oporów pali na podstawie wyników badań presjometrem, PMT. Brak jest opracowań statystycznych, które by potwierdzały wartości współczynników i parametrów zawartych w tab. C.4, C.5, C.6 i C.7.
W punkcie C.8 przedstawiono opory jednostkowe, empiryczne dla pali wierconych, według DIN. Propozycje te określone zostały dla pali wierconych. Uważam, że wartości określone na podstawie doświadczeń krajowych zostały wielokrotnie sprawdzone i są bezpieczne do projektowania. Wartości te odniesiono do Eurokodu i przedstawiono między innymi w pracach Gwizdały i Krasińskiego [12] i Sobali [24].
W punkcie C.9 poruszono bardzo ważny problem tarcia negatywnego. Zagadnienie to jest dość często traktowane w praktyce bardzo ogólnikowo. Przedstawiono dwa schematy, różne dla stanu granicznego użytkowalności (SLS) i stanu granicznego nośności (ULS).
Scharakteryzowano poszukiwanie punktu neutralnego. Przedstawiono ścieżkę do analizy obliczeniowej. Dopuszczono również metodę uproszczoną.
W punkcie C.10 przedstawiono praktyczne schematy pracy grupy pali na siły wyciągające. Schematy znane i stosowane w Polsce: opór poszczególnych pali w gruncie, opór grupy pali jako bloku fundamentowego, rozwiązanie kombinowane uwzględniające powyższe schematy.
W EC7 – 3 aneks C zamieszczono również metodę obliczenia osiadania pala pojedynczego z zastosowaniem funkcji transformacyjnych t − z oraz q – z. Przyjęto dwie funkcje do oceny sztywności początkowej, funkcję potęgową i funkcję hiperboliczną. Badania terenowe, laboratoryjne i analizy teoretyczne w tym zakresie, opisane np. w [4, 5, 12, 20, 21], prowadzone są w kraju od wielu lat.
Mamy sprawdzone propozycje, które obejmują różne rodzaje gruntu i różne technologie pali. Pewne podsumowanie przedstawiano również w ostatnim okresie w pracy Fundamenty palowe, obliczenia z zastosowaniem zasad Eurokodu 7 i doświadczeń krajowych [12].
Zastosowanie w praktyce długich smukłych pali znalazło swoje odzwierciedlenie w punkcie C.13. Znajduje tu zastosowanie ocena wyboczenia pali długich i obliczenie ustrojów palowych według teorii drugiego rzędu z zastosowaniem równania różniczkowego opisującego odkształcenia pala sprężystego. Oddziaływanie uwarstwionego podłoża gruntowego jest opisane za pomocą nieliniowych charakterystyk, znanych w literaturze jako charakterystyki p-y, patrz np. Fundamenty palowe. Badania i zastosowania. Tom 2 [6] rys. 7 i 8.
y – przemieszczenie boczne w dowolnym poziomie x wzdłuż pala,
p(y) – reakcja gruntu na długości pala zależna od przemieszczenia y,
EI – sztywność pala na zginanie, stała lub zmienna na długości trzonu,
Pv – siła pionowa działająca w głowicy pala,
W – obciążenie dodatkowe na pobocznicy pala.
Uwaga:
W równaniu uwzględniono dodatkowe obciążenie (W), pobocznicy pala, które nie występuje w równaniu oryginalnym, w EC7 [6].
Należy zauważyć, że dla pali sztywnych przytoczono metodę Brincha Hansena z roku 1961. Metoda ta w nieco zmodyfikowanej formie znajduje się w PN-83/B-02482:1983.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...